Masakan Cina Indonesia

Masakan Cina Indonesia (Jawi: ماسقن چينا ايندونيسيا; Cina mudah: 印尼中华料理; Cina tradisional: 印尼中華料理; pinyin: yìnní zhōnghuá liàolǐ; Pe̍h-ōe-jī: Ìn-nî Tiong-hôa Liāu-lí) dicirikan oleh campuran gaya masakan Cina dengan gaya Indonesia tempatan. Orang Cina Indonesia, kebanyakannya keturunan penutur etnik Han Hokkien dan Hakka, membawa warisan masakan Cina mereka, dan mengubah suai beberapa hidangan dengan penambahan bahan-bahan Indonesia, seperti kicap manis, gula aren, sos kacang, cili, santan dan rempah ratus tempatan untuk membentuk masakan kacukan Cina-Indonesia. Beberapa hidangan dan kek berkongsi gaya yang sama seperti di Malaysia dan Singapura, yang dikenali sebagai masakan Nonya oleh Peranakan.

Legasi masakan Cina sunting

Masakan Cina Indonesia
Mi goreng, masakan Cina yang diterapkan sepenuhnya ke dalam budaya Indonesia
Nasi tim ayam, nasi ayam kukus
Kuetiau siram dengan daging
Siomay udang
Lumpia segar
Kuetiau goreng dengan ketam

Pengaruh Cina terserlah dalam makanan Indonesia. Makanan popular Cina Indonesia termasuk bakmi, mi ayam, pangsit, bakso, lumpia, kuetiau goreng dan mi goreng.[1]

Budaya masakan Cina amat ketara dalam masakan Indonesia melalui kata pinjaman Hokkien, Hakka, dan Kantonis yang digunakan dalam pelbagai hidangan.[2] Perkataan bermula dengan bak () menandakan kehadiran daging, cth bakpau ("pau daging"); perkataan yang berakhir dengan cai () menandakan sayur-sayuran, cth pecai ("kubis putih Cina") dan cap cai ("sayur campur").[3] Juga mi atau mie () menandakan mi seperti dalam mi goreng.

Kebanyakan kata pinjaman dalam hidangan makanan dan ramuannya berasal dari bahasa Hokkien dan digunakan di seluruh bahasa Indonesia dan pertuturan vernakular di bandar-bandar besar. Kerana mereka telah menjadi sebahagian daripada bahasa tempatan, ramai orang Indonesia dan etnik Cina tidak mengenali asal usul Hokkien mereka. Beberapa hidangan popular Indonesia seperti nasi goreng, mie goreng, bihun, kuetiau, lumpia dan bakpia boleh mengesan asal usulnya kepada pengaruh Cina. Sesetengah makanan dan ramuan adalah sebahagian daripada diet harian penduduk asli dan etnik Cina sebagai ulam untuk mengiringi nasi, makanan ruji kebanyakan negara.[4]

Pengaruh Cina begitu ketara di bandar-bandar yang mempunyai penempatan orang Cina yang besar sejak zaman penjajahan, khususnya di Jakarta, Cirebon, Semarang, Surabaya, Medan, Batam, Bangka, Palembang, Singkawang dan Pontianak. Hasilnya bilangan resipi mi dan tauhu telah dibangunkan di bandar-bandar ini. Pengaruh Cina begitu ketara dalam masakan orang Betawi (orang asli Jakarta) yang pada dasarnya dibentuk sebagai budaya peranakan, akibatnya orang Betawi menganggap masakan orang Tionghoa Indonesia seperti asinan dan rujak juhi sebagai milik mereka. Sedikit sebanyak, orang Jawa di Semarang, Solo, dan Surabaya juga rela menyerap pengaruh masakan Cina, akibatnya mereka juga menganggap masakan berunsur Cina seperti mie goreng, lumpia, bakso, dan tauhu gunting sebagai milik mereka.

Oleh kerana makanan begitu berleluasa dalam budaya Cina kerana keluarga Cina sering memperuntukkan masa berkualiti mereka untuk pergi makan di luar—sama seperti adat jamuan yang biasa ditemui dalam masyarakat Cina di seluruh dunia —banyak Pecinan (Pekan Cina) di bandar-bandar Indonesia terkenal sebagai tempat kulinari panas bandar, dengan deretan kedai dan restoran. Ketika orang Cina dan juga orang asal Indonesia memulakan perniagaan makanan mereka, banyak kedai makan muncul, daripada penjaja troli tepi jalan yang sederhana kepada restoran mewah yang menawarkan kepakaran mereka. Kawasan seperti Glodok, Pecenongan, and Kelapa Gading in Jakarta, Kesawan, Pusat Pasar, Jalan Semarang, Asia Mega Mas, Cemara Asri dan Sunggal di Medan, Gardu Jati di Bandung, Kya-kya Kembang Jepun di Surabaya, dan pecinan di Cirebon, Semarang dan Solo dipenuhi dengan banyak warung, kedai dan restoran, bukan sahaja menawarkan masakan Cina Indonesia, tetapi juga masakan tempatan dan antarabangsa.

Penyesuaian dengan masakan tempatan sunting

Masakan Cina Indonesia juga berbeza mengikut lokasi. Sebagai contoh, di bahagian-bahagian yang berlainan di Jawa hidangan disesuaikan dengan budaya dan citarasa tempatan, sebagai balasannya orang Cina Indonesia yang tinggal di wilayah ini juga telah mengembangkan cita rasa masakan tempatan. Di Jawa tengah, makanannya cenderung lebih manis, manakala masakan Jawa Barat pula lebih masin. Di Jawa Timur, makanan Cina terdapat lebih masin dan berperisa dengan keutamaan terasi udang petis. Di Medan, Sumatera Utara dan juga di Pontianak, Kalimantan Barat, gaya Cina yang lebih tradisional boleh didapati. Masakan Cina di Indonesia juga telah menyerap keutamaan tempatan terhadap makanan pedas dan bahan-bahan tempatan. Sebagai contoh, biasa ada sambal, acar dan taburan bawang goreng rangup sebagai perasa.

Pengaruh masakan Cina terhadap masakan Indonesia terbukti dalam masakan Indonesia seperti mi goreng, lumpia, bakso dan siomay. Bagaimanapun pengaruh masakan juga diambil sebaliknya. Begitu juga sebaliknya, Cina Indonesia juga terpengaruh dengan masakan asli Indonesia . Dipercayai bahawa Lontong Cap Go Meh ialah sebuah masakan Cina Indonesia yang menerapkan gaya masakan tradisional Indonesia. Hidangan ini menggambarkan asimilasi antara pendatang Cina dengan masyarakat tempatan.[5]

Oleh kerana Indonesia adalah negara majoriti Muslim, beberapa bahan telah diganti untuk mencipta makanan Cina yang halal; dengan menggantikan daging babi dengan ayam atau daging lembu, dan menggantikan lemak babi dengan minyak sawit atau lemak ayam. Kebanyakan kedai makan Cina dengan pelanggan asli Indonesia yang beragama Islam akan berbuat demikian. Walau bagaimanapun, di pecinan bandar-bandar utama Indonesia di mana terdapat penduduk Cina dan bukan Islam yang ketara, restoran Cina yang menyajikan hidangan daging babi seperti babi kecap, char siew, daging babi panggang rangup, sosej babi manis dan sate babi ada disediakan.

Terdapat pelbagai gaya makanan Cina di Indonesia:

Nota sunting

  1. ^ Heinz Von Holzen (2014). A New Approach to Indonesian Cooking. Marshall Cavendish International Asia Pte Ltd. m/s. 15. ISBN 9789814634953.
  2. ^ Tan 2002
  3. ^ Tan 2002
  4. ^ Tan 2002, halaman 158
  5. ^ Josh Chen. "Asal Usul Lontong Cap Go Meh" (dalam bahasa Indonesia). Liburan.info. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 October 2012. Dicapai pada 29 September 2012.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting