Maurice Bucaille

doktor asal Perancis

Profesor Dr Maurice Bucaille (lahir 19 Julai 1920 di Pont-L'Eveque , Perancis - 17 Februari 1998). Dr Maurice Bucaille telah memeluk Islam. Beliau anak kepada Maurice dan Marie (James) Bucaille, adalah seorang doktor /pakar perubatan Perancis , ahli 'Persatuan Ilmuan Mesir Purba Perancis'. Bucaille mengamalkan perubatan dari 1945-82 dan adalah seorang pakar dalam bidang gastroenterologi . Pada tahun 1973, Bucaille telah dilantik sebagai doktor keluarga kepada Raja Faisal Arab Saudi . Beliau juga pernah merawat ahli-ahli keluarga Presiden Mesir , Anwar Sadat .

Maurice Bucaille telah menghasilkan beberapa buah terkenal terutama Teori Islam Concordists yang menggalakkan keserasian Al-Quran dengan Sains Moden. Beliau berjaya membuktikan bahawa Al-Quran adalah konsisten dengan teori sains moden, manakala Alkitab penuh kesilapan dan tidak konsisten. Pendapat beliau telah di dikritik hebat oleh sarjana Barat.

Biodata sunting

Beliau dilahir dan dibesarkan oleh ibu bapanya , Maurice dan Mary (James) Bucaille, sebuah keluarga Kristian Roman Katholik . Maurice Bucaille belajar jurusan perubatan di Universiti Peranvis dan telah menjadi doktor perubatan dari 1945 hingga 1982, sebagai pakar gastroenterologi . Pada tahun 1973, Bucaille telah dilantik doktor kepada keluarga Raja Faisal Arab Saudi . Pada masa yang sama, merawat beberapa ahli keluarga Presiden Mesir , Anwar Sadat Mesir dan sebahagian pesakit lain.

Pada tahun 1976, beliau menerbitkan 'Bible, Quran dan Sains' dan dijual berjuta-juta salinan dan telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa. Beliau berhujah bahawa Al-Quran mengandungi banyak penemuan-penemuan saintifik. Pada tahun 1987, beliau menerbitkan satu lagi buku bertajuk: 'Mumia Firaun: siasatan perubatan moden . Buku-buku beliau mendapat kritikan keras dari cendekiawan Barat terutama dari William F. Campbell .[1]

Concordisme (Pengubahsuaian) sunting

Bucaille dirujuk sebagai 'concordism' iaitu cuba mendamaikan agama dengan sains. Concordists cuba mencari sepadan dengan kitab suci dengan setiap penemuan baru dalam bidang sains.

  1. Al-Quran adalah "perkataan Allah" dan selari dengan teori-teori saintifik

Alkitab, Al-Quran dan Sains menerangkan al-Quran sebagai konsisten dengan sains dan pengetahuan moden . Antaranya tentang penciptaan alam semesta, bumi, kerajaan angkasa, haiwan dan tumbuhan, pembiakan manusia, dan sebagainya. Al quran yang yang diturunkan pada 14 abad yang lalu melalui Muhammad.Bucaille mengatakan bahawa - tidak seperti Bible dan Injil yang mendedahkan perkara yang benar-benar bertentangan dengan pengetahuan saintifik semasa dan sains moden, terutama dari segi penciptaan Bumi, tarikh kemunculan manusia di bumi (disimpulkan menggunakan genealogi yang disenaraikan dalam Alkitab), cerita banjir, atau genealogi Isa, yang dilaporkan oleh Alkitab dengan begitu jelas salah sama sekali. Sementara Al-Quran menyatakan bahawa dalam Islam , sains dan agama adalah "saudara kembar" iaitu tidak ada kontradiksi antara Islam dengan Sains moden.

Menurut Maurice Bucaille, Alkitab mengandungi kesilapan saintifik yang besar . Sedangkan Al-Quran, keterangan fenomena semulajadi sangat serasi dengan sains moden. Bucaille menyimpulkan bahawa al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad, penduduk Arab Mekah yang buta huruf dan tidak dapat membuktikan yang disahkan, empat belas abad kemudian oleh sains moden, adalah perkataan yang benar daripada Allah. Bucaille menyimpulkan bahawa Al Quran adalah perkataan Allah . Skrol Al Quran telah dikumpulkan semasa hayat Nabi Muhammad.


Bucaille berhujah bahawa Perjanjian Lama telah 'denatured' akibat pelbagai terjemahan dan pembetulan. Terdapat "banyak perselisihan dan pengulangan" dalam Perjanjian Lama dan Injil. Baginya Perjanjian Lama telah diputarbelitkan kerana pelbagai terjemahan dan pembetulan kerana ia telah dihantar secara lisan.


Penciptaan langit dan bumi adalah bukti konsisten Al-Quran dengan sains. Sedangkan kitab Kejadian tidak konsisten. Beliau mengkritik bahawa bumi pada asalnya adalah suatu jisim gas dan kemudian air .Beliau menolak Teori Evolusi iaitu berlakunya pengubahsuaian . Alkitab mengatakan bahawa "apabila Tuhan menciptakan manusia, tidak ada tumbuh-tumbuhan di Bumi (tidak hujan)." Bucaille juga bergantung kepada kes Galileo , yang dikutuk oleh Gereja Roman Katolik . Bucaille mendakwa bahawa Al-Quran, tidak seperti Alkitab, tidak menunjukkan suatu perintah khusus kepada penciptaan langit dan bumi dan berhujah bahawa ini boleh meninggalkan keseluruhan proses penciptaan terbuka kepada tafsiran diberikan oleh teori saintifik semasa .

Teori Bucaillistes dikritik sunting

Teori Maurice Bucaille telah dikritik. William F. Campbell berhujah bahawa Maurice Bucaille tidak menilai Al-Quran mengikut kriteria sepatutnya.

Kisah Penciptaan sunting

Maurice Bucaille mengkritik Alkitab berhubung penciptaan sebagai "tidak boleh diterima". Alkitab menerangkan penciptaan alam semesta dalam enam hari, Tuhan berehat pada hari ketujuh; kiasan langsung minggu tujuh hari.


Maurice Bucaille mendapati bahawa keterangan penciptaan yang diberikan di dalam Al-Quran tidak bertentangan dengan kebenaran saintifik. Sedangkan keterangan yang diberikan oleh Alkitab adalah "satu kesilapan besar ".

Analisis mumia Firaun sunting

Pada tahun 1974, untuk mengetahui sebab-sebab kematian Merenptah , Ramesses II dan lain-lain mumia Mesir, penyelidikan dilakukan oleh rakan-rakan di Mesir dan mendapat kerjasama daripada pakar Perancis dari pelbagai disiplin perubatan, yang diketuai oleh Bucaille. Keputusan tentang mumia itu telah mendapat pengiktirafan daripada Akademi Perubatan dan Persatuan Perubatan Forensik Perancis . Kemudian beliau telah menerbitkan buku bertajuk 'Mumia Firaun: Sebuah Penelitian Perubatan Moden (tajuk asalnya; Les Momies des Pharaons et la Médecine). tentang mumia Firaun dan ubat-ubatan purba. Beliau menerima pingat Le Prix Diane Potier-Boes (Penghargaan Dalam Sejarah) oleh Académie Française dan anugerah Prix Général daripada Académie Nationale de Médecine, Perancis pada tahun 1988.

Dr. Bucaille menjumpai sisa-sisa garam yang masih melekat pada jasad mumia tersebut sebagai bukti terbesar bahawa Firaun mati akibat tenggelam di dalam laut. Iaitu jasadnya segera dikeluarkan dari laut, ‘dirawat’ segera dan dijadikan mumia supaya jasad itu tidak buruk. Mulanya beliau tidak setuju dengan fakta dari Al Quran bahawa Firaun zaman Nabi Musa itu akan selamat dari tenggelam di dasar laut .Mumia itu baru hanya ditemui pada 1898 dan tidak mungkin Nabi Muhamad mengetahui sejarahnya. Nabi Muhamad lahir 600 tahun selepas Nabi Isa.

“Air (laut) pun kembali seperti sebuah lautan yang berombak dan beralun, menenggelamkan kereta-kereta (chariot) kuda, pasukan berkuda dan seluruh bala tentera Firaun tanpa ada seorang pun yang berjaya menyelamatkan diri. Tetapi anak-anak Israel dapat menyelamatkan diri atas daratan kering di tengah-tengah laut itu”.(Exodus 14:28 dan Psalm 136:15)

Injil Matius dan Lukas hanya menceritakan tentang Firaun lemas semasa mengejar Nabi Musa tetapi tidak diceritakan nasib mayat Firaun itu.

“Maka pada hari ini Kami selamatkan badan kamu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudah kamu dan sesungguhnya kebanyakan manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami." (Al Quran:Yunus: 92)

Dari ayat di atas , Al Quran jelas menceritakan nasib Firaun yang lemas ketika mengejar kumpulan anak Israel yang dipimpin oleh Nabi Musa. [2]

Rujukan sunting

Bible & Quran Sains Moden