Mastodon (perisian)

Mastodon adalah perisian khidmat rangkaian sosial bersumber terbuka dan bebas yang swarumah. Ia memiliki ciri mikroblog mirip infrastruktur Twitter yang ditawarkan oleh sejumlah besar pelayan Mastodon yang dijalankan secara mandiri melalui titik-titik sambung dikelola dengan aturan tatalaku, kawalan edaran kandungan dan ketentuan penggunaan yang tersendiri.[1][2][3]

Mastodon
Pengarang asalEugen Rochko
PembangunMastodon gGmbH
Repositorigithub.com/mastodon/mastodon
Tapak webjoinmastodon.org
Maskot rangkaian sosial Mastodon.

Setiap pengguna menganggotai pelayan Mastodon tertentu yang dapat beroperasi sebagai suatu rangkaian sosial tergabung yang memungkinkan ramai pengguna selayanan berbeza saling berinteraksi antara satu sama lain. Hal ini bertujuan memberikan kebebasan kepada pengguna untuk memilih pelayan yang berdasar disukai, tetapi tetap memiliki ketercapaian ke rangkaian sosial yang lebih besar. Hal itu bertujuan agar khidmat/layanan sosial bersifat dinyahpusatkan. Mastodon termasuk bagian dari alam sepusat khidmat Fediverse yang menggunakan protokol bersama yang memungkinkan pengguna juga berinteraksi dengan pengguna di platform lain yang sepadan,[4] seperti Pixelfed, PeerTube dan Friendica.

Pesanan yang dikirimkan dalam khidmat media sosial ini dikenal sebagai toot ("tiupan [trompet]" - bandingkan demgan kiriman di pelantar Twitter disebut "kicauan" atau "ciapan", tweets).

Fungsi dan ciri sunting

Server atau peladen Mastodon menjalankan perisian rangkaian sosial dengan menggunakan piawai ActivityPub yang telah diterapkan sejak peluncuran versi 1.6.[5] Oleh sebabnya, pengguna Mastodon dapat berinteraksi dengan pengguna pelayan lain yang ada di alam sepusat khidmat (Fediverse) yang mendukung ActivityPub.

Sejak versi 2.9.0 Mastodon menawarkan mod kolom tunggal untuk pengguna baru secara lalai.[6] Dalam mod lanjutan, Mastodon mendekati pengalaman pengguna microblogging TweetDeck . Pengguna mengirimkan pesanan status bentuk pendek untuk dilihat orang lain. Pada setiap "toot", setiap pengguna diperbolehkan menggunakan hingga 500 aksara teks melebihi batas 280 karakter yang diizinkan Twitter, meski banyak server Mastodon telah memyalin kod sumber untuk memungkinkan batas aksara yang lebih besar.

Pengguna memilih pelayan Mastodon tertentu yang mirip suatu laman sesawang web tunggal. Pelayan terhubung sebagai simpul dalam jaringan, dan setiap server dapat mengatur aturannya sendiri, hak akaun, dan apakah akan berkongsi pesan ke dan dari server lain. Banyak server memiliki tema yang berdasarkan pada minat tertentu. Merupakan hal yang lumrah jika server berdasarkan kawasan setempat atau negara tertentu.[7][8]

Mastodon menyertakan sejumlah ciri privasi tertentu. Setiap "toots" memiliki empat pilihan privasi yang tersedia, dan pengguna dapat memilih apakah pesan tersebut bersifat awam, tidak tertera pada lini waktu, khusus untuk pengikut atau pesan langsung. Pengguna juga dapat menandai akun mereka sebagai sepenuhnya pribadi. Di timeline, "toots" dapat ditampilkan dengan fitur "peringatan ka dungan" opsional, yang mengharuskan pembaca mengklik konten untuk mengungkapkan sisa pesanan. Server Mastodon telah menggunakan ciri ini untuk menyembunyikan beberan, pemaklum awas, dan kandungan [[[tidak selamat tempat bekerja]] (Not Safe For Work, NSFW), meskipun beberapa akaun menggunakan fitur tersebut untuk menyembunyikan tautan dan pemikiran yang mungkin tidak ingin dibaca orang lain.[2]

Mastodon menampilkan "toots" dalam susur setempat dan sepusat berdasarkan waktu semasa dikirim. Susur setempat menunjukkan pesanan dari pengguna di pelayan yang digunakan, sedangkan garis waktu gabungan menunjukkan pesan di semua selayanan Mastodon yang terlibat. Pengguna dapat berkomunikasi melalui server Mastodon yang terhubung dengan nama pengguna yang formatnya mirip dengan alamat email lengkap.[9] Pada September 2018, dengan dirilisnya versi 2.5 dengan halaman profil awam yang direka ulang, Mastodon meraikan keluarannya yang ke-100.[10] Kemudian, pada akhir Oktober, Mastodon versi 2.6 keluar, memperkenalkan kemungkinan profil terverifikasi dan pratinjau tautan langsung dalam aliran untuk gambar dan video.[11] Sejak Januari 2019, dimungkinkan untuk mencari beberapa tagar sekaligus, alih-alih hanya bisa mencari satu tagar sebelum rilisnya versi 2.7. Versi 2.7 juga memiliki kemampuan moderasi yang lebih kuat untuk administrator dan moderator server, sementara aksesibilitas, seperti warna kontras untuk pengguna dengan masalah penglihatan, juga telah ditingkatkan.[12] Kemampuan pengguna untuk membuat dan memberikan suara dalam jajak pendapat, serta sistem undangan baru untuk mengelola pendaftaran telah terintegrasi pada April 2019.[13] Sejak kelusrnya Mastodon versi 2.8.1 pada Mei 2019, gambar dengan peringatan kandungan, secara lalainya dipaparkan terkabur, bukan disembunyikan sepenuhnya.[14] Penambahan paling signifikan pada fungsionalitas Mastodon pada Juni 2019 adalah tampilan kolom tunggal opsional di versi 2.9.[15] Tampilan ini sekarang ditampilkan secara lalai untuk semua pengguna baru, meskipun dapat diubah ke tampilan berasaskan kolom asli dalam tetapan sediaan Mastodon.

Mastodon versi 3.2 dirilis pada Ogos 2020. Terdapat penambahan dan perubahan fitur seperti pemutar audio yang direka ulang dengan tampian mini khusus dan kemampuan untuk menambahkan catatan peribadi ke profil seseorang.[16]

Pada Julai 2021, aplikasi rasmi untuk sistem kendali iOS dilancarkan. Pihak pimpinan projek menyatakan pengeluaran tersebut merupakan sebahagian usaha menarik pengguna baru.[17] Setakat ini, masih belum ada aplikasi rasmi untuk peranti disokong sistem Android.

Sejarah penggunaan sunting

Mastodon mula mengembangkan khidmatnya pada lewat bulan Mac dan awal April 2017.[18]

Penyertaan dalam khidmat Mastodon meningkat pada April 2022 berikutan pengumuman Elon Musk membeli milik syarikat rangkaian sosial Twitter pada 25 haribulan. 30 ribu pengguna baru menyertai Mastodon pada lusa harinya.[19][20]

Pada 28 April 2022, Pengawas Perlindungan Data Eropah (European Data Protection Supervisor, EDPS) melancurkan pelantar mikroblog rasmi mereka dan institusi-institusi beradik di ActivityPub berasaskan Mastodon bernama EU Voice.[21] Berikutan selesainya pembelian syarikat Twitter oleh Elon Musk pada 27 Oktober 2022, bilangan pelanggan Mastodon yang berhijrah dari pelantar tersebut meningkat sebanyak 70,000 orang menurut laporan akhbar The Guardian.[22]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Chan, Wilfred (November 2, 2022). "Mastodon gained 70,000 users after Musk's Twitter takeover. I joined them". The Guardian. Dicapai pada 3 November 2022.
  2. ^ a b Farokhmanesh, Megan (2017-04-07). "A beginner's guide to Mastodon, the hot new open-source Twitter clone". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-04. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":1" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ Wong, Joon Ian (6 April 2017). "How to use Mastodon, the Twitter alternative that's becoming super popular". Quartz (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-04.
  4. ^ "Mastodon launches their ActivityPub support, and a new CR!". ActivityPub.rocks. Dicapai pada 20 Januari 2019.
  5. ^ "ActivityPub IndieWeb". indieweb.org. Dicapai pada 12 October 2019.
  6. ^ "Mastodon 2.9". Official Mastodon Blog (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-06-16.
  7. ^ "Ditt lokale sosiale nettverk — oslo.town". Mastodon hosted on oslo.town (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-19.
  8. ^ "Tŵt Cymru | Toot Wales". Mastodon hosted on toot.wales (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-10-19.
  9. ^ "How To Get Started on Mastodon and Leave Twitter Behind". PCMAG (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-04.
  10. ^ "Mastodon 2.5 released: Highlights from the changelog". blog.joinmastodon.org. Dicapai pada 3 December 2018.
  11. ^ "Mastodon 2.6 released: Highlights from the changelog". Blog.joinmastodon.org. Dicapai pada 3 December 2018.
  12. ^ "Mastodon 2.7 released: Highlights from the changelog". Blog.joinmastodon.org. Dicapai pada 20 Januari 2019.
  13. ^ "Mastodon 2.8 Highlights from the changelog". blog.joinmastodon.org. Dicapai pada 11 April 2019.
  14. ^ "Improving support for adult content on Mastodon". blog.joinmastodon.org. Dicapai pada 6 Mei 2019.
  15. ^ "Introducing the single-column layout". blog.joinmastodon.org. Dicapai pada 15 Julai 2019.
  16. ^ "Mastodon 3.2". Official Mastodon Blog (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Ogos 2020.
  17. ^ "Mastodon now has an official iPhone app". The Verge. 30 July 2021. Dicapai pada 31 July 2021.
  18. ^ Steele, Chandra (2017-04-06). "What Is Mastodon and Will It Kill Twitter?". PCMag Australia.
  19. ^ Bell, Karissa (27 April 2022). "After Musk's Twitter takeover, an open-source alternative is 'exploding'". Engadget. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 April 2022. Dicapai pada 27 April 2022.
  20. ^ Woźniak, Michał rysiek (27 April 2022). "Elon Musk kupił sobie Twittera. Czy ,,absolutysta wolności słowa" przywróci konto Trumpa?" [Elon Musk membeli Twitter. Bolehkah 'pembela kebebasan bersuara' kembalikan akaun Trump?]. OKO.press (dalam bahasa Poland). Diarkibkan daripada yang asal pada 27 April 2022. Dicapai pada 27 April 2022.
  21. ^ EDPS launches pilot phase of two social media platforms (press release).
  22. ^ "Mastodon gained 70,000 users after Musk's Twitter takeover. I joined them". the Guardian. November 2, 2022.