Memory of Solferino

literary work

A Memory of Solferino (Bahasa Perancis: Un souvenir de Solférino) adalah buku Henry Dunant kemanusiaan Switzerland yang diterbitkan pada tahun 1862. Ini terbukti menentukan dalam penubuhan Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa.

Sejarah sunting

Menyaksikan penderitaan ribuan askar yang cedera dalam Pertempuran Solferino pada tahun 1859 menyebabkan Swiss Dunant menulis buku A Memory of Solferino. Di dalam buku itu, ia menjelaskan pertempuran, penderitaan, organisasi bantuan dan bertanya:

  • "Tidak mungkin, dalam masa damai dan tenang, untuk membentuk pertubuhan bantuan untuk tujuan memberi perawatan kepada orang-orang yang cedera pada masa perang oleh sukarelawan yang bersemangat, setia dan berkelayakan?"
  • "Pada acara-acara khas tertentu, seperti, misalnya, ketika para pangeran seni ketenteraan yang berasal dari kebangsaan yang berbeda bertemu di Cologne atau Châlons, tidakkah wajar mereka mengambil kesempatan dari kongres semacam ini untuk merumuskan beberapa prinsip antarabangsa, yang disetujui oleh suatu Konvensyen yang tidak boleh dilupakan, yang, setelah dipersetujui dan disahkan, mungkin menjadi asas bagi masyarakat untuk menyelamatkan orang-orang yang cedera di negara-negara Eropah yang berbeza? "

Penerbitan buku tersebut membawa kepada penubuhan Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (Pergerakan Palang Merah Antarabangsa dan Bulan Sabit Merah) dan Konvensyen Geneva.