Majlis Syura Muslimin Indonesia

(Dilencongkan dari Masyumi)

Parti Majlis Syura Muslimin Indonesia atau Masyumi ialah sebuah parti politik yang diasaskan pada 7 November 1945 di Yogyakarta, susulan daripada Kongres Umat Islam yang diadakan pada 7-8 November 1945. Tujuannya ialah untuk mewujudkan sebuah parti politik yang dimiliki oleh para umat Islam dan yang merupakan penyatu umat Islam dalam bidang politik.

Partai Masyumi
Partai Majlis Syura Muslimin Indonesia
SingkatanMasyumi
PengerusiSoekiman Wirjosandjojo (pertama)
Mohammad Natsir
Prawoto Mangkusasmito (terakhir)
Ditubuhkan24 Oktober 1943 (pertubuhan)
8 November 1945 (parti)
Dibubarkan17 Ogos 1960
GabunganMuhammadiyah
Persatuan Islam
Nahdlatul Ulama
Didahului olehMajlis Islam A'la Indonesia
Digantikan olehKeluarga Bulan Bintang (kemudian menjadi Partai Bulan Bintang)
Ibu pejabatJakarta, Indonesia
AkhbarAbadi
Keanggotaan (1950)10 juta [1]
IdeologiPan-Islamisme
AgamaIslam Sunni
Politik Indonesia
Parti politik
Pilihan raya

Masyumi akhirnya dibubarkan oleh Presiden Sukarno pada tahun 1960 kerana tokoh-tokohnya dicurigai terlibat dalam pemberontakan Pemerintahan Revolusi Republik Indonesia (PRRI). Pada masa pemerintahannya, Suharto sanggup memulihkan sebahagian Masyumi, dengan beberapa tokohnya dibenarkan aktif semula dalam bidang politik. Mereka itu kemudian meleburkan diri ke dalam Parti Persatuan Pembangunan (PPP).

Organisasi sunting

Masyumi diasaskan pada 24 Oktober 1943 sebagai pengganti untuk Majlis al-Islam A'la Indonesia (MIAI) kerana Jepun memerlukan sebuah badan untuk menyatukan masyarakat Indonesia melalui sebuah lembaga agama Islam. Meskipun demikian, Jepun tidak terlalu tertarik kepada parti-parti Islam yang telah wujud sejak zaman Belanda yang kebanyakannya berpusat di kota-kota dan memegang fikiran-fikiran moden sehingga pada minggu-minggu pertama pemerintahannya, Jepun telah mengharamkan Parti Syarikat Islam Indonesia (PSI) dan Parti Islam Indonesia (PII). Selain itu, Jepun juga berusaha untuk memisahkan golongan cendekiawan Islam di kota-kota daripada para kiai di pedesaan. Para kiai di pedesaan memainkan peranan yang lebih penting kepada Jepun kerana mereka dapat menggerakkan masyarakat supaya mendukung Perang Pasifik sebagai buruh atau askar. Setelah gagal mendapatkan dukungan daripada para nasionalis dalam Pusat Tenaga Rakyat (PUTERA), Jepun mengasaskan Masyumi.

Masyumi pada zaman pendudukan Jepun masih belum menjadi sebuah parti politik, namun ia merupakan sebuah persekutuan yang terdiri daripada empat buah pertubuhan Islam yang dibenarkan ketika itu, iaitu Nahdlatul Ulama (NU), Muhammadiyah, Persatuan Umat Islam, dan Persatuan Umat Islam Indonesia. [2]

Nahdlatul Ulama (NU) yang merupakan salah satu pertubuhan besar-besaran Islam memainkan peranan yang utama dalam pembentukan Masyumi. Hasyim Asy'arie, tokoh NU, dipilih sebagai ketua Masyumi pada saat itu. Banyak tokoh NU yang lain juga terlibat dalam pengurusan Masyumi. Oleh sebab NU menjiwai politik, namun penglibatan Masyumi dalam bidang politik tidak dapat dielakkan. Nahdlatul Ulama kemudian keluar dari Masyumi melalui surat keputusan Pengurus Besar Nahdlatul Ulama (PBNU) pada 5 April 1952, akibat perselisihan politiknya dengan kaum intelektual Masyumi yang menginginkan para kiai NU menumpukan perhatian mereka kepada persoalan agama sahaja.

Hubungan antara Muhammadiyah dengan Masyumi mengalami pasang surut dari segi politik, dan menjadi tegang semasa Pilihan Raya Umum, 1955. Oleh itu, beliau melepaskan keahlianan istimewanya dalam Masyumi tidak lama sebelum Masyumi dibubarkan pada tahun 1960.

Pilihan Raya Umum 1955 sunting

Penghitungan undi dalam Pilihan Raya Umum, 1955 [3] menunjukkan bahwa Masyumi mendapatkan undi yang besar dalam pilihan raya tersebut:

  1. Parti Nasional Indonesia (PNI): 8.4 juta undi (22.3%)
  2. Masyumi - 7.9 juta undi (20.9%)
  3. Nahdlatul Ulama - 6.9 juta undi (18.4%)
  4. Partai Komunis Indonesia (PKI) - 6.1 juta undi (16.0%)

Oleh itu, Masyumi mendapatkan 57 kerusi dalam parlimen.

Tokoh-tokoh sunting

Yang berikut adalah antara tokoh-tokoh Masyumi yang terkenal:

Rujukan sunting

Pautan luar sunting