Mercury Man (Thai: มนุษย์เหล็กไหล atau Ma noot lhek lai) ialah sebuah filem adiwira Thailand tahun 2006. Ia diarahkan oleh Bhandit Thongdee dengan seni pertahanan diri diarahkan oleh Panna Rittikrai.

Mercury Man
Poster filem Thailand.
PengarahBhandit Thongdee
Dihasilkan olehPrachya Pinkaew
Sukanya Vongstthapat
DibintangiWasan Khantaau
Metinee Kingpayome
Arnon Saisangchan
Jinvipa Kheawkunya
Parinya Kiatbusaba
Darunee Khrittabhunyalai
SinematografiSittipong Kongtong
Diedarkan olehSahamongkol Film International
NegaraThailand
BahasaThai
Inggeris

Plot sunting

Setelah ditikam dengan sebuah azimat purba, seorang anggota bomba Bangkok bernama Sharn berubah menjadi adiwira apabila badannya menjadi punca haba yang hebat, yang mana berjaya diubahkan untuk menjadi kekuatan luar biasa, kecekapan berganda, dan kebolehan mejangkaui jarak jauh.

Takdir Sharne ialah untuk menghalang seorang pemberontak Afghanistan, Osama bin Ali, yang mahukan kuasa azimat Tibet untuk digunakan bagi menjayakan rancangannya untuk memusnahkan Amerika Syarikat. Bersama organisasi pemberontakan antarabangsanya yang diketuai oleh konconya, Areena, Osama menculik ibu dan kakak transeksual Sharn dan membawa mereka ke pangkalan Tentera Laut DiRaja Thailand, di mana dia berharap untuk melancarkan roket ke sebuah kapal senjadi kimia Tentera Laut Amerika Syarikat. Osama turut mempunyai pengebom berani mati di serata Thailand, dan sedia untuk bertindak atas perintahnya.

Dibantu oleh seorang wanita yang merupakan penjaga azimat tersebut, Sharn menyelamatkan ibu dan kakanya. Bagaimanapun, dia perlu berdepan dengan Areena, yang telah menikam diri sendiri dengan azimat seperjuangan, memberikan dia kuasa kesejukan hebat dan ais.

Pelakon sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting