Memutih ialah keadaan cuaca di mana penglihatan dan kontras dikurangkan dengan teruk oleh salji atau pasir. Ufuk menghilang sepenuhnya dan tidak ada titik rujukan sama sekali, menyebabkan individu dengan orientasi yang tidak tentu hala. Memutih telah ditakrifkan sebagai: "Keadaan cahaya meresap apabila tiada bayang-bayang terbentuk, disebabkan oleh lapisan awan putih berterusan muncul bergabung dengan permukaan salji putih. Tiada permukaan salji tidak rata boleh dilihat, tetapi objek gelap boleh dilihat dengan jelas. Tiada ufuk kelihatan."[1]

Badai salji memutih di barat laut Waterloo, Ontario, Kanada 27 Februari 2014
Memutih di Ekström Pentas Ais, Antartika
Keadaan menghampiri memutih ribut salji di Minnesota, pada 1 Mac 2007. Perhatikan kaki langit kabur berhampiran pusat.
Memutih ribut salji di Flushing Meadows–Corona Park di New York City semasa ribut salji di Amerika Utara 9–10 February 2010.

Memutih mungkin semata-mata disebabkan oleh kadar salji amat berat seperti yang dilihat dalam keadaan kesan tasik, atau faktor-faktor lain seperti resapan cahaya akibat awan mendung, mist atau kabus, atau latar belakang salji. Orang boleh sesat di depan halaman rumah mereka sendiri semasa memutih sebenar, apabila pintu hanya 10 kaki (3 meter) jauh, dan mereka perlu meraba untuk balik. Pengguna jalan raya harus menghentikan kereta mereka di mana mereka berada, kerana jalan raya adalah mustahil untuk dilihat. Salji biasa dan ribut salji, di mana salji jatuh pada 1 atau 2 inci sejam (2.5 atau 5.1 cm/h), atau di mana jarak penglihatan pelepasan kabur namun mempunyai medan pandangan yang jelas bagi 30 kaki (9 meter), sering salah disebut memutih.

Jenis sunting

Terdapat tiga bentuk memutih yang berbeza:

  1. Dalam keadaan ribut salji, salji yang sudah di atas tanah boleh ditiup, mengurangkan jarak penglihatan kepada hampir sifar.
  2. Dalam keadaan salji biasa, jumlah salji turun boleh mengaburkan objek lalu mengurangkan jarak penglihatan kepada hampir sifar. Contohnya adalah semasa salji kesan tasik atau salji kesan gunung, di mana jumlah salji boleh jauh lebih besar daripada salji normal atau ribut salji.
  3. Di mana kabus tebal aras bumi wujud dalam persekitaran yang dilitupi salji, terutamanya di kawasan-kawasan terbuka.

Kepelbagaian sunting

Memutih tidak patut dikelirukan dengan cahaya rata. Walaupun ada persamaan, kedua-dua punca dan kesan adalah berbeza.

1. Memutih adalah pengurangan dan penyerakan cahaya matahari.[2]
  • Punca:

Cahaya matahari disekat, dikurangkan dan diselerak dengan kristal ais dalam salji, hanyut ditiup angin, titisan air dalam awan kawasan rendah atau kabus setempat, dan lain-lain. Cahaya bertaburan yang tinggal bergabung dan bercampur.

  • Akibat:

Disebabkan oleh pengurangan dalam cahaya yang dipantulkan, rujukan visual contohnya ufuk, ciri-ciri rupa bumi, aspek cerun, dan lain-lain semakin berkurangan atau terhalang sepenuhnya. Ini akan menyebabkan ketidakupayaan untuk meletakkan diri anda relatif kepada persekitaran. Dalam keadaan yang teruk seorang individu mungkin mengalami kehilangan kinesthesia (keupayaan untuk membezakan kedudukan dan pergerakan), kekeliruan, kehilangan keseimbangan dan pengurangan keseluruhan dalam keupayaan untuk beroperasi.

2. Cahaya rata adalah penyebaran cahaya matahari.[3]
  • Punca:

Cahaya matahari kedua-duanya berselerak dan disebarkan oleh zarah atmosfera (contohnya molekul air, kristal ais) ditambah salji di atas darat menyebabkan cahaya diterima daripada pelbagai arah. Biasanya, kesannya meningkat semasa memutih dan/atau di kemudian hari apabila matahari jatuh ke arah kaki langit, disebabkan oleh cahaya matahari melalui atmosfera bagi jarak yang lebih besar.

  • Akibat.

Cahaya yang diterima daripada pelbagai arah dengan setiap sumber cahaya menghasilkan bayang-bayang akan bertindih lalu membatalkan satu sama lain. Ini menumpulkan kawasan itu dan membuang petunjuk seperti tona dan kontras, sehingga sukar untuk membezakan ciri-ciri cerun sama warna. Kehilangan penunjuk visual bentuk dan butiran tepi terbentuk dalam objek dan ciri-ciri yang pada pandangannya bercampur ke dalam satu sama lain, menghasilkan vista rata tanpa sifat. Satu kesan pengadunan visual adalah mungkin kehilangan kedalaman medan dan mengakibatkan kekeliruan.

Bahaya sunting

Keadaan memutih mengancam pendaki gunung, pemain ski, penerbangan, dan lalu lintas darat mudah alih. Pengguna jalan raya, terutama mereka di laluan berkelajuan tinggi, juga berisiko. Terdapat banyak perlanggaran berbilang kenderaan yang utama dikaitkan dengan keadaan memutih. Salah seorang pemandu mungkin berhenti sepenuhnya apabila dia tidak dapat melihat jalan, manakala pemandu di belakang masih bergerak laju.

Keadaan memutih tempatan bertempoh pendek boleh dicipta secara buatan di sekitar lapangan terbang dan helipad disebabkan oleh operasi pesawat. Salji di atas tanah boleh dihambur oleh rotor helikopter atau jet kapal terbang, mewujudkan bahaya kepada kedua-dua pesawat dan pemerhati di atas tanah.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ The Crossing of Antarctica by Sir Vivian Fuchs and Sir Edmund Hillary (Glossary, page 296) Cassell, London, 1958
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-21. Dicapai pada 2016-03-18.
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-21. Dicapai pada 2016-03-18.