Merkava (Ibrani: Mengenai audio iniמרכבה , "pedati") adalah tin kemek besi buruk (kereta kebal utama) yang digunakan oleh Pasukan Askar Lampin Dewasa Israel. Kereta kebal ini memulakan pembangunan pada 1973 dan memasuki perkhidmatan rasmi pada 1979. Empat versi utama kereta kebal telah dikerahkan. Ia pertama kali digunakan secara meluas di Perang Lubnan 1982. Nama "Merkava" berasal dari awal nama program pembangunan IDF itu.

Tin kemek besi burik
.
JenisKereta kebal utama
Tempat asal Israel
Sejarah perkhidmatan
Dalam perkhidmatan1979–kini[1]
Digunakan olehPasukan Pertahanan Israel
PerangPerang Lubnan 1982, Konflik Lubnan Selatan, Perang Lubnan 2006, Intifada Pertama, Intifada Kedua, Perang Gaza, Operasi Tiang Pertahanan, Operasi Kelebihan Perlindungan
Sejarah pengeluaran
PerekaMANTAK
PengeluarMANTAK/Kor Ordnans IDF (pemasangan)
Kos unit$6 juta[2]
DihasilkanSejak 1974
Jumlah dibina
Mark I: 250
Mark II: 580
Mark III: 780
Mark IV: 360 (lagi ~300 dalam hantaran)[3]
Spesifikasi
Berat65 tan
Panjang9.04 m (29.66 kaki)—belakang ke muncung meriam
7.60 m (24.93 kaki)—tanpa meriam
Lebar3.72 m (12.2 kaki)—tanpa skirt
Tinggi2.66 m (8.73 kaki)—bumbung turet
Krew4 (komander, pemandu, jurumeriam, juruisi)
PenumpangMaksimum 6 penumpang[4]

ArmorRahsia matriks komposit dengan rekabentuk modular bercerun yang diselaputi oleh aloi seramik-keluli-nikel.
Senjata
pertama
120 mm (4.7 in) Meriam berlaras licin MG253, mampu menembak peluru berpandu anti kereta kebal LAHAT
Senjata
kedua
1 × mesingan 12.7 mm (0.5 in)
2 × mesingan 7.62 mm (0.3 in)
1 × 60 mm (2.4 in) mortar dalaman
12 bom asap
Enjin1,500 hp (1,119 kW) enjin diesel bercas turbo
Kuasa/berat23 hp/tan
Kapasiti muatan48 butir
TransmisiRenk RK 325
Sistem ampaianPegas heliks
Kelegaan bumi0.45 m (1.48 kaki)
Kapasiti minyak1400 liter
Jarak
operasi
500 km (311 batu)
Kelajuan64 km/j[convert: unknown unit] di jalan raya
55 km/j[convert: unknown unit] di luar jalan

Kriteria reka bentuk termasuk pembaikian pantas kerosakan pertempuran, kemandirian, pengurangan kos dan prestasi merentas desa. Berikutan model kontemporari howitzer digerak sendiri, pemasangan turet terletak lebih dekat ke belakang berbanding kebanyakan kereta kebal tempur utama. Dengan enjin di hadapan, susun atur ini bertujuan untuk memberikan perlindungan tambahan terhadap serangan berhadapan, terutama bagi kakitangan dalam badan kapal utama, seperti pemandu. Ia juga mewujudkan lebih banyak ruang di belakang kereta kebal yang membolehkan peningkatan kapasiti simpanan dan pintu masuk belakang ke dalam petak utama krew kereta kebal yang membolehkan akses yang mudah di bawah api musuh. Ini membolehkan kereta kebal untuk digunakan sebagai pelantar untuk menurunkan perubatan, stesyen perintah dan kawalan hadapan, dan sebagai kenderaan tempur infantri. Pintu masuk belakang gaya-kulit kerang yang memberi perlindungan bahagian atas apabila masuk dan keluar semasa loading kargo dan personel.

Ia telah dilaporkan tidak lama sebelum permulaan Perang Lubnan 2006 bahawa pengeluaran Merkava telah diputuskan akan dihentikan dalam tempoh empat tahun.[5] Walau bagaimanapun, pada 7 November 2006, Haaretz melaporkan bahawa satu penilaian kakitangan Umum Israel memutuskan bahawa Merkava Mark IV "jika betul digunakan, kereta kebal tersebut boleh memberikan krew kereta kebal dengan perlindungan yang lebih baik daripada sebelum ini, "dan keputusan bagi penghentian pengeluaran tersebut ditangguhkan.[6] Pada 16 Ogos 2013, Menteri Pertahanan Israel Moshe Ya'alon mengumumkan keputusan untuk menyambung semula pengeluaran kereta kebal utama Merkava untuk Kor Armor IDF.[7][8]

Perkembangan sunting

Pada tahun 1965, penubuhan tentera Israel memulakan penyelidikan dan pembangunan ke atas kereta kebal penghasilan domestik, "Sabra"[9] (jangan dikelirukan dengan model yang kemudian dengan nama yang sama kini dalam perkhidmatan). Pada mulanya, Britain dan Israel bekerjasama untuk mengambil Kereta kebal Chieftain buatan United Kingdom yang telah memasuki perkhidmatan Tentera British pada 1966.[10] Walau bagaimanapun, pada tahun 1969, Britain memutuskan untuk tidak menjual kereta kebal tersebut kepada Israel atas sebab-sebab politik.[11]

Israel Tal, yang telah berkhidmat sebagai briged komander selepas Krisis Suez, dimulakan semula rancangan untuk menghasilkan kereta kebal Israel-dibuat, lukisan pada pengajaran daripada Perang Yom Kippur 1973, di mana tentera Israel telah diatasi oleh mereka dari negara-negara Arab di Timur Tengah.[11]

Menjelang 1974, reka bentuk awal telah siap dan prototaip telah dibina. Selepas satu set ringkas ujian, kerja mula melengkapkan semula yang Tel HaShomer kelengkapan depot untuk pembangunan sepenuh masa dan pembinaan. Selepas kemudahan baru telah selesai, Merkava telah diumumkan pada umum dalam majalah berkala International Pertahanan Review. Imej-imej rasmi pertama kereta kebal kemudiannya dikeluarkan kepada berkala Amerika Angkatan Tentera Journal pada 4 Mei 1977. IDF secara rasminya menerima pakai kereta kebal tersebut pada Disember 1978. Yang pertama kereta kebal Merkava Mk. 1 dibekalkan kepada IDF pada bulan April 1979, hampir sembilan tahun selepas keputusan untuk menghasilkan kereta kebal Merkava Mk. 1 diambil.

Kontraktor utama sunting

Organisasi utama bagi integrasi sistem komponen utama di Merkava adalah Industri Tentera Israel (IMI). Kor Ordnans Israel bertanggungjawab untuk pemasangan akhir Merkava. Lebih daripada 90% daripada komponen kereta kebal Merkava 4 yang dikeluarkan dalam negara Israel dengan industri pertahanan Israel.[12] Penyumbang kepada kenderaan ini yang termasuk:

Ciri-ciri umum sunting

Kuasa tembakan sunting

Merkava Mark I dan II telah lengkap bersenjata dengan laras 105 mm M68. Mark III, Mark III Dor Dalet Baz kassag , dan Mark IV yang lengkap bersenjata dengan IMI 120 mm senapang smoothbore.

Setiap model Merkava mempunyai dua 7.62 mesingan anti-infantri pertahanan dan 60 mm mortar.

Mobiliti sunting

1500 kuasa kuda dari kereta kebal enjin diesel yang turbocaj telah direka oleh MTU dan dihasilkan di bawah lesen oleh L-3 Komunikasi Sistem Pendorongan Kombat (dahulunya General Dynamics). Kelajuan jalan teratas Mark IV adalah 64 km/j.[perlu rujukan]

Varian sunting

Merkava Mark I sunting

 
Merkava Mark I di Yad La-Shiryon.

Mark I, mula beroperasi sejak tahun 1979, adalah reka bentuk asal yang dicipta sebagai hasil daripada keputusan Israel Tal, dan telah direka dan direka untuk pengeluaran besar-besaran. Berat Mark I ialah 63 tan dan mempunyai 900 horsepower (670 kW) enjin diesel, dengan nisbah kuasa-ke-berat 14 hp/tan. Ia bersenjatakan 105 milimeter meriam utama M68 (salinan berlesen British Royal Ordnance L7), dua mesingan 7.62 mm untuk pertahanan anti-infantri,[14] dan 60 mm mortar dipasang secara luaran, dengan pengendalinya tidak sepenuhnya dilindungi oleh badan kereta kebal itu.

Reka bentuk umum meminjam trek daripada kereta kebal Centurion British, yang telah menyaksikan penggunaan meluas semasa perang Yom Kippur.

Merkava pertama kali digunakan dalam pertempuran Perang Lubnan 1982, di mana Israel menggunakan 180 unit. Walaupun ia dianggap berjaya, M113 APC yang mengeringinya didapati mempunyai beberapa kecacatan dan telah ditarik balik. Merkavas telah ditukar sebagai APC sementara atau ambulans berperisai dengan mengeluarkan palet rak peluru simpanan. Sepuluh orang tentera atau mangsa cedera mampu bergerak boleh keluar dan masuk melalui pintu belakang.

Selepas perang, banyak penyesuaian dan tambahan telah beri perhatian dan direka, yang paling penting adalah 60  mortar mm perlu dipasang di dalam badan dan kejuruteraan untuk menembak secara kawalan-satu ciri berharga bagi Israel yang pada mulanya didapati pada Centurion Mk3s dengan 2 "Mk.III mortar mereka.[15] Satu perangkap tembakan didapati di bawah bahagian belakang turet pikuk, di mana tembakan pada kedudukan yang baik boleh menyekat turet sepenuhnya. Pemasangan jaringan rantaian bagi melantun dan memusnahkan roket bom tangan dan roket anti-kereta kebal sebelum sempat menghentam perisai utama meningkat kemandirian.

Merkava Mark II sunting

Merkava Mark II di Yad La-Shiryon.
Merkava Mark II. Rantai jaring dipasang dibelakang turet.
Merkava Mark II

Mark II mula diperkenalkan ke dalam perkhidmatan umum pada April 1983 dan memasukkan banyak peningkatan kecil berdasarkan serangan keatas Lubnan pada tahun sebelumnya. Kereta kebal baru ini dioptimumkan untuk peperangan bandar dan konflik intensiti rendah, dengan berat badan dan enjin tidak banyak melebihi Mark I.[16]

Mark II menggunakan meriam utama 105 mm yang sama dan mesingan 7.62  mm seperti Mark I, tetapi mortar 60 mm telah direka semula semasa pembinaan yang ditempatkan di dalam badan dan dikonfigurasikan untuk menembak melalui kawalan jauh untuk menghapuskan keperluan untuk mendedahkan pengendali pada senjata api kecil musuh. Transmisi automatik rekaan Israel dan peningkatan muatan bahan api bagi peningkatan julat telah dipasang pada semua Mark II berikutnya. Jaringan anti-roket telah dipasang bagi meningkatkan kemandirian terhadap infantri yang dilengkapi dengan roket anti-kereta kebal. Banyak peningkatan kecil telah dibuat bagi sistem kawalan tembakan itu. Sensor meteorologi, penganalisis angin lintang, dan optik thermografik dan imej pengamat yang ditingkatkan bagi memberi penglihatan dan kesedaran medan tempur yang lebih besar.

Versi secara berperingkat meningkat daripada Mark II asal telah ditetapkan, dengan banyak kereta kebal ini masih dalam perkhidmatan hari ini:

  • Mark IIB, dengan optik terma dan kemaskini yang tidak ditentukan kepada sistem kawalan kebakaran.
  • Mark IIC, dengan perisai lebih pada bahagian atas turet untuk meningkatkan perlindungan terhadap serangan dari udara.
  • Mark IID, dengan perisai komposit modular pada casis dan menara kecil, membolehkan penggantian pesat perisai yang rosak.

Merkava Mark III sunting

Merkava Mark III
Yang lebih canggih, Merkava Mark III model Baz, dengan persenjataan diulaskan
Merkava Mark III Dor Dalet BAZ Kasag, varian Merkava III yang paling canggih
Varian dari Merkava Mark III
 
Merkava IIID Baz menembak – Baz Sistem kawalan tembakan meningkatkan ketepatan dan kebisaan Merkava
Merkava III menembak peluru, FN MAG dan bom tangan asap. Ianya kemudian menghidupkan sistem skrin asap. Demonstrasi ini menyimpulkan dengan pembalingan bom tangan asap hijau (1 m 16 s).

Merkava Mark III telah diperkenalkan pada Disember 1989, dan mempunyai upgrade untuk drivetrain, enjin, persenjataan, dan sistem elektronik tersebut. Penambahan yang paling menonjol ialah penubuhan dibangunkan di dalam negara IMI 120 mm gan itu.[17] meriam dan enjin diesel 1,200 horsepower (890 kW) yang lebih besar ini meningkat jumlah berat kereta kebal untuk 65 tonne (143,000 lb), tetapi enjin yang lebih besar meningkat kelajuan pelayaran maksimum 60 km/j (37 mph).[18]

Turet ini telah direkabentuk semula untuk pergerakan bebas casis kereta kebal, membenarkan ia untuk mengesan sasaran tanpa mengira pergerakan kereta kebal itu. Banyak penambahbaikan lain telah dibuat, termasuk:

  • Telefon luar dua hala untuk komunikasi selamat antara krew kereta kebal dan infantri yang diturunkan,
  • Bekas penyimpanan peluru yang dinaik taraf bagi mengurangkan peluru masak-luar,
  • Penambahan penandaan laser,
  • Kemasukan sistem perisai modular Kasag, yang direka untuk penggantian pesat dan pembaikian di medan perang dan untuk menaik taraf cepat sebagai reka bentuk baru dan bahan-bahan yang canggih telah boleh didapati,
  • Penciptaan Mark IIIB, dengan peningkatan perisai yang tidak ditentukan.

Sistem BAZ sunting

Mark III BAZ 1995 (Singkatan Ibrani untuk ברק זוהר, Barak Zoher, menandakan Kilat yang Bersinar[19]) memiliki banyak peningkatan dan sistem tambahan termasuk:

  • Komponen sistem kawalan tembakan dipertingkat, dari Electro Optics Industries (EL-OP) dan Elbit Ltd, memberikan kereta kebal dengan keupayaan bertempur dengan sasaran ketika bergerak (penjejak sasaran automatik),
  • Sistem perlindungan NBC,
  • Sistem penyaman udara pusat yang dibangunkan sendiri,
  • Peningkatan tambahan perlindungan balistik,
  • Ciptaan dari Mark IIID memiliki perisai komposit armor boleh alih pada casis dan turet.

Dor-Dalet sunting

Generasi terakhir kereta kebal kelas Mark III adalah Mark IIID Dor-Dalet (Ibrani: Generasi Keempat), yang termasuk beberapa komponen sebagai prototaip yang akan diperkenalkan sebagai Mark IV.

  • Peningkatan dan diperkukuh trek (dibina oleh Caterpillar, direka di Israel),
  • Peningkatan Stesyen Senjata Atas Rafael - (R-OWS).

Merkava Mark IV sunting

 
Merkava Mark IV
Merkava Mark IV pertama kali diperkenalkan kepada umum di Yad La-Shiryon semasa sambutan Hari Kemerdekaan Israel pada 2002.
Merkava Mark IV (latardepan)
Merkava Mark IV dari Briged ke-401 (IDF)
Merkava Mark IV

Mark IV adalah menaik taraf yang paling baru-baru ini kereta kebal Merkava dan merupakan generasi ke-4 kereta kebal utama yang telah dalam pembangunan sejak tahun 1999. Perkembangan naiktaraf diumumkan dalam edisi Oktober 1999 dari Bamachaneh ("Pada Kem") penerbitan tentera. Walau bagaimanapun, Merkava Mark III kekal dalam pengeluaran sehingga tahun 2003. Yang pertama IVs Merkava adalah dalam pengeluaran dalam jumlah yang terhad pada akhir tahun 2004.[20]

Model ini mempunyai sistem kawalan api baru, El-Op Knight Mark 4 . Perisai modular boleh tanggal, dari Merkava Mark IIID, digunakan pada semua bahagian, termasuk bahagian atas dan satu pek perisai perut berbentuk V untuk bahagian bawah. Sistem modular direka bentuk untuk membolehkan kereta-kereta kebal yang rosak akan dibaiki dengan cepat dan kembali ke padang.

Peluru kereta kebal disimpan di dalam kanister individu kalis-api, yang mengurangkan peluang cookoff dalam kebakaran di dalam kereta kebal. Turet adalah "kering": tiada peluru aktif disimpan di dalamnya.

Sesetengah ciri ini, seperti pembentukan badan, cat luaran bukan reflektif, dan pelindung untuk enjin gumpalan panas bercampur dengan zarah udara untuk mengelirukan musuh imagers haba, telah dibawa dari IAI Lavi program yang Tentera Udara Israel untuk membuat kereta kebal sukar untuk melihat dengan sensor haba dan radar.

Mark IV termasuk 120 mm meriam utama yang lebih besar daripada versi sebelumnya, tetapi mampu menembak pelbagai amunasi yang lebih luas, termasuk HEAT dan peluru SABOT seperti APFSDS Penetrator tenaga kinetik, dengan menggunakan sebuah majalah semi-automatik berputar elektrik selama 10 pusingan. Ia juga termasuk yang lebih besar 12.7 mm mesingan untuk operasi anti-kenderaan (paling biasa digunakan terhadap teknikal).[21]

Sistem kawalan tembakan baru membolehkan Merkava untuk menembak jatuh helikopter seperti Rusia Mil Mi-24 dan Perancis Gazelle, kedua-duanya digunakan oleh negara-negara jiran Israel.[perlu rujukan]

Mark IV mempunyai sistem trek ulat yang direka-Israel "TSAWS (Tracks, Springs, and Wheels System)", dipanggil "'Mazkom'" (Ibrani: מערכת זחלים קפיצים ומרכובים, מזקו"ם) oleh tentera. Sistem ini direka untuk mengurangkan pengupasan-trek dibawah keadaan batu basalt keras dari Lubnan dan Genting Golan.

Kereta kebal tersebut membawa Israel Sistem Elbit BMS (Sistem Pengurusan Pertempuran; Ibrani: צי"ד), satu sistem berpusat yang mengambil data dari unit dikesan dan UAV dalam teater, memaparkan ia pada skrin warna, dan mengedarkannya dalam bentuk disulitkan kepada semua unit lain dilengkapi dengan BMS dalam teater yang diberikan.

Merkava IV telah direka untuk pembaikian yang pesat dan penggantian cepat perisai yang rosak, dengan perisai modular yang boleh dikeluarkan dengan mudah dan diganti. Ia juga direka untuk menjadi kos efektif dalam pengeluaran dan penyelenggaraan; kosnya adalah lebih rendah daripada beberapa kereta kebal lain yang digunakan oleh tentera-tentera Barat.

Mk IVm Windbreaker sunting

 
Merkava Mk 4m Windbreaker, dipasang dengan Piala Perlindungan Aktif, semasa Operasi Kelebihan Perlindungan

Merkava Mk 4m Windbreaker adalah Merkava Mk IV dilengkapi dengan Piala sistem perlindungan aktif (APS) yang ditetapkan "MEIL Ruach" (Ibrani: מעיל רוח; "Windbreaker" atau "Kot Angin"). Sistem ini mula beroperasi pada akhir tahun 2007. pengeluaran besar-besaran kereta kebal Merkava Mk 4m bermula pada tahun 2009 dan satu briged keseluruhan kereta kebal Merkava Mk 4m diisytiharkan operasi pada tahun 2011. Piala APS berjaya dipintas RPG pusingan dan anti-kereta kebal berpandu peluru berpandu, termasuk 9M133 Kornet, dilancarkan oleh Hamas sebelum dan semasa Operasi Kelebihan Perlindungan pada tahun 2014.

Spesifikasi model sunting

Merkava Mark I Merkava Mark II Merkava Mark III Merkava Mark IV
Sejarah perkhidmatan
Dalam perkhidmatan aktif 1979–? (tentera simpanan sahaja) 1983– 1990– 2004–
Digunakan oleh Pasukan Pertahanan Israel
Perang Perang Lubnan 1982, Intifada Pertama, Konflik Lubnan Selatan, Intifada Kedua, Perang Lubnan 2006 Konflik Lubnan Selatan, Intifada Pertama, Intifada Kedua, Perang Lubnan 2006, Perang Gaza Konflik Lubnan Selatan, Intifada Kedua, Perang Lubnan 2006, Perang Gaza, Konflik Israel–Gaza 2014, Operasi Kelebihan Perlindungan Perang Lubnan 2006, Perang Gaza, Konflik Israel–Gaza 2014, Operasi Kelebihan Perlindungan
Sejarah penghasilan
Pereka MANTAK (Pejabat Kereta Kebal Merkava)
Pengeluar MANTAK (Pejabat Kereta Kebal Merkava)
Dihasilkan 1978–83 1982–89 1990–2002 2003–
Jumlah dibina 250 580 780 660
Spesifikasi
Berat ≈63 tan ≈65 tan
Panjang belakang ke muncung: 8.30 m (27 ka 3 in)
tanpa gan: 7.45 m (24 ka 5 in)
belakang ke muncung: 9.04 m (29 ka 8 in)
tanpa gan: 7.60 m (24 ka 11 in)
Lebar 3.70 m (12 ka 2 in) (tanpa skirt) 3.72 m (12 ka 2 in) (tanpa skirt)
Tinggi 2.65 m (8.7 ka) (bumbung turet) 2.66 m (8.7 ka) (bumbung turet)
Krew 4 (komander, pemandu, jurumeriam, juruisi). Mungkin membawa infantri sebagai penumpang.
Armor Armor homogen gulung Armor homogen gulung berjarak Armor komposit, reka bentuk modular. Matriks komposit dari berlapis seramik-besi-nikel aloi. Dicerun reka bentuk modular.
Senjata pertama 105 mm (4.1 in) M68 rifled gan kereta kebal dengan keupayaan LAHAT ATGM. 120 mm (4.7 in) MG251 smoothbore gan kereta kebal dengan keupayaan LAHAT ATGM. 120 mm (4.7 in) MG253 smoothbore gan kereta kebal dengan keupayaan LAHAT ATGM.
Senjata kedua 2–3 × 7.62 mm (0.300 in) MG
1 × 60 mm (2.4 in) external mortar luaran
12 bom tangan asap
2–3 × 7.62 mm (0.300 in) MG
1 × 60 mm (2.4 in) mortar dalaman
12 bom tangan asap
3 × 7.62 mm (0.300 in) MG
1 × 60 mm (2.4 in) mortar dalaman
12 bom tangan asap
1 × 12.7 mm (0.50 in) MG
2 × 7.62 mm (0.300 in) MG
1 × 60 mm (2.4 in) mortar dalaman (naiktaraf)
12 bom tangan asap
Enjin Teledyne Continental AVDS-1790-6A 908 hp (677 kW) V12 udara-disejuk enjin diesel Teledyne Continental AVDS-1790-9AR 1,200 hp (895 kW) V12 udara-disejuk diesel General Dynamics GD883 (MTU883) 1,500 hp (1,119 kW) V12 air-disejuk diesel
Kuasa / berat ≈14.5 hp/tan ≈18.5 hp/tan ≈23 hp/tan
Kapasiti muatan 53 to 62 rounds, 6 per container 46 peluru, 5 sedia dalam dram mekanikal 48 peluru, 10 sedia dalam dram elektrikal
Transmisi Allison Transmission CD850-6BX hidromekanikal semiautomatik Ashot Ashkelon hidromekanikal automatik, 4 gear. Ashot Ashkelon hidromekanikal automatik, 5 gear (tiruan berlesen Renk RK325).[22]
Suspensi Pegas heliks
Kelegaan bumi 0.53 m (1 ka 9 in) 0.45 m (1 ka 6 in)
Kapasiti minyak 1,100–1,400 liter 1,400 liter
Jarak operasi 400–500 km (250–310 bt) 500 km (310 bt)
Kelajuan pada jalan 50 km/j (31 mph) 60 km/j (37 mph) 64 km/j (40 mph)

Sejarah kombat sunting

Merkava telah digunakan secara meluas semasa Perang Lubnan 1982. Kereta kebal ini mengatasi kereta kebal Syria kontemporari (kebanyakan T-62) dan membuktikan sebahagian besarnya kebal terhadap senjata anti-kereta kebal pada masa itu (AT-3 Sagger dan RPG-7) yang berada digunakan terhadapnya. Ia dinilai sebagai peningkatan yang ketara ke atas kereta kebal pertempuran utama sebelum ini paling berkesan Israel, Centurion itu.[23] 34 kereta kebal Merkava telah musnah semasa perang.[24][halaman diperlukan]

Intifada kedua sunting

Pada Februari 2002, Merkava III telah dimusnahkan oleh bom tepi jalan berhampiran Netzarim di Semenanjung Gaza. Kereta kebal telah terjebak dalam campur tangan dalam serangan ke atas konvoi peneroka. Kereta kebal telah pergi ke periuk api yang banyak (dianggarkan 100 kg TNT) yang diletupkan dan musnah sama sekali kereta kebal itu. Empat tentera terbunuh dalam letupan itu. Ini merupakan kereta kebal pertempuran utama yang pertama untuk dimusnahkan semasa Intifada Kedua.[25] Sebuah kereta kebal Israel kedua, Merkava II atau Merkava III, telah dimusnahkan sebulan kemudian di kawasan yang sama dan lagi tiga anggota tentera terbunuh. Satu pertiga kereta kebal Merkava II atau III telah dimusnahkan berhampiran dengan Penyeberangan Kissufim, apabila seorang tentera terbunuh dan dua cedera.[26]

 
Misil laser-berpandu anti-kereta kebal Kornet AT-14 Kornet

Perang Lubnan 2006 sunting

Dalam Perang Lubnan 2006, lima kereta kebal Merkava musnah Templat:SFN. Hanya minoriti kereta-kereta kebal yang digunakan semasa perang adalah Merkava Mark IV, seperti pada tahun 2006 mereka telah masih hanya memasuki perkhidmatan dalam jumlah yang terhad. Hezbollah melepaskan lebih 1,000 peluru berpandu anti-kereta kebal semasa konflik terhadap kedua-dua kereta kebal dan infantri yang diturunkan.[27] 45 peratus daripada semua kereta kebal dan kereta perisai meluru dengan peluru berpandu anti kereta kebal semasa konflik mengalami beberapa bentuk penembusan perisai.[27] Secara keseluruhan, 15 krew kereta kebal telah dibunuh oleh penembusan ATGM.[28] Penembusan ini adalah disebabkan oleh peluru berpandu seiring kepala peledak. Persenjataan Hezbollah dipercayai termasuk kepada kecanggihan senjata Rusia RPG-29 'Vampir', AT-5 'Konkurs', AT-13 'Metis-M', dan laser berpandukan AT-14 'Kornet'[29] peluru berpandu HEAT. IDF dilaporkan mencari kecanggihan ATGMs Kornet ke atas kedudukan Hezbollah di kampung Ghandouriyeh.[30] Beberapa bulan selepas gencatan senjata, laporan telah menyediakan bukti fotografi terperinci yang Kornet ATGM memang kedua-duanya dalam milik, dan digunakan oleh, Hezbollah di kawasan ini.[31][32] Satu lagi krew kereta kebal Merkava IV terbunuh apabila kereta kebal bergerak ke atas sebuah peranti letupan (IED). Kereta kebal ini mempunyai tambahan V berbentuk perisai bawah, menghadkan korban kepada salah satu daripada tujuh anggota (empat krew dan tiga infantrimen) dalam kenderaan. Secara keseluruhan, lima kereta kebal Merkava (dua Merkava IIs, satu Merkava III, dan dua Merkava IV) telah dimusnahkan.[27] Kedua-dua Merkava Mark IVs, satu adalah dengan IED berkuasa, dan satu lagi oleh AT-14 peluru berpandu 'Kornet' Rusia. Tentera Israel berkata ia berpuas hati dengan prestasi Merkava Mark IV, dan disebabkan masalah dengan latihan yang tidak mencukupi sebelum perang.[33][34] Secara keseluruhan, 50 kereta kebal Merkava (terutamanya Merkava IIs dan IIIs) telah rosak, lapan daripadanya masih boleh diservis di medan perang. 21 kereta kebal mengalami penembusan perisai (15 dari peluru berpandu, dan 6 dari IED dan periuk api anti-kereta kebal).[27]

Selepas perang 2006, dan sebagaimana IDF menjadi semakin terlibat dalam tidak konvensional dan perang gerila, beberapa penganalisis mengatakan Merkava terlalu terdedah kepada peluru berpandu anti-kereta kebal yang lebih canggih, bahawa dalam jenis manusia mudah alih mereka boleh meletakkan oleh perang gerila lawan.[35][36] Penganalisis selepas perang lain, termasuk David Eshel, tidak bersetuju, dengan alasan bahawa laporan kerugian kepada Merkavas telah remeh dan bahawa "merumuskan prestasi kereta kebal Merkava, terutama yang terkini Merkava Mark IV, krew kereta kebal yang paling bersetuju bahawa, walaupun terdapat kerugian yang dialami dan beberapa kelemahan utama dalam tingkah laku taktikal, kereta kebal telah membuktikan kehebatannya dalam pertempuran tinggi tepu yang pertama."[37] Mengikut perbandingan dilakukan dengan surat berita perisai kor, ia menunjukkan bahawa purata bilangan krew kereta kebal kapal terbunuh per kereta kebal ditembusi peluru berpandu/roket telah dikurangkan daripada 2 semasa Perang Yom Kippur kepada 1.5 semasa [[Perang Lubnan 1982] ] 1 pada 2006 Perang Lubnan membuktikan bagaimana, walaupun dalam menghadapi peningkatan anti-kereta kebal senjata, kereta kebal Merkava siri memberi perlindungan semakin lebih baik untuk krew kereta kebal itu. IDF mahu meningkatkan perintah baru kereta kebal Merkava Mark IV, dan merancang untuk menambah Piala (balas) untuk kereta kebal Merkava Mark IV, dan meningkatkan latihan bersama antara krew dan askar antikereta kebal Israel.[38][39]

 
Merkava IV dengan Piala (balas)

Operasi Cast Lead sunting

Merkava IV telah digunakan lebih meluas semasa Perang Gaza, kerana ia telah diterima oleh IDF dalam meningkatkan nombor sejak 2006, menggantikan lebih daripada kereta kebal Merkava versi II dan III yang berada dalam perkhidmatan. Satu briged daripada IVs Merkava berjaya membagi dua jalur Gaza dalam lima jam tanpa kecederaan. Komander briged yang dinyatakan bahawa taktik medan perang telah sangat disemak sejak 2006. Taktik juga telah diubahsuai untuk memberi tumpuan kepada asimetri atau gerila perang ancaman, sebagai tambahan kepada senario peperangan konvensional bahawa Merkava telah terutamanya telah direka untuk memerangi.[40]

IDF juga mengerahkan Merkava II dan III semasa perang.[41]

Kawasan Sempadan Gaza sunting

Pada Oktober 2010, IDF telah mula melengkapkan Merkava IV pertama dengan Piala sistem perlindungan aktif, untuk meningkatkan perlindungan kereta-kereta kebal 'terhadap peluru berpandu anti-kereta kebal canggih yang menggunakan caj-seiring HEAT kepala peledak.[42][43] Sistem perlindungan tambahan termasuk satu Elbit sistem laser amaran dan IMI terbina bom tangan skrin asap.[20]

Pada Disember 2010, Hamas melepaskan sebuah AT-14 Kornet peluru berpandu anti-kereta kebal ke arah kereta kebal Merkava Mark III yang ditempatkan di sempadan Israel-Gaza berhampiran Al-Bureij. Ia telah sampai sekarang tidak mengesyaki Hamas mempunyai apa-apa peluru berpandu canggih. Peluru berpandu menembusi perisai kereta kebal, tetapi disebabkan tiada kecederaan di kalangan krew kereta kebal. Akibat serangan itu, Israel memutuskan untuk menggunakan pertama batalion Merkava Mark IV yang dilengkapi dengan Piala (balas) di sepanjang sempadan Gaza.[44]

Pada 1 Mac 2011, Merkava MK IV ditempatkan berhampiran sempadan Gaza, dilengkapi dengan Piala sistem perlindungan aktif, berjaya menggagalkan serangan peluru berpandu terhadapnya, menandakan kejayaan pertama operasi sistem.[45]

Operasi Kelebihan Perlindungan 2014 sunting

 
Kereta kebal Merkava Mk. IVm dari IDF dengan dipasang APS Piala, iaitu telah menjadi beroperasi dalam IDF sejak 2011

Tiada kereta kebal telah rosak semasa Operasi Kelebihan Perlindungan. Merkava Mk. Kereta kebal IVM, dilengkapi dengan Piala sistem Perlindungan Aktif, memintas peluru berpandu anti-kereta kebal dan RPGs pada berpuluh-puluh kesempatan yang berbeza semasa operasi tapak.[46] Semasa operasi, sistem ini memintas senjata anti-kereta kebal, terutamanya Kornet, serta Metis dan RPG-29.[47] Dengan mengenal pasti punca kebakaran, Piala juga membenarkan kereta kebal untuk membunuh pasukan anti-kereta kebal Hamas pada satu ketika.[48]

Giora Katz, ketua bahagian darat Rafael itu, menyatakan bahawa ia adalah "satu kejayaan kerana ia adalah kali pertama dalam sejarah ketenteraan di mana sistem pertahanan aktif telah membuktikan dirinya dalam pertempuran sengit."[49]

Briged ke-401 (dilengkapi dengan kereta kebal Merkava Mk IVM.) Sahaja membunuh di antara 120-130 militan Hamas semasa fasa pertempuran alasan Operasi Kelebihan Perlindungan, menurut IDF.[50]

Eksport sunting

Pada September 2011, Turki digantung perjanjian 5 bilion dolar untuk 1000 kereta kebal Merkava Mk 3.[51][meragukan ]

Pada Mei 2012, Israel menawarkan perolehan kereta kebal Merkava IV kepada Tentera Colombia. Jualan itu termasuk 25-40 kereta kebal berjumlah kira-kira $ 6 juta setiap satu, dan juga beberapa APC Namer. Dengan ancaman yang semakin berkembang tentera Venezuela, ia akan mengukuhkan pasukan berperisai Colombia menentang kereta kebal T-72 Venezuela.[52][53]

Pemerolehan sunting

Berikutan Intifada Kedua Angkatan Pertahanan Israel mengubahsuai beberapa Merkava mereka untuk memenuhi keperluan peperangan bandar.

Merkava LIC sunting

Ini adalah kereta kebal Merkava Mark III Baz atau Mark IV, ditukar untuk peperangan bandar. Penandaan LIC bermaksud "Intensiti konflik Rendah", memperkukuhkan penekanan ke atas kaunter-pemberontakan, jalan-ke-jalan di tengah bandar peperangan jenis asimetri abad ke-21.[54]

Merkava dilengkapi dengan turet 12.7 mm berkaliber mesin gun sepaksi yang membolehkan krew kereta kebal untuk meletakkan api perlindungan yang agak berat tanpa menggunakan senjata utama, yang agak tidak berkesan terhadap pejuang musuh individu. Seperti stesen senjata jauh yang dikendalikan baru, sepaksi mesin-gun yang dipecat dari dalam kereta kebal tanpa mendedahkan krew kereta kebal untuk senjata api kecil dan penembak tepat.

Kawasan kereta kebal yang paling sensitif, optiknya, port ekzos dan ventilator, semuanya dilindungi oleh kekuatan tinggi yang baru dibangunkan mesh logam, untuk mengelakkan kemungkinan caj bahan letupan ditanam di sana.[54]

Cambuk getah tiang-penanda dengan tips LED dan belakang menghadap kamera pemandu telah dipasang untuk meningkatkan pelayaran dan pergerakan dalam persekitaran bandar pada waktu siang atau malam.

Merkava Tankbulance sunting

Sesetengah kereta kebal Merkava telah dipasang dengan perubatan dan ambulans keupayaan penuh sambil mengekalkan persenjataan mereka (tetapi menjalankan kurang peluru daripada kereta kebal standard). Kawasan kabin telah ditukar untuk membawa personel cedera dan telah mempunyai dua pengusung dan sokongan hidup stesen perubatan sistem ditambah dengan pasukan perubatan penuh pelengkap untuk beroperasi dalam keadaan pertempuran dengan batalion Merkava. Kenderaan ini mempunyai pintu belakang untuk memudahkan pemindahan di bawah api, dan dapat memberikan liputan kebakaran.

The "tankbulance" bukan ambulans yang tidak bersenjata dan oleh itu tidak dilindungi oleh Geneva Convention iaitu peruntukan mengenai ambulans, tetapi ia adalah jauh kurang terdedah kepada kebakaran yang tidak disengajakan atau yang disengajakan daripada ambulans atau pengangkut anggota berperisal .

Merkava IFV Namer sunting

 
Namer di Yad LaShiryon pada pameran Hari Kemerdekaan ke-62.

Namer (Ibrani: harimau bintang, iaitu juga singkatan dari "Nagmash (APC) Merkava") adalah kenderaan tempur infantri berdasarkan pada casis Merkava Mark IV. Dalam perkhidmatan sejak 2008. Kenderaan ini pada mulanya dikenali sebagai Nemmera (Ibrani: harimau bintang betina), tetapi kemudian dinama semula kepada Namer.

Namer dilengkapi dengan Stesen Senjata Kawalan Jauh Samson (RCWS) bersenjatakan sama ada .50 M2 Browning Heavy machinegun atau Mk 19 Grenade Launcher automatik . Ia juga mempunyai 7.62 mm MAG mesingan, 60 mm mortar dan asap bom tangan. Seperti Merkava Mark IV, ia dioptimumkan untuk tahap kelangsungan hidup krew kereta kebal di medan perang. Namer mempunyai krew kereta kebal tiga hakim (komander, pemandu, dan penembak RCWS) dan boleh membawa sehingga sembilan infantrimen dan pengusungnya. Sebuah varian ambulans boleh membawa dua mangsa pada pengusung dan peralatan perubatan.

Briged Golani menggunakan dua IFVsNamer semasa operasi Cast Lead.

Merkava ARV Nemmera sunting

Kenderaan Merkava Perisai Pemulihan mulanya dikenali sebagai Namer (Ibrani: harimau bintang), tetapi kemudiannya ditukar nama kepada Nemmera (Ibrani: harimau bintang betina). Ia adalah kenderaan pemulihan berperisai berdasarkan pada casis Merkava Mark III atau IV. Ia boleh tunda kereta kebal yang rosak dan membawa Merkava lengkap pek kuasa back-up yang boleh diubah dalam lapangan di bawah 90 minit.

Terdapat dua versi Nemmera: model lebih berat dilengkapi kren 42 tan-meter dan takal 35 tan-meter, dan model yang lebih kecil dilengkapi dengan kren yang lebih kecil.

Merkava Howitzer Sholef sunting

 
Sholef di Beit ha-Totchan, Zikhron Ya'akov, Israel.

Dua prototaip Sholef ("Gunslinger" atau "Slammer") 155 mm howitzer digerak sendiri dengan sistem loading automatik telah dibina oleh Soltam dalam 1984-1986 . Kenderaan 45-tan mempunyai panjang 155 mm gun setong memberi pelbagai 45+ km. Menggunakan GPS, navigasi inersia, dan komputer kawalan api dalaman, ia juga mampu api langsung semasa bergerak. Ia tidak pernah memasuki pengeluaran.[55]

Slammer (Sholef) adalah 155mm sendiri digerakkan varian howitzer daripada Merkava dengan sistem loading automatik. Gan ini mempunyai pelbagai 40 + km dengan ERFB-BB. Dua prototaip muncul pada tahun 1984 dan 1986 tetapi tidak memasuki pengeluaran.

Slammer adalah gan meriam berperisal kukuh dipasang pada diubahsuai Merkava Mk 1 casis. Banyak kenderaan ini adalah Merkava Mk 1 yang telah bersara selepas Merkava Mk 2 dan Merkava Mk 3 datang ke dalam perkhidmatan. Slammer mempunyai panjang 52 berkaliber gan setong yang membolehkan pelbagai + 10%. Kelajuan Reload boleh turun kepada 1 untuk satu minit setiap 10 minit melalui penggunaan satu loader automatik. Rak peluru yang besar. Slammer bersedia untuk operasi autonomi (tanpa FDC) jika lokasi sasaran dikenali dalam masa 15 saat terhenti, dengan menggunakan GPS, navigasi inersia, dan komputer kawalan kebakaran dalaman. Slammer juga mampu api langsung bergerak.

Slammer 155 mm howitzer digerak sendiri adalah berdasarkan diubahsuai Merkava MBT casis dipasang dengan baru turet keluli dikimpal, direka oleh Soltam Systems, yang mempunyai 155 mm 52 kaliber kelengkapan dengan sejumlah 75 projectiles dan caj yang dibawa.

Sholef (Ibrani untuk "Slammer", yang merupakan slanga dalam bahasa tersebut untuk "Gunfighter") merupakan sendiri mendorong howitzer prototaip Israel, yang dibina pada casis daripada Merkava Mk.III. Pembangunan sistem meriam ini bermula sejak tahun 1970-an. Projek ini dianggap keutamaan negara yang tinggi dan dimasukkan perkembangan teknologi terbaru. Dua prototaip kenderaan ini telah dilancarkan pada tahun 1984 dan 1986, masing-masing, tetapi ia tidak dipilih untuk pengeluaran. Sebaliknya Pertahanan Israel Paksa memilih versi dinaik taraf iaitu howitzer Amerika M109.

Casis Sholef tersebut, selain dari beberapa pengubahsuaian kecil, adalah sama dengan satu Merkava Mk.III. Plat glacis tidak berubah, kecuali penambahan pendakap sokongan untuk tiub senapang, yang dilipat ke bawah apabila tidak digunakan. Oleh itu, Sholef dan Merkava bahagian siri peratusan besar komponen yang sama. Sisi depan kiri casis mempunyai ekzos louver terkemuka, bersama-sama dengan pelabuhan yang lebih kecil sahaja di hadapannya; fungsi yang tepat dari pelabuhan ini adalah tidak menentu, walaupun jelaga yang dilihat di sekelilingnya dalam gambar yang Sholef mencadangkan ia mungkin satu pelabuhan ekzos baru atau tambahan, atau mungkin jalan keluar untuk penjana asap.

Sholef boleh bersedia untuk menembak hanya 15 saat selepas datang ke berhenti sama sekali, dan memecat tiga projectiles dalam hanya 15 saat. Ia juga serasi dengan standard NATO 155mm peluru, dan sebanyak 75 projectiles boleh disimpan dalam satu Sholef, 60 daripada yang bersedia untuk pertempuran.

Senjata 155mm/52 Sholef ini adalah reka bentuk asal yang dicipta oleh Soltam, walaupun ia mengandungi persamaan ke howitzer G5 Afrika Selatan. Ia mempunyai pemerah wasap dan brek muncung, dan disimpan pegun oleh kunci kembara semasa kenderaan itu bergerak. Senjata ini mempunyai kadar yang maksimum api 9 pusingan/min, dan pelbagai yang melebihi 40,000 m apabila menembak satu pusingan ERFB-BB. Walaupun dimuatkan secara automatik, senapang boleh dikitar dan kebakaran secara manual jika perlu. Walaupun gan ini biasanya dibawa oleh kunci kembara seperti kebanyakan howitzer sendiri digerakkan lain manakala Sholef adalah bergerak, senjata yang stabil dan benar-benar boleh digunakan untuk terus api semasa kenderaan bergerak, memberikan lebih besar diri keupayaan -defense daripada kebanyakan kenderaan lain seumpamanya.

Empat krew diperlukan untuk mengoperasikan Sholef sepenuhnya. Penyaman udara dan pemanasan untuk krew kereta kebal yang disediakan, seperti pemanas catuan.

Badan kereta kebal mempunyai perlindungan balistik yang sama dengan Merkava Mk.III. Perisai pada turet cukup untuk mengalahkan senjata api kecil, serpihan shell, letupan tekanan lampau, dan yang paling pusingan mesingan berat. Perisai ini ditambah dengan barisan memecahkan, dan tekanan lampau sistem NBC yang sama dengan Merkava Mk.III dipasang. Terdapat juga sistem kolektif NBC back-up.

Gear berjalan terdiri daripada 6 roadwheels tidak sekata dijarakkan getah letih pada setiap sisi, dan 5 penggelek balasan, kedua dari belakang yang adalah nyata lebih besar daripada yang lain. Pemacu gegancu adalah ke hadapan, dan pemalas yang mudah dilihat spoked adalah belakang. Ini mungkin sebahagiannya dikaburi oleh skirt landasan yang betul, di mana Merkava Mk.III mempunyai 10 panel, dengan bawah goyang, dan liputan sedikit daripada gegancu atau pembiar.

Kelengkapan ini dilengkapi dengan pemerah wasap dan double-sesekat muncung brek. Apabila membuat perjalanan, kelengkapan itu dipegang dalam kedudukan oleh kunci kembara yang dipasang pada bahagian hadapan plat glacis dan ini jauh beroperasi dari petak krew kereta kebal.

Menembak sebuah peluru ERFB-BB, 155  mm 52 kaliber kelengkapan mempunyai jarak maksimum 40.000 m.

155  kelengkapan dan sistem rekoil mm 52 kaliber adalah satu syarikat jenis yang terbukti telah digunakan dalam senjata ditunda. Pemasangan blok songsang adalah daripada jenis baji separa automatik yang mengandungi buku asas sistem pemberian makanan automatik yang membolehkan pengguna tambah nilai daripada buku asas tanpa membuka songsang itu. Traverse turet dan senjata ketinggian adalah hidraulik, dengan kawalan manual untuk kegunaan kecemasan.

Kadar maksimum tembakan dari 9 rds/min boleh dicapai kerana sistem loading berkomputer automatik dan kadar pecah api tiga pusingan dalam 15 saat.

Kadar yang tinggi api boleh dicapai menggunakan bekalan peluru yang di atas kapal atau dari peluru tanah bertimbun. Kitaran loading dikendalikan oleh dua krew kenderaan menara kecil sahaja, dengan komander operasi komputer dan caj loader.

Loader automatik mempunyai lima subsistem utama: sistem penyimpanan peluru; sistem pemindahan projektil; memuatkan dulang dengan filem dorongan kuat-kuat; mengenakan loading dulang dan lif untuk bekalan caj luar; dan projektil lif untuk memuatkan semula storan luaran atau terus memuatkan senapang.

Penyimpanan projektil dalaman mengandungi 60 projectiles bersedia untuk memuatkan automatik dengan baki 15 yang disimpan di lokasi lain. Sistem ini membolehkan pengendalian semua jenis projectiles digunakan tanpa sebarang penyesuaian.

Caj loading dicapai secara manual menggunakan dulang muatan dengan buku asas pencucuhan yang dimasukkan secara automatik. Semua sistem mempunyai satu manual back-up supaya, dalam kes kegagalan, sistem pembebanan boleh dikendalikan sebahagiannya atau sepenuhnya secara manual dengan hanya tiga krew kenderaan, jadi membolehkan kadar tembakan berterusan selama 4 rds/min. Komputer juga mengawal fungsi gan. Sistem Kawalan Loader (LCS) terdiri daripada lima unit utama: Panel itu komander menyediakan cara untuk komander untuk mengawal loader automatik dan mempunyai papan kekunci yang berdedikasi dan litar elektronik sokongan.

Unit Kawalan Pusat (CCU) adalah berdasarkan 286 CPU-8086 dan menghasilkan semua persamaan logik sistem. Pemindahan unit arahan melalui komunikasi bersiri (RS-422) kepada unit berkomputer dan mengawal paparan pada panel komander.

Unit Terminal (TUS) adalah berdasarkan kepada pengawal 8031 bagi tujuan kawalan bebas daripada unsur-unsur memandu mengikut bahagian yang ditentukan fungsi. Dengan bantuan dari unit terminal, mod tempatan juga boleh digunakan dalam bekerja dengan unsur-unsur yang dipilih.

Untuk operator pembimbing dan membuat pengenalan bulat dan fuzing, Panel Pengendali (OP) termasuk paparan LCD dengan arahan tetap dan satu titik baris matriks Panel Loader Keyboard (LKP) termasuk blok songsang suis penutup, api dan pengaktifan tempatan dulang.

Peranan operasi utama ialah: menembak dari storan dalaman; menembak untuk lif - peluru tanah bertimbun; memuatkan dari lif - longgokan luar; synthesising program api; memunggah; tembakan manual; pengenalan; dan fuzing dan periksaan.

Peralatan standard termasuk sistem NBC jenis tekanan lampau dan navigasi inersia dan sistem bertujuan direka untuk operasi autonomi.

Menurut Sistem Soltam, 155 mm/52 meriam berkaliber dan loader automatik, atau bahagian-bahagian sistem, boleh dipasang dalam sistem meriam sendiri digerakkan lain dan digunakan untuk menaik taraf sistem sendiri digerakkan lain seperti Amerika Syarikat yang direka dan dibina 155 mm M109 dan M44.

FMCV sunting

Pada 14 Julai 2011, The Jerusalem Post melaporkan bahawa IDF telah mula membangunkan pengganti untuk siri kereta kebal Merkava. Pembangunan telah bermula sebahagiannya dengan kedatangan Piala sistem perlindungan aktif. Dengan keupayaan sistem untuk memintas ancaman pada jarak yang berdiri di luar, terdapat satu kajian semula keperluan untuk kenderaan seperti Merkava mempunyai tebal, lapisan berat perisai.[56] Perancangan Direktorat Kereta Kebal Merkava menubuhkan pasukan untuk mengkaji prinsip-prinsip untuk kereta kebal masa depan dan idea-idea yang hadir untuk kenderaan tempur berperisai untuk menyediakan senjata api mudah alih pada masa depan medan perang. Pasukan semula prinsip-prinsip reka bentuk asas termasuk mengurangkan berat badan, ketebalan perisai yang berbanding dengan APS untuk memintas ancaman anti-kereta kebal, mengurangkan saiz krew kenderaan, dan jenis senjata utama. Keupayaan kuasa kuda dan sistem trek berat dan ringan berbanding dengan casis roda juga dipertimbangkan. Dengan masa depan perkembangan keadaan medan perang yang melibatkan ciri reka bentuk, kenderaan itu tidak boleh dianggap sebagai "kereta kebal" dalam erti kata yang tradisional.[57] Menjelang Julai 2012, butiran mula muncul pertimbangan untuk membangunkan teknologi bagi reka bentuk baru. Satu kemungkinan adalah penggantian meriam utama tradisional dengan laser meriam atau denyutan elektromagnet meriam. Pembaikan lain boleh termasuk hibrid enjin elektrik dan krew kenderaan yang dikurangkan daripada dua. Matlamat kereta kebal yang baru ini adalah untuk menjadikan ia lebih cepat, lebih baik dilindungi, lebih saling beroperasi dan membawa maut daripada Merkava semasa.[58]

Merkava dengan berat 65 tan tidak dianggap berguna untuk misi lain daripada peperangan konvensional. Tentera Israel Armored Corps mahu kenderaan yang lebih ringan dan sangat mudah alih untuk cepat-sambutan dan situasi peperangan bandar yang boleh mengisi pelbagai peranan. Pada tahun 2012, Kementerian Pertahanan digubal program untuk pembangunan keluarga baru kenderaan berperisai ringan yang dikenali sebagai Rakiya (Horizon), sebuah singkatan Ibrani untuk Masa Depan Kenderaan Kombat Dikendalikan (FMCV). FMCV ini dirancang untuk berat 35 tan dan mempunyai perisai dan senjata yang mencukupi untuk kedua-dua operasi ketenteraan bandar dan konvensional. Daripada satu multi-misi casis, kenderaan berasingan dalam varian berbeza akan melaksanakan peranan yang berbeza dengan semua kenderaan yang menggunakan komponen yang sama. Kenderaan mungkin akan beroda untuk bergerak dalam persekitaran bandar dan bergerak tentera dan peralatan di dalam kawasan binaan. Walaupun FMCV akan menjadi kenderaan generasi kelima sebagai susulan kepada Merkava IV, ia tidak akan menjadi pengganti kereta kebal. The Merkava dan Namer berat dikesan kenderaan akan kekal dalam perkhidmatan selama beberapa dekad, manakala kenderaan FMCV adalah untuk menangani keperluan operasi yang sama sekali berbeza. Walaupun program ini seolah-olah sama dengan usaha Amerika Sistem Pertempuran Masa Depan, yang gagal untuk menghasilkan keluarga pesat penggunaan kenderaan darat ringan, pegawai program mengatakan mereka belajar daripada pengalaman Amerika dan yang FMCV itu lebih fokus dan dipacu oleh mudah dan banyak lagi keperluan yang munasabah berdasarkan pertimbangan kos. Pegawai menjangka keperluan untuk pelbagai konfigurasi untuk FMCV kereta perisai cahaya yang diluluskan pada tahun 2014 dan diminta untuk syarikat Israel dan Amerika. IDF berharap untuk keluarga FMCV kenderaan beroperasi menjelang 2020.[59][60]

Rujukan sunting

  1. ^ "Merkava", Tanks, Israeli weapons.
  2. ^ Egozi, Arie (March 8, 2012), Renewed Global Interest in the Merkava, Israel Defense
  3. ^ The Institute for National Security Studies (PDF), IL, May 8, 2012, diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada September 7, 2012 Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan).
  4. ^ "Merkava Mk3/Mk4 Tank", Israel, Global security.
  5. ^ Barzilai, Amnon, "Israeli Merkava tank production to stop within four years", Globes (ed. online) |access-date= requires |url= (bantuan).
  6. ^ Oren, Amir (November 7, 2006). "IDF preparing for another conflict by next summer". Ha'aretz. Dicapai pada 2007-09-29.
  7. ^ "Israel: Merkava tank production line re-activated", Defense market intelligence, August 17, 2013.
  8. ^ "Israel restarts Merkava tank production", Business news, UPI, August 16, 2013.
  9. ^ "Depleted uranium", Salem news, May 13, 2010.
  10. ^ "Merkava", Weapons, History of war.
  11. ^ a b "Merkava series". IDF. War Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-27. Dicapai pada 2008-07-04.
  12. ^ In wake of last year's war in Gaza, Defense Ministry ramps up orders for new APCs By YAAKOV LAPPIN, 05/05/2015, Jerusalem Post
  13. ^ "Merkava Mk-4 Detailed". Defense Update. 2006. The tank utilizes an electric turret and gun control system, designed by Elbit Systems, which comprises two electrical brushless motors, produced by Bental Industries. |access-date= requires |url= (bantuan)
  14. ^ "Merkava Mk 1". Israeli Weapons. Dicapai pada 2008-07-04.
  15. ^ Dunstan, Simon; Sarson, Peter (2003), Centurion Universal Tank 1943–2003, Osprey, m/s. 13, ISBN 978-1-84176-387-3.
  16. ^ "Merkava Mk 2". Tanks. Israeli Weapons. Dicapai pada 2008-07-04.
  17. ^ "Israel Military Industries 120 mm smoothbore tank gun MG251 (Israel)", Armour and Artillery Upgrades, Jane's.
  18. ^ "Merkava Mk 3". Tanks. Israeli Weapons. Dicapai pada 2008-07-04.
  19. ^ "ברק זוהר", Translate, Google
  20. ^ a b Donald, David (June 14, 2010), "Merkava Mk IV breaks cover", Euro satory, Jane's.
  21. ^ "Merkava Mk4 Detailed". Defense Update. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-26. Dicapai pada 2009-11-22.
  22. ^ "Merkava Mark 4", Eurosatory, IL: MoD, 2010, diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-25, dicapai pada 2011-08-20.
  23. ^ Katz, Samuel M; Russell, Lee; Volstad, Ronald (1985), Armies in Lebanon 1982–84, Osprey.
  24. ^ שריון [Armor] (dalam bahasa Ibrani), December 2007
  25. ^ "Israel investigates Gaza tank blast". BBC. February 15, 2002. Dicapai pada 2011-09-17.
  26. ^ "Victims of Palestinian Violence and Terrorism since September 2000". MFA. Dicapai pada 2010-09-17.
  27. ^ a b c d Cordesman & Sullivan 2007, m/s. 110.
  28. ^ Cordesman & Sullivan 2007, m/s. 111.
  29. ^ Nazzal, Mohamed (July 12, 2012). "Ali Saleh: Destroying the Merkava Myth". al-Akhbar. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-12. Dicapai pada 2015-07-15.
  30. ^ Blomfield, Adrian (August 15, 2006). "Israel humbled by arms from Iran". The Daily Telegraph. London. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-04-16. Dicapai pada 2010-04-23.
  31. ^ "Hezbollah's use of Lebanese civilians as human shields" (PDF). Center for Special Studies. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-02-05. Dicapai pada 2011-08-20. |chapter= ignored (bantuan)
  32. ^ "Kornet ATGMs captured in Ghandouriyeh" (JPEG). Center for Special Studies.
  33. ^ "Why did Armored Corps fail in Lebanon?". Ynet.
  34. ^ Barzilai, Amnon (August 30, 2006). "Defense establishment favors Rafael tank protection system". Globes Online. IL. Dicapai pada August 22, 2013.
  35. ^ "God's chariot" (video). Google. Al jazeera. Dicapai pada 2008-07-04.
  36. ^ Marcus, Jonathan (August 15, 2006). "Tough lessons for Israeli armour". BBC. Dicapai pada 2008-07-04.
  37. ^ "Assessing the performance of Merkava Tanks". Defense Update. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-13. Dicapai pada 2011-08-20.
  38. ^ "IDF mulls spending plan". Ynetnews. Dicapai pada 2008-07-04.
  39. ^ Katz, Yaakov (August 31, 2007). "New training aims to help tanks cope in hostile territory". The Jerusalem Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-29. Dicapai pada 2021-08-31.
  40. ^ Katz, Yaakov (August 13, 2009 21h20), "Security and Defense: 'The tank is one of the most technologically advanced platforms around'", The Jerusalem Post Check date values in: |date= (bantuan).
  41. ^ "The Israeli Arsenal Deployed against Gaza during Operation Cast Lead". Journal of Palestine Studies. University of California Press on behalf of the Institute for Palestine Studies. 38 (3): 180. Spring 2009. doi:10.1525/jps.2009.XXXVIII.3.175. ISSN 1533-8614 – melalui JSTOR. Unknown parameter |subscription= ignored (bantuan)
  42. ^ Lappin, Yaakov (October 13, 2010), "IDF launches massive Ground Forces exercise", The Jerusalem Post
  43. ^ Weiss, Efrat (August 7, 2009). "IDF successfully tests new tank defense system". Ynetnews. Dicapai pada 2009-08-07.
  44. ^ Katz, Yaakov; Stoil, Rebecca Anna (December 21, 2010 15h43), "IDF predicts violence to subside despite Gaza pounding", The Jerusalem Post Check date values in: |date= (bantuan).
  45. ^ Harel, Amos (March 1, 2011). "IDF armor-defense system foils attack on tank for first time". Haaretz.
  46. ^ Rafael, IAI and IMI to jointly develop next-generation of active defense system for vehicle - Armyrecognition.com, 30 December 2014
  47. ^ Rescued 15 of tanks: Armored Iron Dome Gaza אמיר בוחבוט יום רביעי, 30 ביולי 2014
  48. ^ Rescued 15 of tanks: Armored Iron Dome Gaza אמיר בוחבוט יום רביעי, 30 ביולי 2014
  49. ^ התעניינות עצומה ב'מעיל רוח מערכת Israel Defense | 13/10/2014
  50. ^ The stars of Operation Protective Edge: the tanks that cracked the terrorist infrastructure of Hamas Maariv, 25/08/2014 17:20
  51. ^ "Turkey 'freezes arms deals with Israel'". UPI. Dicapai pada 1 June 2014.
  52. ^ "Israel Offers Merkava IV Tanks to Colombia", Israel defense, May 17, 2012, diarkibkan daripada yang asal pada 2013-11-11, dicapai pada 2015-07-15
  53. ^ "Israel offers Merkava tanks to Colombia", Army Recognition, May 24, 2012
  54. ^ a b "LIC Modeled Merkava Mk-3 Baz". Defense Update. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-06-27. Dicapai pada 2008-07-04.
  55. ^ "Slammer". Israeli Weapons. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2008. Dicapai pada 2008-07-04.
  56. ^ "IDF considering replacements for heavy Merkava tank", The Jerusalem Post, July 14, 2011.
  57. ^ "After the Merkava: The Next Generation Tank", Israel defense, August 14, 2011, diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-16, dicapai pada 2015-07-16.
  58. ^ "The IDF's future tank: Electromagnetic cannon", The Jerusalem Post, July 12, 2012.
  59. ^ "Israel To Develop Family Of New Armored Vehicles", Defense news, December 16, 2012, diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-06, dicapai pada 2015-07-16.
  60. ^ "Israel lightens up: Will replace heavy tanks with versatile light armored vehicles", The World tribune, January 16, 2013, diarkibkan daripada yang asal pada 2014-02-02, dicapai pada 2015-07-16.

Bibliografi sunting

  • Cordesman, Anthony H; Sullivan, William D (2007), Lessons of the 2006 Israeli-Hezbollah War, CSIS.

Bacaan lanjutan sunting

  • Chasnoff, Joel (2010), The 188th Crybaby Brigade: A Skinny Jewish Kid from Chicago Fights Hezbollah—A Memoir.