Masakan Armenia (Jawi: ماسقن ارمينيا) termasuk makanan dan teknik memasak orang Armenia dan makanan dan hidangan tradisional Armenia. Masakan ini mencerminkan sejarah dan geografi di mana orang Armenia hidup serta berkongsi pengaruh luar dari masakan Eropah dan Levant. Masakan ini juga mencerminkan tanaman tradisional dan haiwan yang ditanam dan dibesarkan di kawasan penduduk Armenia.

Byorek buatan sendiri, dengan inti daging, bawang dan lada benggala merupakan sebahagian juadah biasa Armenia

Penyediaan hidangan daging, ikan, dan sayuran di dapur Armenia sering memerlukan menyumbat, pembuihan, dan memuri.[1] Bebiri, terung, dan roti (lavash) adalah ciri-ciri asas masakan Armenia. Orang Armenia secara tradisinya menggunakan gandum patah (bulgur) berbanding untuk jagung dan beras. Rasa makanan bergantung kepada kualiti dan kesegaran ramuan daripada penggunaan rempah yang berlebihan.

Herba segar digunakan secara meluas, kedua-duanya di dalam makanan dan sebagai iringan. Herba kering digunakan pada musim sejuk, ketika herba segar sukar didapati. Makanan terdiri daripada bijirin utama dan terdapat dalam pelbagai bentuk, seperti: gandum, bulgur (gandum patah separa rebus), semolina, farina, dan tepung. Secara amnya, beras digunakan terutamanya di bandar-bandar dan di kawasan tertentu yang tumbuh padi (contohnya, Marash dan wilayah sekitar Yerevan). Kacang-kacang keras digunakan secara bebas, terutama kacang kuda, lentil, kacang putih, dan kacang ginjal. Kacang digunakan untuk menambah tekstur dan pemakanan kepada hidangan Lenten. Penggunaan utama adalah walnut, badam, kacang pain, juga kacang hazel, pistacio (di Cilicia), dan kacang daripada pokok-pokok serantau.

Buah segar dan kering digunakan sebagai bahan utama dan sebagai agen masam. Sebagai bahan utama, buah-buahan berikut digunakan: aprikot (segar dan kering), kuins atau serkewil, tembikai, dan lain-lain. Sebagai agen masam, buah-buahan berikut digunakan: beri sumac (dalam bentuk serbuk kering), anggur masam, plum (baik masam atau kering), delima, aprikot, ceri (terutama ceri masam), dan lemon. Selain daripada daun anggur, daun kubis, chard, daun bit, daun lobak, daun strawberi, dan lain-lain juga digunakan untuk makanan sumbat.[2]


Rujukan sunting

  1. ^ Pokhlebkin, V. V. (1978). Russian Delight: A Cookbook of the Soviet People. London: Pan Books.
  2. ^ Uvezian 1996, m/s. 455.

Bibliografi sunting

  • Uvezian, Sonia (1996). Cuisine of Armenia. Hippocrene Cookbooks Series. Hippocrene Books. ISBN 9780781804172.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar sunting