Hawk-Eye

(Dilencongkan dari Mata-Helang)



Hawk-Eye (Mata-Helang) adalah sistem penglihatan komputer digunakan dalam banyak sukan seperti kriket, tenis, bola sepak Gaelik, badminton, luncur, kesatuan ragbi, persatuan bola sepak dan bola tampar, untuk mengesan lintasan bola secara visual dan memaparkan profil laluannya yang paling mungkin secara statistik sebagai gambar bergerak.[1] Perwakilan pada layar hasil lintasan disebut Shot Spot (Arah Sasaran).[2]

Sistem kamera Hawk-Eye di kejohanan tenis Piala Kremlin pada 20 Oktober 2012, Moscow

Sistem Hawk-Eye milik Sony dikembangkan di United Kingdom oleh Paul Hawkins. Sistem ini pada mulanya dilaksanakan pada tahun 2001 untuk tujuan kriket dalam televisyen. Sistem ini berfungsi melalui enam (kadang-kadang tujuh) kamera berprestasi tinggi, biasanya diposisikan di bahagian bawah bumbung stadium, yang mengesan bola dari sudut yang berbeza. Video dari enam kamera itu kemudiannya di triangulasi dan kemudian digabungkan untuk membuat gambaran tiga dimensi lintasan bola. Hawk-Eye tidak sempurna, tetapi tepat dalam jarak 3.6 milimeter dan umumnya dipercayai sebagai pendapat kedua yang tidak berat sebelah dalam sukan.[3] Ini telah diterima oleh badan-badan pengelola dalam tenis, kriket dan persatuan bola sepak sebagai alat pengadilan. Hawk-Eye digunakan untuk Sistem Cabaran sejak tahun 2006 dalam tenis dan sistem semakan keputusan pengadil di kriket sejak 2009. Sistem ini dilancarkan untuk musim Liga Perdana Inggeris 2013–14 sebagai alat teknologi garisan-gol.[4] Pada bulan Disember 2014, kelab-kelab divisyen pertama Bundesliga memutuskan untuk menggunakan sistem ini untuk musim 2015–16.[5]

Kaedah operasi sunting

Semua sistem Hawk-Eye didasarkan pada prinsip triangulasi menggunakan gambar visual dan data masa yang disediakan oleh sejumlah kamera video berkelajuan tinggi yang terletak di lokasi dan sudut yang berbeza di sekitar kawasan permainan.[6] Untuk tenis terdapat sepuluh kamera. Sistem dengan cepat memproses suapan video dari kamera dan penjejakan bola. Simpanan data mengandungi model kawasan permainan yang telah ditentukan dan termasuk data mengenai peraturan permainan.

Dalam setiap bingkai yang dikirim dari setiap kamera, sistem mengidentifikasi kumpulan piksel yang sesuai dengan gambar dari bola. Ia kemudian mengira untuk setiap bingkai posisi bola dengan membandingkan kedudukannya pada sekurang-kurangnya dua kamera yang terpisah secara fizikal pada waktu yang sama. Berturut-turut bingkai membina catatan jalan di mana bola telah dilalui. Ini juga "meramalkan" laluan pergerakan bola seterusnya dan di mana ia akan berinteraksi dengan mana-mana ciri kawasan permainan yang sudah diprogramkan ke dalam pangkalan data. Sistem ini juga dapat mentafsirkan interaksi ini untuk memutuskan pelanggaran peraturan permainan.[6]

Sistem ini menghasilkan gambar grafik jalur bola dan kawasan permainan, yang bermaksud bahawa maklumat dapat diberikan kepada hakim, penonton televisyen atau kakitangan jurulatih dalam masa sebenar.

Sistem penjejakan digabungkan dengan pangkalan data belakang dan keupayaan pengarkiban sehingga memungkinkan untuk mengekstrak dan menganalisis tren dan statistik mengenai pemain individu, permainan, perbandingan bola-ke-bola, dll.

Hawk-Eye Innovations Ltd sunting

Jurutera di Roke Manor Research Limited, yang kemudian menjadi anak syarikat Siemens di Romsey, England, mengembangkan sistem ini pada tahun 2001. Paul Hawkins dan David Sherry mengemukakan paten untuk United Kingdom tetapi kemudian menarik diri dari permintaan mereka.[6] Semua teknologi dan harta intelek dipisahkan menjadi syarikat yang terpisah, Hawk-Eye Innovations Ltd, yang berpusat di Winchester, Hampshire.

Pada 14 Jun 2006 sekumpulan pelabur — diketuai oleh Wisden Group dan termasuk Mark Getty, anggota keluarga dan keluarga dinasti Amerika — membeli syarikat itu. Pemerolehan itu bertujuan untuk memperkuat kehadiran Wisden dalam kriket dan memungkinkannya memasuki tenis dan sukan antarabangsa yang lain, dengan Hawk-Eye berusaha menerapkan sistem bola keranjang. Menurut laman web Hawk-Eye, sistem ini menghasilkan lebih banyak data daripada yang ditunjukkan di televisyen.

Dijual pada bulan September 2010, ia dijual sebagai entiti lengkap kepada syarikat gergasi elektronik Jepun, Sony pada bulan Mac 2011.[7][8]

Penyebaran dalam sukan sunting

Persatuan bola sepak sunting

Hawk-Eye adalah salah satu sistem teknologi garisan-gol (GLT) yang disahkan oleh FIFA. Hawk-Eye mengesan bola, dan memberitahu pengadil jika bola sepenuhnya melintasi garisan gol di dalam gol. Tujuan sistem ini adalah untuk menghilangkan kesalahan dalam menilai apakah gol telah dijaringkan. Sistem Hawk-Eye adalah salah satu sistem yang diadili oleh gabenor sukan sebelum perubahan 2012 ke Undang-Undang Permainan yang menjadikan GLT sebagai sebahagian tetap dari permainan,[9] dan ia telah pun digunakan dalam berbagai kejohanan sejak itu. GLT tidak wajib dan, kerana kos Hawk-Eye dan pesaingnya, sistem hanya digunakan dalam beberapa kejohanan peringkat tertinggi.

Sehingga Julai 2017, sistem Hawk-Eye berlesen telah dipasang di 96 stadium. Berdasarkan jumlah pemasangan, Hawk-Eye adalah sistem GLT yang paling popular.[10] Hawk-Eye adalah sistem yang digunakan dalam Liga Perdana,[11] dan Bundesliga[12] antara liga lainnya.

Bola sepak Australia sunting

Pada 4 Julai 2013, Liga Bola Sepak Australia mengumumkan bahawa mereka akan menguji teknologi Hawk Eye untuk digunakan dalam proses Ulasan Jaringan. Hawk Eye digunakan untuk semua perlawanan yang dimainkan di MCG semasa Pusingan 15 Musim AFL 2013. AFL juga mengumumkan bahawa Hawk Eye hanya diuji, dan tidak akan digunakan dalam sebarang Ulasan Jaringan sepanjang pusingan.

Badminton sunting

BWF memperkenalkan teknologi Hawk-Eye pada tahun 2014 setelah menguji teknologi tinjauan segera lain untuk keputusan panggilan talian dalam acara utama BWF.[13] Kamera penjejak Hawk-Eye juga digunakan untuk memberikan kecepatan bulu tangkis dan pandangan lain dalam kejohanan badminton.[14] Hawk-Eye secara rasmi diperkenalkan pada kejohanan Super Series India 2014.

Keraguan sunting

Hawk-Eye kini sudah tidak asing lagi bagi peminat sukan di seluruh dunia kerana pemandangan yang dibawa di sukan seperti kriket dan tenis. Walaupun teknologi baru ini sebagian besar telah diterima, ia telah mendapat kritikan dari beberapa pihak. Pada Kejohanan Wimbledon 2007, pukulan yang tampaknya keluar, disebut oleh Hawk-Eye sejauh 1 mm, jarak yang lebih kecil daripada margin kesalahan yang diiklankan sebanyak 3,6 mm.[15] Sebilangan pengulas mengkritik margin kesalahan sistem 3.6 mm sebagai terlalu besar.[16] Yang lain menyatakan bahawa walaupun 3.6 mm sangat tepat, margin kesalahan ini hanya untuk lintasan bola yang disaksikan. Pada tahun 2008, sebuah artikel di jurnal Ulasan sejawat[17] menggabungkan banyak keraguan ini. Penulis mengakui nilai sistem, tetapi menyatakan bahawa ia mungkin berbuat sedikit kesalahan, dan kegagalannya itu hanya menggambarkan margin kesalahan dengan memberikan gambaran kejadian yang tidak betul dalam sesuatu acara. Penulis juga berpendapat bahawa kemungkinan had ketepatannya tidak diakui oleh pemain, pegawai, pengulas atau penonton. Mereka berhipotesis bahawa Hawk-Eye mungkin berjuang untuk meramalkan lintasan bola kriket setelah melantun: waktu antara bola melantun dan melakukan pemukulan mungkin terlalu pendek untuk menghasilkan tiga kerangka (sekurang-kurangnya) yang diperlukan untuk merancang lengkungan dengan tepat.

Digunakan dalam permainan komputer sunting

Penggunaan jenama dan simulasi Hawk-Eye telah dilesenkan kepada Codemasters untuk digunakan dalam permainan video Brian Lara International Cricket 2005 untuk membuat permainan ini lebih menyerupai liputan televisyen, dan seterusnya di Brian Lara International Cricket 2007, Ashes Cricket 2009 dan International Cricket 2010. Versi serupa dari sistem ini telah dimasukkan ke dalam Xbox 360 versi Smash Court Tennis 3, tetapi tidak ada dalam versi permainan PSP, walaupun ia mempunyai cabaran bola biasa yang tidak menggunakan fitur Hawk-Eye. Ia juga dipaparkan (disebut Big Eye) dalam Don Bradman Cricket 2014 dan 2017.

Kejohanan sunting

Cyclops adalah sistem komputer yang diciptakan bersama oleh pencipta British Bill Carlton dari Great Britain dan Margaret Parnis England dari Malta, yang digunakan dalam lawatan tenis profesional ATP dan WTA sebagai hakim talian elektronik sejak tahun 1980.

FoxTenn adalah sistem lain yang bersaing untuk hakim panggilan talian elektronik dari Spain startup.[18] Mereka mendakwa ia menggunakan data sebenar untuk menelusuri dan penandaan jalur bola, dan ia juga dapat beroperasi dengan baik di permukaan tanah liat.

Rujukan sunting

  1. ^ Two British scientists call into question Hawk-Eye's accuracy – Tennis – ESPN. Sports.espn.go.com (19 June 2008). Retrieved on 15 August 2010.
  2. ^ "Hawkeye and Shot Spot Technology on All Surfaces: The Red Clay Controversy". bleacherreport.com. 7 June 2011. Dicapai pada 17 April 2019.
  3. ^ "Hawk-Eye at Wimbledon: it's not as infallible as you think". The Guardian. 8 July 2013. Dicapai pada 16 August 2013.
  4. ^ Gibson, Owen (11 April 2013). "Premier League clubs choose Hawk-Eye to provide new goalline technology". The Guardian. London. Dicapai pada 4 July 2013.
  5. ^ "Bundesliga approves Hawk-Eye goal-line technology for new season". The Observer. 4 December 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-10-29. Dicapai pada 4 December 2014.
  6. ^ a b c VIDEO PROCESSOR SYSTEMS FOR BALL TRACKING IN BALL GAMES esp@cenet Patent document, 14 June 2001
  7. ^ "Hawk-Eye ball-tracking firm bought by Sony". BBC News. 7 March 2011. Dicapai pada 7 March 2011.
  8. ^ Website company: About Hawk Eye Diarkibkan 9 Mei 2013 di Wayback Machine, visited 25 May 2012
  9. ^ Conway, Richard (15 April 2012). "Goal-line technology edges closer". BBC Sport. Dicapai pada 3 March 2012.
  10. ^ "Football Technology - RESOURCE HUB". FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 June 2018. Dicapai pada 13 July 2017.
  11. ^ "Goal-line technology: Premier League votes in favour for 2013-14". BBC. 11 April 2013. Dicapai pada 11 April 2013.
  12. ^ "Bundesliga approves Hawk-Eye goal-line technology for new season". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-10-29. Dicapai pada 2020-10-22.
  13. ^ Alleyne, Gayle. "'Hawk-Eye' to Determine 'In or Out'". bwfbadminton.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-12-23. Dicapai pada 23 December 2016.
  14. ^ "Hawk-Eye in Badminton". hawkeyeinnovations.co.uk. Dicapai pada 23 December 2016.
  15. ^ IEEE Spectrum: Hawk-Eye in the Crosshairs at Wimbledon Again. Spectrum.ieee.org. Retrieved on 15 August 2010.
  16. ^ Big debate: Was Roger Federer right to criticise Hawk-Eye? | Sport. The Guardian. Retrieved on 15 August 2010.
  17. ^ Collins, H. and Evans, R. 2008. "You Cannot Be Serious! Public understanding of technology with special reference to 'Hawk-Eye'". Public Understanding of Science 17:3, "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 3 October 2011. Dicapai pada 22 August 2011.CS1 maint: archived copy as title (link)
  18. ^ "Hawkeye vs FoxTenn: Two tech firms are battling it out to win the tennis line-call business". 16 March 2019. Dicapai pada 3 October 2020.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.