Masjid Solok Duku merupakan sebuah masjid yang terletak di Km 27. 2, Solok Duku, 78300 Masjid Tanah Melaka.[1]

Masjid Solok Duku
Sila sumbangkan gambar masjid
Maklumat am
Cabang/mazhabSunni Islam
StatusBeroperasi
Maklumat pentadbiran
ImamEn Baharudin Bin Puteh 2017 (Imam Besar)
En Sulaiman Bin Ibrahim 2017 (Timb. Imam Besar)
En Mohd Faiaz Bin Sukir 2017
Dimiliki olehNo Daftar: MY-04-AG-00074
Maklumat geografi
NegaraMalaysia
NegeriMelaka
LokasiMasjid Solok Duku,
Km 27. 2,
Solok Duku,
78300 Masjid Tanah
Melaka
Maklumat pembinaan
Bil. kubah1
Bil. menara1
Bahan binaanSimen
Laman sesawang
Masjid Solok Duku

sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Alamat sunting

Masjid Solok Duku,
Km 27. 2,
Solok Duku,
78300 Masjid Tanah
Melaka

Sejarah sunting

Kampung Solok Duku adalah merupakan sebuah perkampungan Melayu, terletak lebih kurang 1.5 km dari pekan Masjid Tanah menghala ke Bandar Melaka. Keluasan kawasan pentadbiran lebih kurang 24 batu persegi.. Kampung ini telah wujud (dimaklumkan secara lisan ) sebelum peperangan Datuk Naning. Oleh sebab itu, keseluruhan penduduk kampung ini bertutur dalam dialek Negeri Sembilan.

Nama Solok Duku dipercayai telah diambil dari beberapa batang pokok Duku yang hidup di tebing sungai. Dari kawasan inilah, bermulanya kawan perkampungan dan berkembang hingga sekarang. Masjid Solok Duku pada awalnya dibina deangan cara bergotong royong menggunakan bahan kayu dan beratapkan daun rumbia. Pada tahun 1927, sebuah masjid yang dibina dari bahan batu serta beratapkan genting juga dibina secara bergotong royong. Bentuknya sama seperti Masjid Kampung Hulu, masjid Lama Masjid Tanah dan Trangkera.

Pada 26 Mac 1982, usaha untuk membaik pulih bangunan masjid ini telah dibuat dan keputusan diambil untuk menggantikan masjid lama kepada bangunan baru diatas sekeping tanah yang diwakafkan dengan keluasan 1 ekar. Oleh yang demikian, sebuah masjid baru selesai dibina dan dapat digunakan dengan kemudahan air dan api oleh kerajaan dan dirasmikan oleh TYT Negeri Melaka.dan masjid ini kemudiannya dinamakan Masjid Nurul Ehsan.

Penduduk kampung ini terdiri daripada 434 kelamin (rumah) berbangsa Melayu beragama Islam, manakala bangsa lain seperti India dan Cina lebih kurang 35 orang. Pekerjaan utama penduduk kampung ini ialah petani dan penternak. Hasil utama seperti getah dan buah buahan. Pada masa ini, kebanyakannya telah mempunyai pekerjaan tetap.

Masjid ini menawarkan pengajian kitab-kitab pondok setiap hari sabtu, ahad dan selasa selepas waktu maghrib.

Masjid ini memerlukan bantuan kewangan untuk menaiktarafkan bangunan masjid. Sumbangan derma amat dialu-alukan.

Pentadbiran sunting

Masjid Solok Dukumerupakan sebuah masjid yang terletak dalam daerah Alor Gajah, Melaka. Masjid Solok Duku memiliki nombor pendaftaran masjid No Daftar: MY-04-AG-00074.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting