Media massa di Malaysia

(Dilencongkan dari Media Malaysia)

Media massa di Malaysia termasuk televisyen, radio, akhbar, dan media berasaskan Internet seperti blog. Banyak media sama ada milik secara langsung oleh kerajaan dari Malaysia (contohnya Bernama) atau dimiliki oleh komponen pihak Barisan Nasional gabungan kerajaan (contohnya Media Prima Berhad, yang dimiliki oleh Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu). Dua parti pembangkang, PAS dan PKR lagi, menerbitkan akhbar mereka sendiri iaitu Harakah dan Suara Keadilan, yang dijual secara terbuka bersama-sama penerbitan tetap.

Surat khabar Parti Pembangkang dengan beberapa akhbar pro-kerajaan dijual di Kuala Lumpur, dari bawah ialah Sinar Harian, Harakah (PAS), Suara Keadilan (PKR) dan Kosmo!.

Sejak media konvensional dikawal ketat oleh kerajaan, Malaysia yang meriah dengan media alternatif, ditandai oleh portal berita sebagai Malaysiakini dan The Malaysian Insider yang mengambil keuntungan dari kerajaan berjanji untuk tidak menapis Internet walaupun terdapat kebebasan media.

Akhbar sunting

Terdapat lebih dari 30 surat khabar dan tabloid diterbitkan terutamanya dalam Bahasa Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil. Akhbar yang paling menonjol termasuk The Star, New Straits Times, the Sun, Berita Harian, Utusan Malaysia, Sin Chew Jit Poh (星洲日报) dan Nanyang Siang Pau (南洋商报).

Televisyen dan radio sunting

RTM milik kerajaan mengendalikan dua saluran televisyen tempatan bebas darat yang dilesenkan untuk siaran Malaysia, serta 34 saluran radio di seluruh negara. Sementara itu, Media Prima adalah syarikat induk yang memiliki empat saluran televisyen dan tiga saluran radio (Hot FM, Fly FM & One FM).

Dimiliki Astro All Asia Networks plc (kini Astro Malaysia Holdings), Astro merupakan penyedia televisyen satelit Malaysia. Terdapat 200 saluran untuk dipilih dengan jumlah minimum sebanyak RM 49.95 sebulan dan dengan jumlah maksimum RM 200.00 sebulan. Astro mempunyai 20 saluran radio, di mana 17 adalah stesen radio berjenama Astro, di mana sembilan daripada mereka boleh didapati melalui radio FM.

HyppTV oleh UniFi adalah salah satu penyedia IPTV Malaysia tetapi untuk mengambil pakej TV, pelanggan mesti memilih sekurang-kurangnya satu pakej internet, dari RM 149 sebulan hingga RM 350 sebulan.

ABNXcess adalah satu-satunya penyedia televisyen kabel Malaysia dan mempunyai lebih 180 saluran pada harga RM55 sebulan untuk tahun pertama kemudian RM80 untuk setiap tahun berikutnya.

Namun begitu, kebelakangan ini peningkatan beberapa syarikat media media baru di Facebook dan Tiktok seperti Siakap Keli, Oh Bulan dan Khalifah Media Networks[1] membuatkan saluran media arus perdana ini sudah kurang popular di kalangan penduduk di Malaysia.

Kebebasan sunting

Kebebasan media terkawal telah mengkritik. Walaupun pengkritik mengakui bahawa wartawan "mungkin tidak akan ditahan" untuk menjadi pengkritik kerajaan, ia telah mendakwa kerajaan menimbulkan kesan dingin melalui ancaman yang mengurangkan peluang pekerjaan dan menolak ahli keluarga wartawan membawa "tempat di salah satu universiti awam yang terbaik". Undang-undang seperti Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 juga telah dinamakan sebagai mengekang kebebasan bersuara.[2]

Pada tahun 2007, agensi kerajaan – Komunikasi dan Multimedia Malaysia – mengeluarkan arahan untuk semua swasta tv dan radio untuk menahan diri dari penyiaran ucapan yang dibuat oleh pemimpin pembangkang.[3] bergerak dikutuk oleh ahli politik dari pembangkang Demokratik Tindakan Parti.[4] arahan kemudian ditarik oleh Tenaga, Air dan Komunikasi Kementerian.[5]

Malaysia tempat 141 keluar 178 negara-negara di Indeks Kebebasan Akhbar oleh Wartawan Tanpa Sempadan pada tahun 2010 dan 122 keluar dari 179 negara-negara di tahun 2012.[6]

Ekoran sensitif antarabangsa, akhbar dari Singapura tidak boleh dijual di Malaysia, The Straits Times dan lain-lain akhbar Singapura yang tidak dijual di Malaysia, sementara ini New Straits Times dan lain-lain akhbarvMalaysia yang tidak dijual di Singapura. Larangan itu dikenakan sebelum pilihan raya umum 1 Mei 1969 di Malaysia.[7][8]

Catatan dan rujukan sunting

  1. ^ Imannina (2023-05-03). "3 Tempat Digital Marketing Sosial Media Di Kedah". KHALIFAH MEDIA NETWORKS (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2024-02-13.
  2. ^ McAdams, Mindy (2007). Why journalists act like chickens. Dicapai pada 1 April 2007.
  3. ^ "Opposition muzzled – here's black and white proof". Malaysiakini. 29 June 2007.
  4. ^ Vikneswary, G (28 June 2007). "TV station denies censoring opposition news". Malaysiakini.
  5. ^ Phang, Llew-Ann; Puah, Pauline (4 Julai 2007). "MCMC, you're out of line". Malaysia Today. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-13. Dicapai pada 2017-09-16.
  6. ^ "Press Freedom Index 2010". Reporters Without Borders. 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 November 2010. Dicapai pada 11 Julai 2011.
  7. ^ "Good sentiments towards Malaysians on the rise". Singapore-window.org. 8 Mei 2005. Dicapai pada 24 Disember 2012.
  8. ^ Arming the Singapore Armed Forces (SAF): trends and implications, Strategic and Defence Studies Centre, Australian National University, 2003, page 66