Mina Amira

Penyanyi Malaysia
(Dilencongkan dari Mempercayaimu)

Nursyahmina Amira binti Adnan (lahir 21 Julai 1997) atau lebih dikenali sebagai Mina Amira ialah penyanyi baru Malaysia yang mula muncul dari rancangan reaiti terbitan Primeworks Studios iaitu I Can See Your Voice Malaysia[1] musim yang kedua

Mina Amira
Latar belakang
Nama asalNursyahmina Amirah Binti Adnan
Juga dikenali sebagai
Mina Amira
Kelahiran21 Julai 1997
Berasal dariBangi, Selangor
GenrePop Melayu, Pop, balada
PekerjaanPenyanyi
InstrumenVokal
Penampilan sulung
melalui karya Mempercayaimu
Tahun aktif2017–kini
Pengkarya berkait
Zul Norizan, Deera Lee, Achah Saputra
PendidikanIjazah dalam Matematik Gunaan
Pusat pendidikanUniversiti Malaya
PasanganFarid Danial (sejak 2021)

Beliau menggunakan nama jolokan "Pantang Dicabar" pada episod berkenaan dimana ianya menampilkan Nabila Razali sebagai juri jemputan dan akhirnya dikenalpasti sebagai 'Penyanyi Sebenar' diakhir pusingan.

Beliau telah pun mengeluarkan single pertamanya yang berjudul "Mempercayaimu" hasil nukilan Achah Saputra[2] dan Zul Norizan dibawah terbitan Fusion Records MY.

Karier dan Kehidupan Peribadi sunting

Mula berjinak-jinak dengan dunia seni pada usia yang muda, Mina awalnya menceburi bidang lakonan dan teater di Universiti Malaya dan mula menceburi bidang nyanyian sewaktu terlibat dengan Festival Seni di tempat belajarnya.

Beliau terpilih untuk menjadi peserta I Can See Your Voice Malaysia bagi musim yang kedua, rancangan permainan muzik misteri televisyen yang disiarkan di TV3. Ini adalah versi Malaysia dari program Korea Selatan, dalam bahasa Melayu.

Pihak rakaman Fusion Records MY kemudian meminati bakat yang ada pada beliau dan memberikan peluang untuk merakamkan "Mempercayaimu" yang kemudiannya lagu tersebut menjadi runut bunyi bagi drama bersiri RTM "Cinta untuk Raf".

Mina Amira memutuskan untuk berkahwin dengan Farid Danial pada Oktober 2021[3]. Pada awalnya, hubungan mereka tidak diketahui umum kecuali keluarga dan rakan terdekat. Namun hubungan mereka sudah bermula sejak mereka masih menuntut di Universiti Malaya lagi. Tambahan, Mina memutuskan untuk menyatukan projek "Bila Mencintaimu" dengan hasrat mereka untuk berkahwin sebagai gimik bagi mempromosikan single keduanya.

Pada awalnya, peminat Mina menyangkakan yang hubungan mereka setakat pada skrin sahaja namun rata-ratanya terkejut selepas Mina mengeluarkan satu video langsung di Instagram sewaktu akad mereka.

Diskografi sunting

Tahun Tajuk Tarikh Diterbitkan Artis Bersama
2022 "Harmoni Raya[4]" 29 April 2022 NUiM, Zhafri Shah, Hani Nosha
2021 "Bila Mencintaimu" 24 September 2021 tiada
2020 "Mempercayaimu[5][6]" 17 Julai 2020 tiada
"Seindah Lebaran[7]" 23 Mei 2020 NUiM, Nur Nilam Sari, Sophiarazk

Dibandingkan bersama Nabila Razali sunting

Seperti episod-episod sebelumnya dalam Musim Kedua, di dalam pusingan terakhir artis jemputan dikehendaki untuk memilih peserta terakhir untuk berduet dengannya. Mina Amira telah terpilih dan telah dinobatkan sebagai 'Penyanyi Sebenar'.

Namun, kontroversi timbul apabila warga netizen mula membandingkan Mina Amira dan Nabila Razali seolah-olah Nabila Razali adalah 'Penyamar Bersuara Sumbang' bagi episod tersebut[8].

Terdapat juga yang mengatakan vokal Mina Amira membawa lagu Pematah Hati oleh Nabila Razali itu sendiri membuatkan penyanyi asal itu tenggelam, ibarat Mina merupakan bintang sebenar pada malam itu.

Penampilan TV dan Rancangan sunting

Penampilan Mina Amira dalam rancangan realiti terbitan stesen TV dan siaran langsung YouTube

Tahun Nama Rancangan Platform Siaran Nota
2020 Lagu Cinta Kita Musim Kedua TV3 Tersingkir di semi-final
Suara Next Level Bersama Digi Prepaid Next YouTube TV3 Malaysia tiada
2019 I Can See Your Voice Malaysia Musim Kedua TV3 tiada

Rujukan Am sunting

Pautan Luar sunting