MediaCorp Central

(Dilencongkan dari MediaCorp TV12 Central)

MediaCorp Central atau Central sahaja, ialah saluran televisyen berbahasa Inggeris dan Tamil dari Singapura. Jadual rancangannya terdiri daripada tiga saluran pada slot kekerapannya: Kids Central, Vasantham Central dan Arts Central.

Ketersediaan
Terestrial
Digital terrestrial televisionChannel 24
Kabel
StarHub TVChannel 5

Sebelum ini, rancangan yang berkaitan dengan India disiarkan bersama-sama dengan program berbahasa Melayu di Premiere 12, manakala jadual Premiere 12 terdiri daripada seni, dokumentari dan rancangan kanak-kanak.

MediaCorp Central ditutup pada 20 Oktober 2008 apabila Vasantham Central dilancarkan semula sebagai saluran mandiri Vasantham. Arts Central dan Kids Central digabungkan menjadi satu saluran bernama okto, dengan kanak-kanak, seni dan sukan.

Sejarah sunting

Saluran 8 telah dilancarkan pada 1 September 1995, termasuk rancangan bahasa Tamil pada jadualnya. Premiere 12 dilancarkan untuk menyertakan siri TV kanak-kanak (terutamanya untuk penonton prasekolah) dan liputan sukan. Premiere 12 kemudian termasuk siri bahasa Tamil dan dijenamakan semula sebagai Central, pada 30 Januari 2000.

Jadual rancangan Central terdiri daripada tiga saluran: Kids Central, memberi tumpuan kepada pengaturcaraan kanak-kanak; Vasantham Central, blok bahasa pengaturcaraan bahasa Tamil; dan Arts Central berpusat pada rancangan kebudayaan.

Pada 19 Oktober 2008, Central dibubarkan. Masa penerbangan Vasantham Central diperluas untuk membentuk Vasantham, saluran bebas yang memberi tumpuan kepada masyarakat India Singapura, seperti yang diumumkan pada Januari 2008 oleh Parlimen. Sementara itu, Kids Central and Arts Central digabungkan menjadi satu saluran bernama Okto, yang mengambil frekuensi Channel i.

Lihat juga sunting