Masjid Fukuoka atau Pusat Budaya Islam Al Nour (アン ヌール イスラム文化センター, 福岡マスジド) ialah masjid pertama di pulau Kyūshū di Jepun. Ia dibina pada tahun 2009, dan dibuka secara rasmi pada 12 April 2009. Masjid Fukuoka bertujuan berkhidmat bagi 1,000 orang Muslim di wilayah Fukuoka, dan juga bagi berkhidmat bagi penduduk Jepun yang berminat dengan Islam. Ia menganjur solat harian serta Solat Aidil Fitri secara tetap. Kadang-kala ia mengatur program bagi menganut Islam seperti perkahwinan Muslim dan solat jenazah.

Masjid Fukuoka
Maklumat am
Nama tempatan福岡マスジド
Maklumat geografi
Negara Jepun
Lokasi3-2-18 Hakozaki, Higashi-ku Fukuoka, Fukuoka

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Masjid Fukuoka juga sentiasa terbuka bagi orang bukan muslim. Bukan Muslim boleh memasuki masjid bagi melihat solat, berbincang dengan yang lain mengenai isu Islam dan budaya, dan mengambil buku pengenalan mengenai Islam. Mereka juga dibenarkan menghadiri solat Muslim sekiranya mahu.

Sayap budaya masjid Fukuoka menawarkan pengajaran bahasa Arab mingguan bagi kanak-kanak, wanita dan lelaki,kelas memasak sekali setiap tiga bulan. Kadang-kala, ia juga menganjurkan seminar, dan sesi dialog.

Persatuan Pelajar Muslim Universiti Kyushu (KUMSA-Kyushu University Muslim Student Association) memulakan idea bagi membina masjid pada tahun 1998, dan mula mengumpul derma. Pada tahun 2006, sebidang tanah dibeli dan rancangan pembinaan bermula. Selepas perbincangan serius dengan jiran sekitar, pembinaan bermula pada tahun 2008, dan ia mengambil masa hampir setahun untuk disiapkan. Tingkat pertama adalah bilik solat lelaki, tingkat kedua bagi wanita bersolat. Di tingkat bawah tanah terdapat dewan serbaguna besar, perpustakaan dan dapur. Tingkat tiga memiliki kelas dan dapur.

Ia terletak di Hakozaki, Higashi-ku dalam bandar Fukuoka, yaitu hanya dua minit berjalan dari pintu keluar sebelah barat Stesen JR Hakozaki.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Koordinat: 33°37′12″N 130°25′37″E / 33.62000°N 130.42694°E / 33.62000; 130.42694