Kapten Matthew Flinders RN (16 Mac 1774 – 19 Julai 1814) merupakan jurumudi dan pembuat peta Inggeris, yang merupakan pemimpin pelayaran mengelilingi Australia pertama dan mengenal pastinya sebagai benua.

Matthew Flinders
Kelahiran(1774-03-16)16 Mac 1774
Meninggal dunia19 Julai 1814(1814-07-19) (umur 40)
London, England
PekerjaanPegawai Kapal Tentera Laut Diraja
PasanganAnn Chappelle (k. 1801)
Anak-anakAnne

Flinders telah membuat tiga pelayaran ke lautan selatan di antara 1791 dan 1810. Dalam pelayaran kedua, George Bass dan Flinders mengesahkan bahawa Van Diemen's Land (kini Tasmania) ialah sebuah pulau. Dalam pelayaran ketiga, Flinders berlayar mengelilingi tanah besar apa yang akan dipanggil Australia, disertai oleh seorang lelaki Orang Asli Bungaree.

Dalam perjalanan pulang ke England pada 1803, kapal Flinders memerlukan pembaikan segera di Isle de France (Mauritius). Walaupun Britain dan Perancis sedang berperang, Flinders berpendapat sifat saintifik karyanya akan memastikan laluan selamat, tetapi gabenor yang curiga menyebabkan beliau ditahan selama lebih daripada enam tahun. Dalam kurungan, beliau mencatatkan butiran pelayarannya bagi penerbitan masa depan, dan mengemukakan rasional beliau untuk menamakan benua baru 'Australia', sebagai istilah payung untuk New Holland dan New South Wales – cadangan yang seterusnya diambil oleh Gabenor Macquarie.

Kesihatan Flinders semakin merosot dan walaupun dia sampai di rumah pada tahun 1810, beliau tidak sempat untuk melihat penerbitan buku dan atlas beliau yang dipuji secara meluas, A Voyage to Terra Australis.

Kehidupan awal sunting

Flinders dilahirkan di Donington, Lincolnshire, England, anak kepada Matthew Flinders, seorang pakar bedah, dan isterinya Susannah, née Ward. Dalam kata-katanya sendiri, beliau "terdorong untuk pergi ke laut bertentangan dengan kehendak rakan-rakan saya akibat membaca Robinson Crusoe",[1] dan pada tahun 1789, pada usia lima belas, beliau menyertai Tentera Laut Diraja.

Pada mulanya berkhidmat dalam HMS Alert, beliau telah dipindahkan ke HMS Scipio, dan pada Julai 1790 dijadikan pegawai muda laut di atas HMS Bellerophon di bawah Captain Pasley. Dengan cadangan Pasley, beliau menyertai ekspedisi Kapten Bligh di atas HMS Providence, mengangkut sukun dari Tahiti ke Jamaica. Ini juga "Pelayaran Sukun" kedua Bligh berikutan dari pelayaran malang Bounty.

Pelayaran pertama Flinders ke New South Wales, dan lawatan pertama ke Port Jackson, adalah pada tahun 1795 sebagai pegawai muda laut di atas kapal HMS Reliance, membawa Gabenor New South Wales yang baru dilantik Kapten John Hunter. Dalam pelayaran ini beliau dengan pantas memantapkan dirinya sebagai jurumudi dan pembuat peta yang baik, dan menjadi kawan-kawan dengan pakar bedah kapal George Bass yang tiga tahun lebih tua daripadanya dan telah dilahirkan 11 batu (18 km) dari Donington.

Tidak lama selepas ketibaan mereka di Port Jackson, Bass dan Flinders membuat dua ekspedisi dalam bot kecil yang terbuka, kedua-duanya bernama Tom Thumb: yang pertama ke Botany Bay dan Sungai Georges, kedua, dalam Tom Thumb yang lebih besar,[2] selatan dari Port Jackson ke Tasik Illawarra yang semasa ekspedisi, mereka terpaksa mencari perlindungan di Wattamolla.

 
Memorial di Flinders, Victoria memperingati penemuan Western Port pada 4 Januari 1798, oleh George Bass dan kemudian laluan bagi Selat Bass oleh Bass dan Flinders pada tahun yang sama.

Pada tahun 1798, Matthew Flinders, yang kini merupakan leftenan, telah diberi untuk memberi perintah Norfolk dan memerintahkan "untuk belayar melangkaui Furneaux's Islands, dan, sekiranya selat ditemui, melaluinya, dan kembali melalui hujung selatan Van Diemen's Land". Laluan antara tanah besar Australia dan Tasmania membolehkan penjimatan beberapa hari dalam perjalanan dari England, dan dinamakan Selat Bass, sempena kawan rapatnya. Sebagai penghormatan kepada penemuan ini, pulau terbesar di Selat Bass kemudian dinamakan Pulau Flinders. Pekan Flinders berhampiran muara Western Port juga memperingati penemuan teluk dan itu pelabuhan oleh Bass pada 4 Januari 1798. Flinders tidak pernah memasuki Western Port, dan melalui Cape Schanck hanya pada 3 Mei 1802.[3]

Flinders sekali lagi belayar dengan Norfolk, kali ini ke utara pada 17 Julai 1799; beliau tiba di Moreton Bay antara Redcliffe dan Brighton kini. Beliau mendarat di Pumicestone Passage, Redcliffe dan Pulau Coochiemudlo dan juga mendayung ke darat di Clontarf. Semasa lawatan ini beliau menamakan Redcliffe sempena tebing merah.

Pada bulan Mac 1800, Flinders menyertai semula Reliance dan belayar ke England.

Mengepalai Investigator sunting

Kerja Flinders telah menjadi perhatian kepada ramai saintis zaman itu, khususnya Sir Joseph Banks yang berpengaruh, yang Flinders didedikasikan kerja beliau Observations on the Coasts of Van Diemen's Land, on Bass's Strait, etc. (Pemerhatian ke atas Pesisir Van Diemen's Land, di Selat Bass, dan lain-lain). Bank menggunakan pengaruhnya dengan Earl Spencer untuk meyakinkan Admiralti mengenai kepentingan ekspedisi untuk melakar pantai New Holland. Hasilnya, dalam Januari 1801, Flinders telah diberikan arahan menakhodai Investigator, sekoci 334 tan, dan dinaikkan pangkat sebagai komander bulan berikutnya.

Investigator belayar ke New Holland pada 18 Julai 1801. Bersama dalam ekspedisi itu ahli botani Robert Brown, artis botani Ferdinand Bauer dan artis lanskap William Westall.Disebabkan jenis saintifik ekspedisi, Flinders diberikan pasport Perancis, walaupun England dan Perancis ketika itu sedang berperang.

Keluarga sunting

Pada 17 April 1801, Flinders mengahwini rakan lama beliau Ann Chappelle (1772–1852) dan berharap untuk membawa beliau dengannya ke Port Jackson. Namun Admiralti mempunyai peraturan yang ketat terhadap isteri mengiringi kapten. Flinders membawa Ann di atas kapal dan merancang untuk mengabaikan peraturan, tetapi Admiralti mengetahui rancangannya dan beliau teruk dikecam kerana pertimbangan buruk itu dan memberitahu beliau mesti mengeluarkannya dari kapal. Ini didokumenkan dengan baik dalam surat-menyurat antara Flinders dan ketua penyumbangnya, Sir Joseph Banks pada Mei 1801.

Aku tidak mempunyai masa untuk memberitahu anda bahawa berita perkahwinan anda, yang disiarkan dalam akhbar Lincoln, telah sampai kepadaku. Tetuan Admiralti telah mendengar juga bahawa Puan Flinders di atas kapal Investigator, dan anda mempunyai pemikiran membawanya ke laut bersama anda. Aku sangat sedih mendengarnya, dan jika itu berlaku aku mohon untuk memberi anda nasihatku bukan berniat untuk melawan peraturan-peraturan dan tatatertib Tentera Laut; sebab aku yakin dengan bahasa yang aku mendengar, bahawa mereka akan, jika mereka mendengar beliau di New South Wales, dengan segera memerintahkan anda untuk digantikan, walau apa jua akibatnya, dan dalam semua kemungkinan memerintahkan Encik Grant untuk menyelesaikan kajian.[4]

Hasilnya, Ann telah diwajibkan untuk tinggal di England dan tidak akan melihat suaminya selama sembilan tahun, berikutan pemenjaraannya di Isle de France (milik Perancis) dalam perjalanan pulang. Apabila mereka akhirnya bersatu semula, Matthew dan Ann mempunyai seorang anak perempuan, Anne, lahir 1 April 1812, yang kemudiannya mengahwini William Petrie (1821–1908). Pada tahun 1853 kerajaan New South Wales dan Victoria mewasiatkan pencen lambat untuk ibunya yang telah mati £100 setiap tahun, yang pergi kepada anaknya yang masih hidup. Puan Anne (née Flinders) Petrie (1812–1892), menerima bagi pihak anaknya yang masih muda, William Matthew Flinders Petrie yang menggunakan dana itu menjadi seorang ahli arkeologi dan ahli kaji Mesir purba yang berjaya.

Jelajah pantai Australia sunting

 
Flinders di atas Investigator

Di atas kapal Investigator Flinders sampai atau menamakan Cape Leeuwin pada 6 Disember 1801, dan terus membuat kajian di sepanjang pantai selatan tanah besar Australia.[5][6] Dalam perjalanan beliau berhenti seketika di Oyster Harbour, Australia Barat (34°59′37.9″S 117°56′39.8″E / 34.993861°S 117.944389°E / -34.993861; 117.944389). Di sana dia mendapati plat tembaga yang Kapten Christopher Dixson, dari kapal Elligood telah tinggalkan tahun sebelumnya. Ia tertulis, "Aug. 27 1800. Chr Dixson, ship Elligood".

  1. ^ Scott, Chapter 2
  2. ^ The Journal of Daniel Paine 1794–1797 page 39
  3. ^ In the wake of Bass and Flinders: 200 years on :the story of the re-enactment voyages 200 years on... | National Library of Australia. Catalogue.nla.gov.au. Retrieved on 2 August 2013.
  4. ^ Scott, Ernest Findlay (1914). The life of Captain Matthew Flinders. Sydney [N.S.W.]: Angus & Robertson, 1914. ISBN 0207197172.
  5. ^ Dany Bréelle, 'Matthew Flinders’s Australian Toponymy and its British Connections', The Journal of the Hakluyt Society, November 2013 [1] Diarkibkan 2015-04-04 di Wayback Machine
  6. ^ Captain M. K. Barritt, RN, 'Matthew Flinders’s Survey Practices and Records', The Journal of the Hakluyt Society, March 2014 [2] Diarkibkan 2014-08-25 di Wayback Machine