Megatron adalah satu watak fiksyen dalam francais animasi Transformers, dicipta oleh Hasbro pada tahun 1984, berdasarkan reka bentuk mainan Takara.

Megatron
Megatron.jpg
Animasi Megatron dalam Transformers Generasi 1
Informasi Penerbit
PenerbitHasbro
Kemunculan pertamaTransformers Generasi 1
Informasi dalam cerita
SpesisRobot

Megatron yang asal merupakan Pemimpin Utama Decepticon, yang boleh bertukar menjadi tiga jenis senjata yang berlainan iaitun seperti pistol Walther P38, meriam pancaran zarah, dan meriam laser teleskopik.[1]

Megatron juga sepertimana diketahui iaitu suatu entiti, dan ia juga merupakan adalah sebentuk hidupan berbangsa robotik yang berakal, berasal dari planet Cybertron dan menjadi pemimpin kumpulan Decepticon yang jahat serta musuh ketat pemimpin Autobot Optimus Prime.[2]

Megatron sering digambarkan sebagai pekerja yang bangkit dari bawah hingga menjadi juara dalam pertarungan gladiator.[1] Selaku gladiator, beliau mengambil nama legenda "Megatronus" untuk dirinya dan kemudian akan menjurus kepada watak jahat.

Beliau telah menyeru agar menamatkan pemerintah planet Cybertron yang korup dan memberitahu robot-robot yang tertindas bahawa kebebasan diri sendiri adalah hak semua makhluk berakal dan telah menjadi mentor kepada Optimus Prime Muda.

Di mana Megataron pada kemudian waktu itu sepertimana telah tersebut bahawa Optimus Prime telah menggunakan ajarannya sendiri untuk melawan beliau apabila ia tiba-tiba menjadi korup.

Beliau mempunyai keupayaan untuk mengubah antara bentuk robotnya dan beberapa bentuk senjata canggih serta berupa menjelmakan dirinya sebagai kenderaan dan juga pesawat pejuang namun tetapi keadaan ini bergantung kepada "mod-selang-seli" di mana telah terdapat di dalam unit pengubah bentuk di dalam sistem pengubahan dirinya.

Ini adalah berhubung kait dengan sangkut paut asal-usul mahupun personalitinya, yang hampir-hampir boleh menyerupai segala-gala bentuk benda dan berubah-ubah bergantung kepada sistem dan kemajuan teknologi di galaksi alam semesta yang beliau temui dan juga selidiki.

Namun kehidupan makhluk berupa mesin autobot dan juga Decepticon ini adalah serupa dengan kehidupan sehari-hari di suatu dimensi lain, iaitu diketahui sebagai "kayu suci".

Dan kerana hanya ini boleh dianggap sebagai diantara yang paling konsisten diantara pelbagai jelmaan Decepticon sebagai tentangan sengit kepada Autobot di dalam pembabitan ia dengan pelbagai peranan watak-watak yang telah pun dikaryakan di dalam hasil karya-karya seni di dalam Franchais Animasi Transfomer.

Perbezaan selanjutnya dapat dilihat pada bahagian masing-masing dibawah.

Rujukan sunting

  1. ^ a b Bellomo, Mark (May 9, 2007). Transformers: Identification and Price Guide. Iola, Wisconsin: Krause Publications. m/s. 27. ISBN 9780896894457. Dicapai pada December 17, 2013.
  2. ^ "Rogue's Gallery: Megatron". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-13. Dicapai pada 2010-10-12.

Pautan luar sunting

Templat:Transformers