Masjid Ikhsaniyyah

Masjid Ikhsaniyyah, atau lebih dikenali sebagai Masjid Batu adalah masjid tertua di bandar Jambi, wilayah Jambi di Indonesia . Masjid ini terletak di seberang pusat bandar Jambi yang dibahagikan dengan sungai Batanghari, dan khususnya di kawasan Olak Kemang, Daerah Teluk Teluk.

Masjid Ikhsaniyyah
Masjid Ikhsaniyyah, 1900-1939
Info asas
LokasiJambi, Jambi, Indonesia
AgamaIslam
NegaraIndonesia
Penerangan seni bina
Jenis seni binaMasjid
Disiapkan pada1880

Sejarah sunting

Masjid ini diasaskan pada tahun 1880 oleh seorang Arab Arab bernama Sayyid Idrus bin Hasan Al-Jufri. Sayyid Idrus adalah sultan kawasan itu dalam dekad terakhir abad kesembilan belas dengan gelaran Pangeran Wiro Kusumo . Masjid ini diasaskan oleh Sayyid Idrus untuk memenuhi keperluan ibadah bagi penduduk di seluruh kota Jambi.

Ciri-ciri sunting

Bangunan di masjid ini dipenuhi perhiasan pelbagai kaligrafi Islam . Mimbar asli berdiri megah di sebelah kanan mihrab . Ciri menarik masjid ini adalah bilangan tingkap yang berpasangan yang mengelilingi masjid. Hanya dinding mihrab tanpa jendela.

Pemulihan sunting

Memandangkan saiz masyarakat Islam di Jambi berkembang, masjid menjadi tidak mencukupi untuk menampung jemaah yang terus berkembang, terutamanya pada solat Jumaat. Oleh itu, tokoh masyarakat mengadakan perbincangan dan bersetuju memperbaharui masjid. Pemulihan masjid disetujui untuk dibiayai oleh waqf (pemberian sedekah). Di bawah pemerintahan kolonial Belanda, pemimpin masyarakat perlu meminta izin kepada Belanda. Menyedari nilai sejarah masjid sultan, 1937 penjajah Belanda mengambil alih pembinaan semula masjid itu. Dana itu turun dari negeri kolonial dan pembangunan telah sepenuhnya digabungkan dalam kawalan Belanda. Dengan dana masyarakat yang tidak digunakan, mereka akhirnya membuat pagar di sekitar masjid. [1]

Rujukan sunting

  1. ^ Majalah Hidayah edisi 58, Mei 2006 halaman 126-129