Masakan Switzerland

Masakan Switzerland (Jawi: ماسقن سويتزرلند) menjadi saksi kepada banyak pengaruh serantau, termasuk dari masakan Perancis, Jerman dan Itali dan juga mempunyai banyak hidangan khusus untuk Switzerland. Switzerland mengikut sejarah adalah sebuah negara pertanian, jadi hidangan tradisional Swiss cenderung untuk menjadi tidak mewah dan dibuat dari bahan-bahan yang mudah, seperti kentang dan keju.

Makanan dan hidangan sunting

 
Satu pameran makanan yang dihasilkan di Switzerland.
 
Sering terdapat seluruh lorong di pasar raya Swiss hanya untuk coklat Swiss, seperti di Interlaken

Terdapat banyak hidangan serantau di Switzerland. Salah satu contoh adalah Zürcher Geschnetzeltes, jalur nipis anak lembu dengan cendawan dalam sos krim dihidangkan dengan rösti. Masakan Itali adalah popular bagi Switzerland moden, terutamanya pasta dan pizza. Makanan yang sering dikaitkan dengan Switzerland termasuk keju dan coklat. Keju Swiss, khususnya keju Emmental, Gruyère, Vacherin, dan Appenzeller, ialah produk terkenal Switzerland. Hidangan keju yang paling popular adalah fondue dan Raclette. Kedua-dua hidangan ini pada asalnya hidangan serantau, tetapi telah dipopularkan oleh Kesatuan Keju Swiss untuk meningkatkan jualan keju.

Rösti adalah hidangan kentang popular yang dimakan di seluruh Switzerland. Ia pada asalnya adalah suatu makanan sarapan, tetapi ini telah digantikan dengan muesli, yang biasa dimakan untuk sarapan pagi dan di Switzerland dikenali dengan nama "Birchermüesli" ("Birchermiesli" di beberapa kawasan). Untuk sarapan pagi dan makan malam kebanyakan warga Swiss menikmati kepingan roti dengan mentega dan jem. Terdapat pelbagai jenis roti gulung yang terdapat di Switzerland. Roti dan keju adalah hidangan popular untuk makan malam.

Tat dan quiche juga masakan tradisional Switzerland. Tat khususnya dibuat dengan pelbagai inti, dari epal manis hinggalah ke bawang.

Di bahagian Switzerland yang penduduknya berbahasa Itali, kawasan Ticino, seseorang akan menemui sejenis restoran unik bagi rantau ini. Grotto adalah kedai makan desa, yang menawarkan makanan tradisional yang terdiri daripada kepakaran pasta hinggalah masakan daging buatan sendiri. Hidangan popular adalah Luganighe dan Luganighetta, sejenis sosej artisan. Grotto asli adalah gua wain lama yang difungsikan semula menjadi restoran. Lantaran sifatnya, ika kebanyakannya dijumpai di dalam atau di sekitar hutan dan dibina dengan latar belakang berbatu. Biasanya, muka bangunan yang dibina dari blok granit dan meja dan bangku luar diperbuat dari batu yang sama juga. Grotto adalah popular di kalangan penduduk tempatan dan pelancong, terutama semasa musim panas.[1]

Cervelat atau cervelas dianggap sosej negara, dan adalah popular di seluruh Switzerland.

Resipi dari bahagian Perancis di Switzerland sunting

  • Papet vaudois: Kanton Vaud adalah rumah kepada hidangan berinti bawang dan kentang ini (lantas namanya vaudois). Ia biasanya dihidangkan dengan Saucisse au chou (sosej kubis).
  • Carac: Pastri rapuh Swiss dengan coklat.
  • Fondue: Ini mungkin menu Swiss yang paling terkenal. Fondue dibuat daripada keju cair. Ia dimakan dengan mencelup cebisan roti atau kentang dalam keju cair.
  • Meringue: Meringue Swiss dengan krim pekat dari Gruyère.
  • Raclette: Keju panas dititiskan di atas kentang, dihidangkan dengan timun gerkin kecil, bawang jeruk dan lain-lain.

Resipi dari bahagian Jerman di Switzerland sunting

  • Älplermagronen: (Makaroni penggembala Alpine) ialah hidangan jimat semua-dalam-satu dengan menggunakan bahan-bahan yang dimiliki oleh penggembala di dalam pondok alpine mereka: makaroni, kentang, bawang, cebisan daging, dan keju cair. Secara tradisinya, Älplermagronen dihidangkan dengan sos epal berbanding sayur-sayuran atau salad.
  • Daging potong, gaya Zurich (Zürcher Geschnetzeltes): Hidangan ini sering dihidangkan dengan Rösti.
  • Epal Rösti Emmental: Ini dahulunya makanan yang sangat popular, kerana bahan-bahan yang biasanya tersedia dan penyediaan adalah sangat mudah. Resipi ini berasal dari Emmental ("Emmen lembah Emmen") di Kanton Bern, rumah kepada keju Emmentaler yang terkenal.
  • Fotzel slices: Tiada siapa yang benar-benar tahu bagaimana hidangan ini mendapat namanya. Secara harfiah, "fotzel" bermakna kertas yang dikoyak, tetapi dalam dialek Basel ia bermakna individu yang mencurigakan. Roti basi boleh digunakan untuk membuat hirisan fotzel, yang menjadikannya resipi yang sesuai untuk suri rumah biasa untuk tidak membuang roti.
  • Kalberwurst: Sosej dengan rasa berkrim tersendiri yang berasal dari Kanton Glarus, kalberwurst dibuat dengan anak lembu, susu, keropok kisar, dan rempah ringan. Ia mempunyai tekstur yang halus dan rasa ringan, dan walaupun kebanyakan sosej disalai, kalberwurst tidak. Ia sering dimasak dengan bawang dan kuah.
  • Landjäger: Sosej separa kering yang secara tradisinya dibuat di Switzerland, tetapi juga di Selatan Jerman, Austria, dan Alsace. Ia adalah popular sebagai makanan snek semasa aktiviti seperti mendaki. Ia juga mempunyai sejarah sebagai makanan askar kerana ia dapat bertahan tanpa penyejukan dan disediakan dalam bungkusan per individu. Landjäger mempunyai rasa sama dengan salami kering.
  • Birchermuesli: "Birchermüesli" telah dicipta oleh Dr Maximilian Oskar Bircher-Benner (1867-1939), perintis perubatan organik dan makanan lengkap.
  • Riz Casimir adalah penyediaan nasi dengan sos kari dan daging babi cincang dicampur dengan buah-buahan tropika: nanas, pisang dan ceri, kadang-kadang dengan anggur currant. Ia mula disajikan pada tahun 1952 oleh rantaian hotel dan resort antarabangsa Mövenpick.
  • Rösti: Hidangan mudah, sama dengan hash brown, secara tradisinya dianggap sebagai kegemaran Jerman Switzerland. Ia telah memberikan namanya kepada "Rösti ditch", garis khayalan penandaan budaya antara wilayah Jerman dan Perancis Switzerland. Walau bagaimanapun, ia juga dimakan oleh Swiss berbahasa Perancis.
  • Tirggel adalah biskut Krismas tradisional dari Zurich. Diperbuat daripada tepung dan madu, mereka adalah nipis, keras, dan manis.
  • Zopf (roti): Terdapat berpuluh-puluh jenis roti di Switzerland. Walau bagaimanapun, Zopf menjadi hidangan istimewa Swiss biasa untuk hari Ahad.

Resipi dari bahagian Itali di Switzerland sunting

  • Pizzoccheri: Tagliatelle pendek diperbuat daripada tepung gandum hitam dimasak bersama-sama dengan sayur-sayuran dan kentang.
  • Polenta (Bubur jagung): Selama berabad-abad bubur jagung dianggap sebagai makanan untuk orang miskin. Jagung diperkenalkan di selatan yang kini Ticino seawal permulaan abad ke-17, yang membawa kepada perubahan dalam masakan yang sekata. Tetapi ia mengambil masa 200 tahun lagi sebelum bubur jagung - pada mulanya diperbuat daripada tepung campuran, hanya kemudian jagung tulen - menjadi hidangan ruji di kawasan ini.
  • Risotto Saffron adalah hidangan yang sama dari Ticino, kanton Switzerland paling selatan.

Resipi dari Kanton Graubünden di Switzerland sunting

  • Bündner Nusstorte: Terdapat beberapa resipi yang berbeza untuk kek kacang, tetapi mungkin yang paling terkenal adalah salah satu dari Engadine, sebuah lembah di Kanton Graubünden.
  • Pai Daging Chur: Hidangan popular dari Graubünden di tenggara Switzerland
  • Sup Barli Graubünden: Sup yang paling terkenal dari Graubünden
  • Pizokel dengan kubis: Pizokel dimakan dalam pelbagai cara. Di sesetengah tempat apabila dimakan sendiri, ia dikenali dalam Romansh sebagai "bizochels bluts", atau "bald pizokel". Jika seseorang meninggalkan sedikit apa-apa jenis makanan di atas pinggan yang disediakan kerana kesopanan, di Engadine ini dipanggil "far sco quel dal bizoccal", yang bermaksud lebih kurang "meninggalkan pizokel yang terakhir".

Minuman sunting

 
Anggur Müller-Thurgau yang digunakan untuk membuat Riesling X Sylvaner, wain putih biasa di Switzerland

Rivella, minuman berkarbonat Swiss berdasarkan laktosa, adalah salah satu minuman yang paling popular di Switzerland. Jus epal, kedua-dua jenis biasa dan berbuih, adalah popular di banyak kawasan di Switzerland, dan juga dihasilkan dalam bentuk cider epal. Minuman coklat Ovomaltine (dikenali di Malaysia sebagai "Ovaltine") berasal dari Switzerland dan popularitinya dinikmati berterusan, terutamanya di kalangan orang muda. Selain sebagai minuman, serbuk juga dimakan dengan ditaburkan di atas sekeping roti mentega.

 
Segelas takungan dipenuhi dengan "verte absinthe" berwarna semula jadi, bersebelahan dengan sudu absinte

Wain dihasilkan di kebanyakan rantau di Switzerland, terutamanya Valais, Vaud, Ticino dan kanton Zurich. Riesling X Sylvaner ialah wain putih biasa dihasilkan di bahagian penduduk berbahasa Jerman di negara ini, manakala Chasselas ialah wain putih biasa dihasilkan di bahagian penduduk berbahasa Perancis di negara ini. Pinot noir adalah anggur merah yang paling popular di kedua-dua bahagian yang berbahasa Perancis dan Jerman, manakala kedudukan ini dipegang oleh Merlot di bahagian penduduk bertutur Itali.

Absinte kini disuling secara rasmi sekali lagi di tempat kelahirannya di Val-de-Travers, di rantau Jura di Switzerland, tempat ia berasal. Lama diharamkan oleh rencana anti-Absinte khusus dalam Perlembagaan Persekutuan Swiss, ia telah dibenarkan sekali lagi pada tahun 2005, dengan penggunaan perlembagaan baru. Kini absinte Swiss juga dieksport ke pelbagai negara, dengan Absinte Kübler dan La Clandestine adalah di kalangan jenama baru yang pertama muncul. Wain dan bir secara sah boleh dibeli oleh golongan muda berumur 16 tahun atau lebih. Spirit dan minuman yang mengandungi alkohol disuling (termasuk penyejuk wain seperti Bacardi Breezer) boleh dibeli pada usia 18 tahun.

Damassine adalah minuman keras yang dihasilkan oleh penyulingan prun Damassine dari pokok Damassinier dan dihasilkan di Kanton Jura.

Bon Pere William adalah brandi Swiss serantau terkenal yang dihasilkan daripada pear, alkohol 43% mengikut isipadu. Ia biasanya dipasangkan dengan hidangan fondue atau raclette atau diambil selepas makan malam, kadang-kadang dicurahkan dalam kopi dengan pencuci mulut. Beberapa botol boleh didapati dengan saiz pear penuh di dalam botol, ditanam dengan putik yang diletakkan dalam botol.[2] Terdapat lain-lain jenis brandi daerah dibuat dari buah-buahan tempatan, antaranya ceri yang paling popular (kirschwasser).

Lihat juga sunting

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ "Ticino Tourism". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-27. Dicapai pada 2015-10-26.
  2. ^ http://www.cocktailsspiritsliquors.com/category/398/bon-pre-william

Pautan luar sunting