Matjan Berbisik (Ejaan yang Disempurnakan: Macan Berbisik, juga dikenali dengan tajuk Belanda De Fluisterende Tijger) ialah sebuah filem 1940 dari Hindia Timur Belanda yang telah diarahkan oleh Tan Tjoei Hock dan diterbitkan oleh The Teng Chun. Dibintangi Hadidjah dan Mohamad Mochtar, filem ini mengisahkan dua lelaki yang dibangkitkan sebagai saudara dan bersaing untuk cinta kepada wanita yang sama. Salinan filem hitam putih, yang menampilkan muzik keroncong, disimpan di Sinematek Indonesia.

Matjan Berbisik
Poster
PengarahTan Tjoei Hock
Dihasilkan olehThe Teng Chun
Dibintangi
Muzik olehMas Sardi
Syarikat
penerbitan
Action Film
Tarikh tayangan
  • 1940 (1940) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda
BahasaIndonesia

Plot sunting

Djaja (Bissoe) telah hilang, meninggalkan anaknya Hamid dengan Sanip (Said) di sebuah perkampungan luar bandar. Budak lelaki itu dibangkitkan bersama-sama dengan anak Sanip ini Usman, dua tahun lebih tua. Apabila kedua-dua orang dewasa, Usman jatuh untuk Zainab (Hadidjah). Beliau bagaimanapun, lebih suka Hamid (Mohamad Mochtar). Cemburu, Usman menyakinkan kawan-kawannya untuk mengasari Hamid, yang akhirnya jatuh dari tebing. Berfikir Hamid mati, Usman terus menarik Zainab. Walau bagaimanapun, apabila ia muncul dia akan terimanya, Hamid kembali [1] Filem ini berklimaks dengan dua pertempuran besar. [2]

Penerbitan sunting

Matjan Berbisik telah diarahkan oleh Tan Tjoei Hock dan dikeluarkan oleh The Teng Chun untuk Action Film, anak syarikat Java Industrial Film (JIF). [1] Tan sebelum ini bekerja dengan The untuk Dasima pada tahun 1940. [3] Tan menulis skrip hitam putih filem itu, ketika Mas Sardi mengendalikan muzik [4] gelaran itu berasal dari kepercayaan Indonesia yang seseorang itu boleh menempatkan jiwa harimau: ganas, lapar, dan berbahaya [2].

Filem ini dibintangi Mohamad Mochtar dan Hadidjah, yang telah mula berlakon bersama-sama dalam Alang-Alang (1939) dan telah dinaikkan pangkat sebagai pasangan selebriti di persaingan dengan Rd Mochtar dan Roekiah daripada Tan's Film. [5] Pelakon lain termasuk Bissoe dan Said. Bissoe telah berlakon untuk JIF sejak Oh Iboe kira-kira dua tahun sebelum ini.[6] Penyanyi keroncong Miss Soelami membuat penampilan, menyediakan vokal; [7] muzik tradisional keroncong dengan pengaruh Portugis, telah menjadi biasa dalam filem berikutan kejayaan filem Albert Balink , Terang Boelan pada tahun 1937.[8]

Keluaran dan sambutan sunting

Matjan Berbisik ditayangkan pada tahun 1940, salah satu daripada enam filem yang dikeluarkan oleh JIF dan Action Film tahun itu.[9]. Juga ditayangkan dengan tajuk Belanda De Fluisterende Tijger, filem itu telah diklasifikasikan untuk semua peringkat umur. [7] Satu kajian tanpa nama di akhbar harian Surabaya Soerabaijasch Handelsblad adalah positif, memuji visual dan persembahan komik. Pengulas, bagaimanapun, mengambil isu dengan kualiti bunyi penerbitan dan kecenderungan pelakon untuk cuba dan menggunakan teknik-teknik pertempuran kebaratan. [2].

Action Film dan JIF terus menghasilkan filem sehingga awal pendudukan Jepun di Hindia bermula pada bulan Februari 1942, yang membawa kepada penutupan semua tetapi studio satu filem. Barisan pelakon Matjan Berbisik kekal dengan JIF, seperti yang dilakukan Tan, yang mengarahkan tujuh filem lain.[10][11] Menurut JB Kristanto dari Katalog Film Indonesia , satu salinan Matjan Berbisik disimpan di arkib Sinematek Indonesia di Jakarta.[1]

Rujukan sunting

Sumber petikan sunting

  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Jakarta: Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Imanjaya, Ekky (2006). A to Z about Indonesian Film. Bandung: Mizan. ISBN 978-979-752-367-1.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Kredit Matjan Berbisik". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-26. Dicapai pada 26 May 2013.
  • "Matjan Berbisik". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-25. Dicapai pada 25 July 2012.
  • "Princess: Matjan Berbisik". Soerabaijasch Handelsblad. Surabaya: Kolff & Co. 24 July 1940. m/s. 10. Dicapai pada 26 May 2013.[pautan mati kekal]
  • "Tan Tjoei Hock | Filmografi". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-23. Dicapai pada 23 September 2012.
  • "(untitled)". Soerabaijasch Handelsblad. Surabaya: Kolff & Co. 22 July 1940. m/s. 8. Dicapai pada 26 May 2013.[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting