Masakan Asia (Jawi: ماسقن اسيا) merujuk kepada mana-mana bahagian masakan serantau utama, termasuk Asia Timur, Asia Tenggara, Asia Selatan, Asia Tengah, dan Timur Tengah. Suatu masakan adalah gaya ciri-ciri amalan dan tradisi memasak,[1] biasanya dikaitkan dengan budaya tertentu. Asia, iaitu benua yang terbesar dan paling ramai penduduk, adalah rumah kepada banyak budaya, yang kebanyakannya mempunyai ciri-ciri masakan mereka sendiri.

Lokasi Asia.

Bahan-bahan biasa kepada banyak budaya di kawasan Timur dan Tenggara tersebut termasuklah beras, halia, bawang putih, biji bijan, cili, bawang kering, soya, dan tauhu. Goreng kilas, mengukus, dan goreng celur adalah kaedah memasak yang lazim.

Walaupun nasi adalah perkara biasa untuk kebanyakan masakan Asia, kelainan yang berbeza adalah popular di pelbagai daerah. Beras basmati adalah popular di benua kecil, beras Jasmine sering dijumpai di seluruh tenggara, manakala beras bijian panjang adalah popular di China dan bijian pendek di Jepun dan Korea.[2]

Kari adalah hidangan biasa di selatan dan tenggara Asia, walau bagaimanapun ia tidak begitu biasa dalam masakan Asia Timur. Hidangan kari dengan asal-usul di India dan negara-negara Asia Selatan yang lain biasanya mempunyai yogurt asas manakala kari Tenggara dan Timur amnya menggunakan santan sebagai asas mereka.[3]

Masakan Asia Timur sunting

 
Lokasi Asia Timur.

Masakan Asia Timur termasuk makanan Cina, Jepun, Korea, Mongolia dan Taiwan. Memandangkan ini adalah rantau yang paling ramai penduduk di dunia, ia mempunyai banyak masakan serantau (terutamanya China). Contoh makanan ruji termasuk nasi, mi, kacang hijau, kacang soya, makanan laut (Jepun mempunyai pengambilan makanan laut paling tinggi per kapita), daging kambing (Mongolia), bok choy (kubis Cina), dan teh.

Masakan Asia Tenggara sunting

 
Lokasi Asia Tenggara.

Masakan Asia Tenggara merangkumi penekanan terhadap hidangan yang mudah disediakan dengan komponen yang kuat beraroma yang mempunyai perisa seperti limau dan herba seperti pudina, ketumbar dan selasih. Bahan-bahan rantau ini berbeza dengan masakan Asia Timur, menggantikan sos ikan untuk kicap dan memasukkan bahan-bahan seperti lengkuas, asam jawa dan serai. Kaedah memasak termasuk imbangan goreng kilas, rebus dan kukus.

Masakan Asia Selatan sunting

 
Lokasi Asia Selatan.

Masakan Asia Selatan, juga dikenali sebagai masakan Desi, termasuk masakan dari benua kecil India. Ia mempunyai akar dalam kepercayaan, adat resam dan amalan Hindu yang diamalkan oleh kebanyakan penduduk di rantau ini. Makanan di kawasan ini berperisa dengan pelbagai jenis cili, lada hitam, bunga cengkih, dan herba kuat yang lain dan rempah bersama-sama dengan mentega berperisa minyak sapi. Halia adalah bahan yang boleh digunakan dalam kedua-dua resipi savouri dan manis dalam masakan Asia Selatan. Halia cincang digoreng dengan daging dan halia jeruk sering menjadi iringan kepada nasi. Jus halia dan halia rebus dalam sirap digunakan untuk membuat pencuci mulut. Kunyit dan jintan putih sering digunakan untuk membuat kari.

Daging biasa termasuk biri-biri, kambing, ikan dan ayam. Daging lembu adalah kurang biasa berbanding dalam Masakan Barat kerana lembu mempunyai tempat yang istimewa dalam agama Hindu. Larangan terhadap daging lembu ke tahap tertentu meliputi daging kerbau dan yak. Babi dianggap sebagai barang makanan pantang oleh semua umat Islam dan dielakkan oleh kebanyakan Hindu.

Masakan Asia Tengah sunting

 
Lokasi Asia Tengah. Dalam beberapa definisi, ia juga termasuk Afghanistan.

Kebanyakan negara-negara Asia Tengah mempunyai masakan sama antara satu sama lain dan juga jiran-jiran mereka, mengambil banyak ciri-ciri masakan jiran Asia Barat dan Timur, terutamanya Mongolia. Hidangan dikenali sebagai "plov", atau "osh", sebagai contoh, adalah variasi pilaf. Walau bagaimanapun, kebanyakan negara-negara yang sama menggunakan daging kuda dan kambing sebagai daging yang paling biasa, sama seperti daging lembu di AS. Ini disebabkan oleh masakan Mongolia. Di Kazakhstan dan Kyrgyzstan, masakan telah berkembang untuk memenuhi keperluan gaya hidup nomad.

Kumis (minuman) adalah minuman meluas di kalangan bangsa Turkik, terutamanya di Asia Tengah.

Asia Tengah juga terkenal sebagai tempat kelahiran yogurt. Seperti kumis, ia juga meluas di kalangan rakyat Turkik.

Masakan Asia Barat (Timur Tengah) sunting

 
Lokasi Asia Barat.

Masakan Asia Barat adalah masakan Timur Tengah, tidak termasuk Mesir.

Masakan Timur Tengah adalah masakan daripada pelbagai negara dan bangsa-bangsa di Timur Tengah. Masakan di rantau ini adalah pelbagai sambil menikmati tahap kehomogenan.[4] Beberapa bahan-bahan yang biasa digunakan termasuk zaitun dan minyak, roti pita, madu, bijan, tamar,[4] sumac, kacang kuda, pudina dan pasli. Beberapa hidangan popular termasuk kibbeh dan shawarma.

Bijirin merupakan asas diet Timur Tengah, kedua-dua dari segi sejarah dan hari ini. Gandum dan nasi adalah sumber utama dan pilihan makanan ruji. Barli juga digunakan secara meluas di rantau ini dan jagung telah menjadi biasa di sesetengah kawasan juga. Roti yang merupakan ruji sejagat dimakan dalam satu bentuk atau lain, oleh semua kelas dan kumpulan, boleh dikatakan setiap kali waktu makan.

Mentega dan mentega jernihan (juga dikenali sebagai samna) adalah, secara tradisinya, medium pilihan untuk memasak. Minyak zaitun adalah lazim di kawasan pantai Mediterranean. Kristian menggunakannya semasa Lent, apabila daging dan produk tenusu tidak boleh diambil dan Yahudi menggunakannya bagi menggantikan lemak haiwan seperti mentega untuk mengelakkan mencampurkan daging dan produk tenusu.

Biri-biri dan kambing sentiasa menjadi daging yang digemari di Timur Tengah. Daging babi adalah diharamkan dalam kedua-dua agama Islam dan Yahudi, oleh itu, jarang dimakan di rantau ini. Menonjol di kalangan penyediaan daging adalah daging panggang, atau kebab. Stew daging dan sayur-sayuran, dihidangkan dengan nasi, bulgur, atau roti, adalah satu lagi bentuk penyediaan daging di rantau ini.

Sayur-sayuran dan kekacang adalah makanan ruji yang utama majoriti besar rakyat di Timur Tengah. Ia biasa direbus, dipanggang, disumbat, dan dimasak dengan daging dan bersama nasi. Antara sayur-sayuran daun hijau, pelbagai jenis kubis, bayam, dan chard digunakan secara meluas. Akar dan bebuli sayur-sayuran, seperti bawang dan bawang putih, dan juga lobak merah, turnip, dan bit sama-sama lazim digunakan.

Masakan Asia Utara sunting

 
Lokasi Asia Utara.

Masakan Asia Utara sering sinonim dengan Masakan Rusia, kerana seluruh Asia Utara menjadi sebahagian daripada Persekutuan Rusia. Walau bagaimanapun, sesetengah budaya atau kawasan Siberia mempunyai masakan yang mendalam, seperti Yakut (atau Yakut) dan masakan Yamal. Buryats juga mempunyai masakan mereka sendiri, walaupun ia adalah sangat serupa dengan masakan Mongolia yang berkaitan.

Pelmeni, asalnya hidangan Permik atau Ugrik, telah masuk ke dalam arus perdana masakan Rusia sebagai hidangan yang terkenal, tetapi ia masih boleh dianggap sebagai sebahagian daripada masakan Yamal bagi kawasan asalnya. Beberapa spekulasi yang mereka adalah menjadi Cina wantan versi yang dipermudahkan. Dalam Siberia, pelmeni dibekukan di luar rumah untuk mengawet daging di dalamnya semasa melalui musim sejuk yang panjang. Di Yamal, lain-lain jenis pengeringan dan pengawetan adalah perkara biasa. Bahan-bahan utama dalam masakan Siberia paling utara termasuk ikan dan cowberi, kadang-kadang dikenali sebagai lingonberi di Eropah dan Amerika Utara. Yakut, seperti juga bangsa berbahasa Turkik, secara tradisinya menikmati kumis sebagai minuman lazim.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Cuisine." Thefreedictionary.com. Accessed June 2011.
  2. ^ "The flavors of Asia". Quaker Oats Company. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-04. Dicapai pada 2008-12-19. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "Cuisine Areas Of Asia". Kraft Foods (Australia). 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-02-25. Dicapai pada 2008-12-20.
  4. ^ a b "The Middle East: Background.", Globalgourmet.com. Accessed January 2007.

Pautan luar sunting