May (kugiran)

Kumpulan Rock Malaysia

Kumpulan May ialah sebuah kumpulan rock yang ditubuhkan pada tahun 1982 di Malaysia[1] semenjak pertengahan dekad 1980-an. Kumpulan ini membawakan lagu-lagu rock berbahasa Melayu.

MAY
Juga dikenali sebagai
M.A.Y
Berasal dariIpoh, Perak Darul Ridzuan Perak,  Malaysia
GenreRock, heavy metal, glam metal
PekerjaanPenyanyi/Pemuzik
InstrumenVokal/Band
Tahun aktif1982–sekarang
Syarikat rakaman
1987–1990: Warnada
1991: Antares Muzik
1992–1994: Suria Records
1995–1998: BMG Music
2003–2008: Nova Music
Pengkarya berkait
Sofea
AhliAbu - gitar
Yus - bass
Kelvin Thein - vokal
Wak Yus - drum
Bekas ahliMus - vokal
Yantzen - vokal
Oney - vokal
AG - vokal
Man - drum

Sejarah sunting

Kumpulan M.A.Y. ditubuhkan pada 1982 oleh tiga orang anak muda daripada Kampung Manjoi, Ipoh, Perak yang mengikuti langkah SYJ dengan menubuhkan sebuah kumpulan muzik aliran keras. Nama MAY diambil sempena pangkal huruf nama timang-timangan mereka iaitu 'M' bagi nama Man (Sharip), 'A' bagi Abu (Nasir) dan 'Y' bagi Yus (Mohktar) dan kemasukan Mus (Mustaffa Din) pada tahun 1986 . M.A.Y. mula menyertai pertandingan Battle of Rock peringkat negeri Perak pada tahun 1986 di mana mereka muncul sebagai juara. Kemudian kumpulan M.A.Y.menyertai pertandingan Battle of Rock Malaysia pada tahun yang sama. Dalam pertandingan Battle of Rock Malaysia 86 anjuran Lokman Junit dan Dewi Suhana Studio, Johor Bharu tersebut, kumpulan M.A.Y. muncul sebagai juara. Manakala penyanyi utama kumpulan M.A.Y., Mus telah muncul sebagai vokalis terbaik.

Selepas kejayaan pada pertandingan Battle of Rock 1986, kumpulan M.A.Y. telah muncul dalam satu album bersama empat lagi kumpulan rock dari siri pertandingan Battle of Rock. Album yang berjudul Juara-Juara Rock 1 tersebut menampilkan kumpulan M.A.Y., Burnmarks (Johor), D'Febians (Johor), Scandals (Kuala Lumpur) & Metalian (Selangor). Album yang diterbitkan pada Januari 1987 itu menampilkan 2 lagu dari setiap kumpulan. Selepas kejayaan album Juara-juara Rock 1, pihak syarikat rakaman Warnada telah menerbitkan album Juara-Juara Rock 2 pada bulan Mei 1987 dengan konsep yang sama. Album Juara-juara Rock 3 pula diterbitkan pada Disember 1987. Antara lagu-lagu popular dari album Juara-Juara Rock adalah Derita Bangsa, Sketsa Sebuah Cinta & Bayangan Hidup.

M.A.Y muncul dengan album penuh pertama pada penghujung tahun 1987 selepas kejayaan album Juara-Juara Rock 1, 2 & 3 pada tahun yang sama. Album pertama kumpulan M.A.Y diberi judul Dilema diterbitkan pada 1987. Semua lagu dalam album Dilema dicipta dan diolah sendiri oleh anggota kumpulan M.A.Y. Album tersebut diterbitkan oleh Raymond Lim di bawah penerbitan Syarikat Warnada. Antara lagu-lagu hits dari album tersebut adalah Sketsa Sebuah Cinta, Ku Dalam Dilema, Kau Masih Lena & Tiada Lagi Engkau. Album Dilema berjaya dijual melebihi 25,000 unit dan melayakkan kumpulan M.A.Y menerima Cakera Emas. M.A.Y. juga banyak menerima undangan pertunjukan pentas selepas kejayaan album Dilema.

Album kedua kumpulan M.A.Y., Hakikat menyusul pada Januari 1989. Album Hakikat diterbitkan oleh Thomas Ham di bawah Syarikat Warnada. Lagu-lagu dalam album tersebut kebanyakannya dicipta oleh anggota M.A.Y. sendiri. Antara lagu-lagu hits dari album Hakikat adalah Sendiri, Cintamu Mekar Dihatiku, Dalam Kembara & Cintaku Sewangi Kasihku. Album Hakikat berjaya dijual melebihi 200,000 unit dan melayakkan kumpulan M.A.Y. dianugerahkan Cakera Platinum Kembar Empat. Album Hakikat juga berjaya memasuki pasaran Indonesia dan memasuki peringkat akhir Juara Lagu 89 dan menjuarai beberapa carta lagu popular seperti Pujaan 10 Nescafe. Kumpulan M.A.Y. juga terlibat dengan konsert berskala besar seperti Konsert Kotaraya. Album ketiga M.A.Y., Rahsia diterbitkan pada Ogos 1990. Album yang menampilkan irama heavy metal itu mengandungi lagu-lagu hits seperti Gadis Bertudung Putih, Diari Cinta Pertama & Terukir Janji. Album yang diterbitkan oleh Thomas Ham tersebut menampilkan lagu-lagu ciptaan komposer lain seperti J.S. Kevin. Rahsia berjaya dijual melebihi 100,000 unit dan melayakkan M.A.Y. menerima cakera platinum berkembar dua.

Selepas album ketiga, Rahsia, M.A.Y. meninggalkan Syarikat Rakaman Warnada dan menyertai syarikat rakaman yang baru, Syarikat Muzik Antares. M.A.Y. menghasilkan album keempat berjudul Strategi bersama Music Antares pada tahun 1991. Album Strategi diterbitkan oleh M.A.Y. dan Adeeb Abdullah selaku penerbit eksekutif, manakala Nan (Saturnine) bertindak sebagai penolong penerbit. Lagu-lagu dari album Strategi antaranya Abadi, Empat Sudut Berdiri & Sendiri Untuk Kemana. Album Strategi kurang mendapat sambutan seperti album Hakikat & Rahsia.

Kumpulan M.A.Y berpecah selepas kegagalan album keempat mereka tersebut. Mus menubuhkan kumpulan Strangers bersama Nan (ex-Saturnine - guitar), Bad (ex-Handy Black - Bass) & Black (ex-Wings - drum). Kumpulan Strangers sempat menghasilkan sebuah album bertajuk Strangers pada tahun 1992. Lagu-lagu dari album Stangers seperti Satu Pengertian, Mahligai Impian & Bukit Sunyi. Album terbitan Warnada itu merupakan album pertama & terakhir Strangers sebelum berpecah.

Manakala anggota kumpulan M.A.Y. yang lain berjaya mendapatkan bekas vokalis Rusty Blade, saudara J Yantzen sebagai vokalis baru M.A.Y.

Bersama Yantzen, kumpulan M.A.Y. menghasilkan album Ziet Geist pada tahun 1992. Album terbitan syarikat rakaman SRC dengan Allahyarham Samad Mean (ex-guitarist Lefthanded) bertindak sebagai penerbit album itu menampilkan irama heavy metal. Album tersebut mengembalikan era kegemilangan kumpulan M.A.Y. Album tersebut mendapat sambutan hebat dan berjaya dijual melebihi 100,000 unit. Kumpulan M.A.Y. juga kembali mendapat undangan mengadakan konsert live di tapak pesta, ekspo & konsert bergerak. Lagu-lagu popular dari album Ziet Geist adalah Resah, Meniti Suratan & Renda.

Berikutan kejayaan album Ziet Geist, kumpulan M.A.Y. yang masih mengekalkan Yantzen sebagai penyanyi utama, muncul dengan album ke-6 mereka, Wira Cyborg pada tahun 1994. Album Wira Cyborg masih mengekalkan Samad Mean selaku penerbit dan diterbitkan oleh Syarikat Suria Record. Lagu-lagu popular dari album Wira Cyborg adalah Suci, Hasrat Cinta Dan Tuhan & Tiada Lagi Berseri.

Album Wira Cyborg turut mendapat sambutan baik dari peminat. Album tersebut berjaya dijual melebihi 100,000 unit. Selepas album Wira Cyborg, kumpulan M.A.Y. sempat merakamkan semula lagu-lagu popular mereka dari album terdahulu disamping lagu-lagu baru. Album yang diberi judul Layar dipasarkan oleh Suria Rekod pada tahun 1995, walaupun kumpulan M.A.Y. telah berhijrah ke Syarikat BMG pada ketika itu. Album Layar diterbitkan oleh saudara Samad Mean. Album Layar mengandungi lima lagu hits M.A.Y. yang dirakamkan semula dan dinyanyikan oleh Yantzen dan lima lagu baru yang belum dirakamkan seperti Layar, Membantah Kata, Dimana Harga Dirimu, Jauh Rasanya & Arca Kehidupan.

Pada tahun 1996 kumpulan M.A.Y. telah menghasilkan album studio ke tujuh mereka, Ideologi bersama Syarikat Rakaman BMG Music. Album yang diterbitkan oleh Samad Mean itu masih mengekalkan rentak hard rock di sulami dengan lagu slow rock. Antara lagu-lagu menarik dalam album Ideologi adalah Janji, Ikhlas, Trajis Impi & Cinta Tersia. Album Ideologi tidak mendapat sambutan sehebat album Ziet Geist dan Wira Cyborg walaupun dari segi kualiti lagu lebih baik dari album terdahulu.

Selepas album Ideologi, Yantzen telah mengundurkan diri dari kumpulan M.A.Y. Kumpulan M.A.Y. terpaksa menguji penyanyi baru untuk mengggantikan tempat Yantzen. Akhirnya bekas penyanyi kumpulan Lipanbara, Oney dipilih sebagai penyanyi utama M.A.Y.

Bersama Oney, kumpulan M.A.Y telah menghasilkan sebuah album baru, Penaklukan pada tahun 1997. Album yang diterbitkan oleh saudara Salman Shariff itu mengandungi lagu hit Jemu. Pada tahun 1997 kumpulan M.A.Y. bersama Oney merakamkan semula lagu-lagu 60-an yang diberi nafas rock disamping 2 lagu baru.

Anggota kumpulan sunting

Berbeza dengan kebanyakan kumpulan rock tempatan yang lain, May hanya mengalami pertukaran vokalis sebanyak dua kali sepanjang karier muzik mereka manakala keanggotaan pemuzik dalam kumpulan ini tidak pernah berubah. Namun, pada tahun 2021, Man selaku pemain dram membuat keputusan untuk keluar daripada kumpulan tersebut.

 
Tiga vokalis May, Yantzen (kiri), Mus dan Oney

Anggota asal sunting

(1982 - sekarang)

  1. Abu (Mohd Nassier bin Yusof, lahir 12 Januari 1967) - Gitar
  2. Yus (Mohd Mohtar bin Mohd Madin, lahir 1962) - Bass

Bekas Ahli sunting

  1. Mus (Mustaffa Din, lahir 10 Mei 1968) - Vokal (1986 - 1991), (2002 - 2019)
  2. Yantzen (Yantzen Juniwan, lahir 2 Disember 1958) bekas vokalis Rusty Blade (1992 - 1996)
  3. Oney (Mohd Redzuan Aziz, lahir 4 November 1972) bekas vokalis Lipan Bara (1997 - 2002)
  4. Man (Mohd Saarip bin Yaakob,lahir 1965) pemain drum (1982 - 2021)

Diskografi sunting

Album studio sunting

  1. Dilema (1987)
  2. Hakikat (1989)
  3. Rahsia (1990)
  4. Strategi (1991)
  5. Ziet Geist (1992)
  6. Wira Cyborg (1994)
  7. Ideologi (1996)
  8. Penaklukan (1997)
  9. Sinar (2003)

Album Kompilasi sunting

Filemografi sunting

Filem Cetera
Tahun Tajuk Watak
1993 Penyu (Penampilan Khas - MAY)
2012 Man Sewel Datang KL (Penampilan Khas - MAY)

Anugerah dan Pencapaian sunting

Carta pujaan 10 Radio 1 Malaysia (kini Radio Klasik)
Tahun Tajuk Kedudukan
(29Mac - 11Apr) 1993 Meniti Suratan 1
Anugerah Juara Lagu (AJL)
Tahun Lagu Pencipta Lagu Penulis Lirik Kategori Keputusan
1989 Sendiri M.A.Y M.A.Y Hard Rock, Heavy Metal Tercalon
2003 Sinar Mustaffa Din Mustaffa Din Hard Rock, Heavy Metal Tercalon


Anugerah Industri Muzik (AIM)
Tahun Kategori Keputusan
2004 Album Hard Rock Terbaik

(Sinar)

Menang
2005 Album Hard Rock Terbaik

(Otai Jamm!)

Menang
2006 Album Hard Rock Terbaik

(Live & Unplugged at Planet 05)

Menang

*Pencalonan album Ideologi tersenarai dalam Top 5 di AIM 1996.

Anugerah Cakera Plantinum Berkembar Tiga
Tahun Keputusan
album Rahsia terjual melebihi 160,000 unit di Malaysia.
Anugerah Cakera Plantinum Berkembar Empat
Tahun Keputusan
album Hakikat terjual melebihi 200,000 unit di Malaysia.

Trivia sunting

  • May pernah membintangi sebuah filem iaitu Penyu pada tahun 1994. Pada waktu itu vokalis May ialah Yantzen dan mereka diberi watak sekumpulan anak muda yang bekerja di chalet tepi laut. Turut berlakon ialah aktres Susan Manen dan pelawak Jaafar Onn.
  • Album Hakikat berjaya memasuki pasaran album di Indonesia pada tahun 1990.
  • Pelakon Norazah Aziz membintangi muzik video lagu Meniti Suratan dari album Ziet Geist (1992).
  • Mus merupakan satu-satunya vokalis yang pernah menyertai Anugerah Juara Lagu dengan dua kumpulan berlainan, iaitu pada tahun 1989 dan 2003 sebagai vokalis May, manakala pada tahun 1997 sebagai vokalis Wings.
  • Salah satu lagu yang dimuatkan dalam album Keras iaitu Bergegar Segunung Rindu ditulis dan dinyanyikan sendiri oleh Man, pemain drum May.
  • Gitaris May, Abu berasal dari keluarga berdarah seni dan merupakan anak saudara kepada ikon pop yeh yeh 60-an, Allahyarham M. Shariff.
  • Pemain bass May, Yus pernah dilanda gosip hangat pada tahun 2010 apabila seorang kanak-kanak perempuan berusia 9 tahun yang merupakan penghidap penyakit Aids mendakwa beliau adalah bapa kandungnya. Walau bagaimanapun perkara tersebut telah diselesaikan secara baik dan dianggap sebagai salah faham.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting