Masakan Jiangxi (Bahasa Cina: 江西菜pinyin: Jiāngxī cài), juga dikenali sebagai masakan Gan atau masakan Gong (Cina ringkas: 赣菜Cina tradisional: 贛菜pinyin: Gàn cài / Gòng cài), berasal dari cara masakan yang berasal dari wilayah Jiangxi di selatan China.

Ciri-ciri sunting

  • Kepedasan: Seperti masakan wilayah jiran, masakan Jiangxi mengutamakan rasa terlalu pedas. Dalam banyak kawasan di Jiangxi, cili secara langsung digunakan sebagai sayur-sayuran dan bukannya bahan-bahan untuk meningkatkan rasa, seperti dalam kebanyakan masakan serantau Cina yang lain.
  • Ketiadaan hidangan sejuk atau mentah: hidangan sejuk atau mentah jarang disajikan dalam masakan Jiangxi seperti masakan Cina yang lain.
  • Jamuan ikan: masakan Jiangxi terkenal dengan jamuan ikan air tawar yang berbeza dengan masakan Cina Timur Laut, yang dikenali kerana jamuan ikan anadromus. Ini disebabkan lokasi geografi Jiangxi mempunyai banyak zon air tawar.
  • Kacang hitam dan tauhu ditapai: Terdapat penekanan kepada penggunaan douchi (kacang hitam ditapai) dan tofu (tauhu) berbanding dengan masakan Cina yang lain. Tauhu goreng biasanya dihidangkan semasa sambutan Tahun Baru Cina.
  • Minyak teh: Masakan Jiangxi menggunakan minyak teh sebagai minyak masak utamanya. Minyak teh boleh menyebabkan masalah perut apabila dimakan mentah, apa-apa hidangan yang dimasak dalam minyak teh tidak disampaikan mentah, yang merupakan sebab bagi ketiadaan hidangan sejuk atau mentah dalam masakan Jiangxi. Walau bagaimanapun, masakan Jiangxi adalah unik kerana minyak teh digunakan hampir secara eksklusif sebagai satu-satunya minyak masak, dengan satu pengecualian kecil minyak biji sesawi. Masakan Cina yang lain, dari satu sudut, juga menggunakan minyak teh tetapi dengan menambah pelbagai minyak masak lain.

Lihat juga sunting

Templat:Jiangxi topics Templat:Jiangxi