Mercu tanda di Tanah Tinggi Cameron

Semasa zaman penjajahan, Tanah Tinggi Cameron (Cameron Highlands) ialah syurgawi bagi mereka yang ingin menikmati keindahan alam. Pada masa ini, persinggahan bagi mereka yang ingin melepaskan diri dari panas di dataran rendah. Selama bertahun-tahun, terdapat banyak penambahbaikan di wilayah itu. Berikut ialah beberapa mercu tanda yang telah menentang ujian masa.

Mercu tanda sunting

Stesen Eksperimen Pertanian (MARDI) sunting

Ditubuhkan pada tahun 1925, Stesen Percubaan Pertanian ditubuhkan untuk menentukan jenis tanaman yang boleh ditanam di tanah air.

 
Gereja All Souls'

Untuk permulaan, kajian dilakukan terhadap cinchona (Succirubra dan Ledgeriana), teh (Dangri, Dhonjan, Rajghur, Charali Assam, Amulguri dan Dutea) jeruk, limau, pomelo, tomato pokok, jambu biji, strawberi dan tiga spesies rumput (sofa biru Australia, permaidani dan rumput Guinea).[1] Ia telah disahkan bahawa dataran tinggi dapat menyokong pertumbuhan teh. Ini telah mendorong British untuk membangunkan tempat itu.

Pada tahun 1971, stesen ini menjadi sebahagian daripada Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI). Hari ini, ia masih menjalankan penyelidikan mengenai pelbagai tanaman yang ditanam di daerah.

Gereja All Souls’ sunting

Terletak di Taman Sedia, Tanah Rata, Gereja England pernah diakui oleh ahli-ahli awal jemaahnya sebagai Gereja Cameron Highlands.

 
Lokasi peta Gereja All Souls'

Sejarah penubuhan ini dapat dikesan semula pada tahun 1950-an ketika perkhidmatannya diadakan di Hotel Cameron Highlands (sekarang Cameron Highlands Resort) atau Sekolah Slim yang lama.

 
Puan Anne Griffith-Jones, OBE (1890–1973). Kredit foto: Tanglin Trust School, Singapura.

Pada 1958, gereja itu ditawarkan sebidang tanah yang digunakan untuk bersebelahan dengan sekolah sebelum ini. Plot yang dimiliki oleh Miss Anne Griffith-Jones (1890-1973), dipindahkan ke Keuskupan dengan pemahaman bahawa sebuah gereja akan dibina di atasnya. Untuk mendapatkan sesuatu, Tentera British menyumbang sejumlah $1,000 kepada gereja. Selain itu, mereka juga memberikannya sebuah pondok Nissen yang dibongkar.[2] Sejak daripada itu, ia telah menjadi struktur bumbung hingga kini.

Pembinaan gereja itu bermula pada tahun 1958. Ia disiapkan pada tahun yang sama. Ia diberi nama Gereja All Souls’ semasa penganugerahannya pada hari Khamis, 30 April 1959. Uskup HW Baines, Uskup dari Singapura dan Malaya, menjalankan penganugerahan itu.

Penginapan Percutian Bala (dahulunya Sekolah Asrama Tanglin) sunting

Penginapan ialah salah satu bangunan tertua di peranginan. Dibina pada tahun 1935, ia sebelum ini diduduki oleh Sekolah Perantauan Tanglin. Ditubuhkan oleh Puqn Anne Griffith-Jones, sekolah itu bermula dengan kurang daripada 20 murid. Kurikulumnya berdasarkan sistem pendidikan Inggeris.

 
Sekolah Asrama Tanglin: Puan Anne Griffith-Jones (baris belakang, kelima dari kiri) bersama kakitangan dan muridnya di luar bangunan utama sekolah (1930-an). Kredit foto: Tanglin Trust School, Singapura.

Sekolah ini terus berkembang sehingga berakhirnya Perang Dunia Kedua. Ia tidak lagi berfungsi semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Selepas perang, ia dibuka semula.

Semasa Darurat Tanah Melayu (1948-1960), sekolah ini menjadi sasaran untuk Tentera Pembebasan Kebangsaan Malaya. Ia akhirnya terpaksa ditutup oleh Kerajaan Persekutuan atas sebab-sebab keselamatan. Pada tahun 1950, harta itu telah dijual kepada Pejabat Perang British.[3]

Kelab Golf Tanah Tinggi Cameron sunting

Ia bermula sebagai sebuah padang golf enam lubang pada 1935.[4] Pada hari-hari terawalnya, kelab itu dihadiri oleh orang kaya. Pada masa itu, ia menjadi perkara biasa untuk mencari cetakan kaki harimau di kubu-kubu.

Hari ini, kelab ini telah banyak berubah dari apa yang dahulu pernah digunakan. Selain dari kemudahannya yang lebih baik, ia juga telah mengalami perubahan nama. Ia kini beroperasi sebagai Kelab Golf Sultan Ahmad Shah (SAS) Cameron Highlands.

Sekolah Chefoo sunting

Sekolah Chefoo yang pertama telah dibuka di China pada 1881. Ia berpindah ke Cameron Highlands pada 1952. Pada awalnya, sekolah asrama ini berkhidmat dari banglo Overseas Missionary Fellowship. Pada 1960, ia ditempatkan semula di tapak enam ekar di Jalan Sultan Abu Bakar. Ia kekal di sini selama empat dekad.

 
Cluny lodge (Singapore House).

Pada Jun 2001, sekolah ini terpaksa ditutup kerana penurunan dalam pengambilan pelajar. Pada tahun berikutnya, ladang itu dijual kepada Gereja Methodis di Malaysia. Ia kini dikenali sebagai Methodist Centennial Chefoo Centre.

Cluny Lodge sunting

Flat tiga tingkat itu dibina sebelum Perang Dunia Kedua. Terletak di Tanah Rata, ia terletak di puncak bukit yang menghadap bandar Brinchang.

Bangunan itu dibeli oleh Kerajaan Singapura pada awal tahun 1960-an. Sejak itu, ia telah digunakan oleh kakitangan Perkhidmatan Awam Singapura sebagai rumah penginapan mereka.

Foster’s Lakehouse sunting

Penginapan itu pernah menjadi rumah mendiang Kolonel Stanley J. Foster. Dibina pada 1966, ia memerlukan Kolonel Foster hampir empat tahun untuk menyiapkannya. Terletak di Ringlet Batu 30, Lakehouse terletak di atas bukit yang menghadap ke Tasik Sultan Abu Bakar. Terletak di kawasan yang dikenali sebagai "The Valley of Eternal Spring", penubuhan ini mempunyai hutan yang subur sebagai latar belakangnya.

HSBC Bank Malaysia Berhad sunting

Sebelum ini dikenali sebagai Perbadanan Perbankan Hongkong dan Shanghai, HSBC Bank merupakan institusi kewangan pertama yang beroperasi di Cameron Highlands.

 
Banglo Misi Luthera: Rumah ini terletak di A45 Jalan Kamunting. Sebelum kehilangannya dari Cameron Highlands, Jim Thompson dilihat di pondok ini kira-kira jam 4 petang. Selepas melihat taman itu, dia meninggalkan tempat itu.

Pada tahun 1945, perkhidmatan perbankannya telah dijalankan di Hotel Cameron Highlands (sekarang Cameron Highlands Resort). Kemudian, ia berpindah ke Hospital Ketenteraan British (kini S.K. Convent). Pada tahun 1947, ia dipindahkan ke Jalan Utama di Tanah Rata. Ia kekal di sini hingga ke hari ini.

Jalan Kamunting sunting

Terdapat lima buah rumah yang terletak di sepanjang koridor utama Jalan Kamunting. Mereka ialah banglo "Moonlight" (A47), "Rumah Matahari" (A46), "Unit A43", "Lee Villa" (A44) dan Rumah Misi Lutheran (A45).

Presint itu mendapat liputan berita ketika Jim Thompson hilang dari Cameron Highlands pada hari Ahad, 26 Mac 1967. Lebih dari 500 orang datang ke sini untuk mencarinya. Mereka termasuk polis, tentera, pengembara Orang Asli, Gurkha, pelancong, penduduk, media, pengakap, mubaligh, pelajar sekolah Amerika dan anggota tentera British yang bersembunyi ketika berundur. Selepas mencari kawasan itu selama beberapa hari, Thompson tidak dijumpai.

Banglo Misi Lutheran sunting

Istana itu dibina sebelum Perang Dunia Kedua. Ia kemudian dikenali sebagai "Jee Lim Villa".

 
Banglo "Cahaya Bulan": Kediaman bergaya Tudor yang terletak di A47 Kamunting Road (Bahasa Melayu: Jalan Kamunting). Ia pernah menjadi rumah percutian Jim Thompson, "Raja Sutera Thai". Pada lawatan terakhirnya ke Cameron Highlands, beliau meninggalkan banglo pada jam 1:30 malam.[5][6][7][8][9] Beliau tidak pulang sebelum jam 6 petang.

Terceruk di hujung Jalan Kamunting, tempat itu menjadi terkenal ketika Jim Thompson hilang dari Cameron Highlands pada hari Ahad, 26 Mac 1967.

Polis diberitahu beliau berhenti di premis sekitar jam 4 petang. Semasa berada di chalet, Thompson tidak bercakap dengan sesiapa pun. Setelah melihat taman, beliau meninggalkan tapak tersebut. Kemudian, diisytiharkan sebagai hilang.[10][11]

Banglo Cahaya Bulan sunting

Terletak di A47 Jalan Kamunting, rumah gaya Tudor olok-olok masih seri bagi ramai yang mempunyai kepentingan dalam kehidupan dan kehilangan Jim Thompson.

Unit pra-Perang telah dibina pada tahun 1933 oleh Societe Francaise des Mines d'Etain de Takka, sebuah syarikat perlombongan Perancis yang berpusat di Gopeng, Perak. Semasa Darurat Tanah Melayu (1948-1960), namanya diubah dari banglo "Tekka Perancis" ke "Moonlight". Selepas Darurat, tanah itu dijual kepada Ling. Kemudian, ia menjadi milik peguam Ipoh.

Kehilangan Jim Thompson

Jim Thompson datang ke Cameron Highlands bersama Puan Constance (Connie) Mangskau pada hari Jumaat, 24 Mac 1967. Mereka tinggal di banglo "Moonlight" bersama Dr. Ling Tien-Gi, seorang ahli kimia Cina Singapura dan Puan Helen Ling, isterinya berbangsa Kaukasia-Amerika.

Pada Ahad, 26 Mac mereka menghadiri perkhidmatan pagi di Gereja All Souls'. Selepas gereja, mereka kembali ke banglo mereka.

Pada jam 1:30 petang,[8][9][5][12] Thompson pergi berjalan-jalan tetapi gagal kembali sebelum jam 6 petang.

SOLVED! (edisi ke-2), halaman 21 – 23 [13]

Selama bertahun-tahun, pemilikan banglo telah berubah tangan berkali-kali. Sebelum pemilik sekarang berpindah, "Moonlight" milik ahli perniagaan Cina diikuti oleh seorang penduduk dari Kuala Lumpur. Ia kemudiannya diambil alih oleh seorang warga Kaukasia yang kemudian menjualnya kepada seorang hotelier. Hari ini, rumah itu bernilai lebih daripada sejuta dolar AS.[14] Ia kini dipanggil pondok Jim Thompson.[15]

Banglo Overseas Missionary Fellowship (OMF) sunting

Rumah itu dibina pada tahun 1933 untuk menyediakan penginapan untuk Kristian yang terlibat dengan pemberitaan Injil. Dari 1952 hingga 1960, ia berkhidmat sebagai kampus untuk bekas Sekolah Chefoo. Selepas itu, ia menjadi tempat bagi umat Kristian untuk berkumpul untuk aktiviti gereja mereka.

Pensionnat Notre Dame (S.K. Convent) sunting

Sekolah Rendah Convent pernah menjadi sekolah berasrama penuh untuk kanak-kanak masyarakat ekspatriat tempat peranginan. Sejarahnya bermula pada zaman ketika dataran bukit pertama kali dibangun.

Pada akhir 1920-an, Uskup Melaka, H.E. Monsignor Emile Barillon menulis kepada kerajaan British untuk mendapatkan tanah di kawasan itu. Tujuannya adalah untuk mengawasi pasca Katolik yang terdiri daripada sebuah biara, sebuah biara (Pensionnat Notre Dame), tempat berundur (Rumah Bapa) dan sebuah gereja. Permintaannya diberikan apabila sebuah sekolah asrama Eropah dimasukkan dalam rancangan itu.

Pembinaan Pensionnat Notre Dame bermula pada tahun 1929. En. P.L.M. Nathan, dilantik sebagai arkitek dan jurutera struktur projek.[16] Strukturnya telah siap pada tahun 1934. H.E. Monseigneur Adrian Pierre Devals memberkati asas bangunan pada hari Isnin, 9 Julai 1934. Misa pertama disambut pada hari Ahad, 26 Mei 1935. Encik C. C. Brown, Residen British Pahang secara rasmi membuka kompleks itu pada hari Sabtu, 27 Julai 1935.[17]Selepas itu, sekolah terus berkembang. Dalam masa kurang dari tiga bulan, pengambilan pelajar meningkat dari 18 ke 70. Pada tahun 1940, ia mempunyai lebih daripada 240 murid. Walau bagaimanapun, ini terhenti semasa Perang Dunia Kedua (1941-1945). Orang Jepun menghidupkan tempat itu menjadi sebuah hospital.

 
Banglo Sunlight: Unit ini terletak di A46 Jalan Kamunting, kira-kira 50 meter dari banglo "Moonlight".

Selepas perang, sekolah dibuka semula tetapi ia berfungsi dari pondok di dalam kompleksnya. British terus menggunakan laman web itu sebagai sebuah hospital. Dikenali sebagai Hospital Ketenteraan British, ia dipajak dari gereja untuk berkhidmat sebagai depot pemulihan bagi anggota Tentera British.[18]

Ketika British menarik diri pada tahun 1971, bangunan bergaya Gotik dikembalikan kepada masyarakat Katolik. Ia dinamakan semula Sekolah Rendah Kebangsaan (S.K. Convent).

Banglo Sunlight sunting

Rumah agam dua tingkat itu pernah digunakan oleh sebuah syarikat British untuk menempatkan kakitangannya. Rumah pra-Perang terletak kira-kira 50 meter (160 kaki) dari banglo "Moonlight". Ia adalah kira-kira tiga kilometer dari Brinchang atau kira-kira empat kilometer dari Tanah Rata. Pada tahun 1967, vila tersebut menjadi bahan berita apabila Jim Thompson secara misteri hilang dari Cameron Highlands. Rumah itu telah dikunjungi oleh banyak pencari. Selama beberapa hari, padang gurun berhampiran unit itu diperiksa dengan teliti. Pada akhir pemburuan, Thompson tidak dijumpai.

Pejabat Pos Tanah Rata sunting

 
Pejabat Pos Tanah Rata (sekitar 1950an). Kredit foto: Muzium Time Tunnel.

Pejabat pos dibuka secara rasmi oleh Tunku Abdul Rahman, Ketua Menteri Malaya pada hari Jumaat, 25 Jun 1956. Terletak di Jalan Besar, ia salah satu daripada beberapa pejabat pos di kawasan yang menyediakan pelanggan dengan perkhidmatan "Poste restante".

Ye Olde Smokehouse Inn sunting

Dibina oleh William J. Warin in 1939,[19][20]

hotel bergaya Tudor yang terkenal ini terkenal kerana meraikan semua British.

Penginapan ini dimodelkan pada nama namanya, Smokehouse di Beck Row, Mildenhall, England, United Kingdom. Bahagian pedalaman itu mengingatkan rumah negara Inggeris khas dengan perapian terbuka dan tembok kayu. Di luar, landskap akan dilalui untuk kebun Inggeris yang asli.

Tanda tempat ini menghadap padang golf Sultan Ahmad Shah di simpang jalan Tanah Rata-Bringchang. Ia masih menjadi tempat yang popular bagi pengunjung untuk berkumpul untuk teh dan skon mereka.

Rujukan sunting

  1. ^ "CAMERON HIGHLANDS: Government Statement, The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884–1942), Friday, 10 June 1927, page 7".
  2. ^ Batumalai, Dr. S. (2007). A Bicentenary History of the Anglican Church of the Diocese of West Malaysia (1805–2005). m/s. 127.
  3. ^ "War Office Buys School, The Straits Times, Monday, 20 November 1950". m/s. 8.
  4. ^ "Cameron Highlands Golf, The Straits Times, Friday, September 13, 1935". m/s. 14.
  5. ^ a b "THE HUNT (8th day) CONTINUES, Eastern Sun, Monday, 3 April 1967". m/s. 2.
  6. ^ De Souza, Edward Roy (2010). SOLVED! The "Mysterious" Disappearance of Jim Thompson, the Legendary Thai Silk King (2nd ed). Word Association Publishers. m/s. 23. ISBN 978-1-59571-505-0. LCCN 2009944204.
  7. ^ "Cameron Highlands: Malaysia's enduring 'Little England', CNN Travel, Thursday, 27 June 2013".
  8. ^ a b "On Thompson's trail, The Malay Mail, Thursday, 21 March 2013". m/s. 24.
  9. ^ a b "Cloaked in mist and mystery, New Straits Times, Thursday, 4 December 2014".
  10. ^ "Cook: I saw millionaire the day he vanished, The Straits Times, Thursday, 30 March 1967". m/s. 1.
  11. ^ De Souza, Edward Roy (2010). SOLVED! The "Mysterious" Disappearance of Jim Thompson, the Legendary Thai Silk King (2nd ed). Word Association Publishers. m/s. 27. ISBN 978-1-59571-505-0. LCCN 2009944204.
  12. ^ "Cameron Highlands: Malaysia's enduring 'Little England', CNN Travel, Thursday, 27 June 2013".
  13. ^ De Souza, Edward Roy (2010). SOLVED! The "Mysterious" Disappearance of Jim Thompson, the Legendary Thai Silk King (2nd ed). Word Association Publishers. m/s. 21–23. ISBN 978-1-59571-505-0. LCCN 2009944204.
  14. ^ De Souza, Edward Roy (2010). SOLVED! The "Mysterious" Disappearance of Jim Thompson, the Legendary Thai Silk King (2nd ed). Word Association Publishers. m/s. 128. ISBN 978-1-59571-505-0. LCCN 2009944204.
  15. ^ "On Thompson's trail, The Malay Mail, Thursday, 21 March 2013". m/s. 25.
  16. ^ "NEW SCHOOL AT CAMERON HIGHLANDS OPENED, The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884–1942), Tuesday, 6 August 1935". m/s. 6.
  17. ^ "NEW SCHOOL AT CAMERON HIGHLANDS OPENED, The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser (1884–1942), Tuesday, 6 August 1935". m/s. 6.
  18. ^ "The Convalescent Depot, The Straits Times, Tuesday, 3 December 1946". m/s. 4.
  19. ^ "W.J. Warin Dies in Singapore, The Straits Times, Sunday, 11 June 1950". m/s. 9.
  20. ^ Moore, Wendy Khadijah (2004). Malaysia: A Pictorial History 1400–2004. Archipelago Press. m/s. 185. ISBN 981-4068-77-2.