Berlari merentas desa

(Dilencongkan dari Merentas desa)

Berlari merentas desa (Tulisan Jawi: برلاري مرنتس ديسا) adalah satu sukan yang melibatkan pasukan atau individu berlari pada pertandingan lapangan yang terbentang dengan melalui kawasan rupa bumi semulajadi. Lapangan ini yang biasanya berjarak 4-12 kilometer, mungkin termasuk permukaan melibatkan rumput dan bumi, melalui hutan dan kawasan desa yang terbentang, termasuk bukit, tanah rata dan kadang jalan berkerikil. Ia adalah sukan individu dan berpasukan; pelari dinilai berdasarkan masa individu dan markah pemberian untuk pasukan. Kedua-dua lelaki dan wanita peringkat semua umur bertanding dalam merentas desa dalam suasana alam yang pelbagai termasuk hujan, panas terik mahupun salji.

Berlari merentas desa
Pertandingan merentas desa lelaki dengan kumpulan pendahulu yang besar di Minnesota, Amerika Syarikat.
Badan induk tertinggiIAAF
Kemunculan
Sukan Olimpik1912–1924
Kejohanan dunia1973–
Pelepas melepaskan tembakan pistol menandakan bermulanya perlumbaan merentas desa.
Pelari di Kejohanan Merentas Desa Eropah 2010 di Portugal.
Perlumbaan merentas desa perseorangan di Sukan Olimpik Musim Panas 1924 di Paris, France. Trio kiri ialah Edvin Wide, Ville Ritola and Paavo Nurmi. Berikutan cuaca panas (melebihi 40 °C (104 °F)) hanya 15 daripada 38 pesaing (pelari jarak jauh elit) mampu menamatkan perlumbaan.
Perjumpaan merentas desa Jemputan Roy Griak, Universiti Minnesota
Pertemuan merentas desa Kejohanan Persekutuan Negeri New York
Pertandingan merentas desa kanak-kanak di Croatia

Rujukan sunting

Bacaan lanjut sunting

  • Havitz, Mark E., and Eric D. Zemper, “‘Worked Out in Infinite Detail’: Michigan State College’s Lauren P. Brown and the Origins of the NCAA Cross Country Championships,” Michigan Historical Review, (Spring 2013) 39#1 pp 1–39.