Mesin daftar tunai

Daftar tunai, kadang-kadang dipanggil sistem pengendalian wang automatik, adalah peranti mekanikal atau elektronik untuk mendaftar dan mengira transaksi di tempat jualan. Ia biasanya dilekatkan pada laci untuk menyimpan wang tunai dan barang berharga lain. Daftar tunai moden biasanya dilampirkan pada pencetak yang boleh mencetak resit untuk tujuan penyimpanan rekod.

Mesin daftar tunai National dari akhir abad ke-19, Muzium Sejarah Negara, Sofia.
Daftar tunai kendalian engkol antik

Sejarah sunting

 
Mesin Daftar Tunai National

Daftar tunai mekanikal awal telah dicipta oleh James Ritty dan John Birch selepas Perang Saudara Amerika. James ialah pemilik salun di Dayton, Ohio, AS, dan mahu menghalang pekerja daripada mencuri keuntungannya.[1] Model Ritty I telah dicipta pada tahun 1879 selepas melihat alat yang mengira putaran kipas pada kapal wap.[2] Dia mempatenkannya pada tahun 1883 dengan bantuan abang James John Ritty.[3][4] Ia dipanggil Ritty's Incorruptible Cashier (Juruwang Tidak Boleh Korup Ritty) dan ia dicipta untuk menghentikan juruwang daripada merompak dan menghapuskan kecurian dan penyelewengan pekerja.[5]

Daftar mekanikal awal adalah mekanikal sepenuhnya tanpa resit. Pekerja dikehendaki menelefon setiap transaksi pada daftar, dan apabila jumlah kunci ditolak, laci dibuka dan loceng akan berbunyi, memaklumkan pengurus tentang penjualan yang sedang berlaku. Mesin-mesin asal itu hanyalah mesin tambahan yang mudah.

Memandangkan pendaftaran dilakukan dengan proses pemulangan perubahan, menurut Bill Bryson harga ganjil berlaku kerana dengan mengenakan jumlah ganjil seperti 49 dan 99 sen (atau 45 dan 95 sen apabila nikel lebih banyak digunakan daripada sen), juruwang itu mungkin telah untuk membuka wang untuk pertukaran sen dan dengan itu mengumumkan jualan.[6]

 
Mesin Daftar Tunai National dibina secara nyata untuk seorang pedagang di Nové Město nad Metují, Austria-Hungary, 1904

Tidak lama selepas paten, Ritty menjadi terharu dengan tanggungjawab menjalankan dua perniagaan, jadi dia menjual semua kepentingannya dalam perniagaan daftar tunai kepada Jacob H. Eckert dari Cincinnati, seorang jurujual cina dan barangan kaca yang membentuk Syarikat Pembuatan National. Pada tahun 1884 Eckert menjual syarikat itu kepada John H. Patterson, yang menamakan semula syarikat itu sebagai Syarikat Daftar Tunai National dan menambah baik daftar tunai dengan menambah gulungan kertas untuk merekodkan urus niaga jualan, dengan itu mencipta jurnal untuk tujuan simpan kira dalaman, dan resit untuk luaran. Tujuan simpan kira. Tujuan asal resit itu ialah perlindungan penipuan yang dipertingkatkan. Pemilik perniagaan boleh membaca resit untuk memastikan juruwang mengenakan bayaran yang betul kepada pelanggan untuk setiap transaksi dan tidak menggelapkan laci tunai.[7] Ia juga menghalang pelanggan daripada menipu perniagaan dengan mendakwa secara palsu penerimaan jumlah perubahan yang lebih rendah atau transaksi yang tidak pernah berlaku pada mulanya. Bukti pertama daftar tunai sebenar telah digunakan di Coalton, Ohio, di syarikat perlombongan lama.

Pada tahun 1906, pencipta Charles F. Kettering mereka bentuk daftar tunai dengan motor elektrik semasa bekerja di syarikat Mesin Daftar Tunai National.

 
 
Pelbagai jenis mesin daftar tunai moden.

Pereka, pembina, pengilang, penjual dan pengeksport daftar tunai terkemuka dari tahun 1950-an hingga 1970-an adalah yang berpangkalan di London (dan kemudiannya berasaskan Brighton[8]) iaitu Gross Cash Registers Ltd.,[9][10] diasaskan oleh saudara Sam dan Henry Gross. Daftar tunai mereka sangat popular sekitar masa penggunaan perpuluhan di Britain pada awal tahun 1971, Henry telah mereka satu daripada beberapa model daftar tunai yang diketahui yang boleh menukar mata wang daripada £sd kepada £p supaya peruncit dengan mudah boleh menukar dari satu ke yang lain. Pada atau selepas Hari Perpuluhan. Sweda juga mempunyai mesin daftar sedia perpuluhan di mana peruncit menggunakan kunci khas pada Hari Perpuluhan untuk penukaran.

Dalam penggunaan semasa sunting

 
Mesin daftar tunai di kedai di Severodvinsk, Rusia, 2009

Dalam sesetengah bidang kuasa undang-undang juga memerlukan pelanggan memungut resit dan menyimpannya sekurang-kurangnya untuk seketika selepas meninggalkan kedai,[11][12] sekali lagi untuk menyemak sama ada kedai merekodkan jualan, supaya ia tidak dapat mengelak cukai jualan.

Selalunya daftar tunai dilampirkan pada penimbang, pengimbas kod bar, tempat terminal semak dan kad debit atau kad kredit. Semakin hari, daftar tunai khusus digantikan dengan komputer tujuan umum dengan perisian POS. Mesin daftar tunai menggunakan aksara peta bit untuk mencetak.[13]

Hari ini, sistem tempat jualan mengimbas kod bar (biasanya EAN atau UPC) untuk setiap item, mendapatkan semula harga daripada pangkalan data, mengira potongan untuk item yang dijual (atau, dalam terminologi runcit British, "tawaran istimewa (special offer)", "pembelian banyak (multibuy)" atau "beli satu, percuma satu (buy one, get one free)"), kira cukai jualan atau VAT, kira kadar perbezaan untuk pelanggan pilihan, nyatakan inventori, masa dan tarikh cop transaksi, rekod transaksi secara terperinci termasuk setiap item yang dibeli, rekod kaedah pembayaran, simpan jumlah untuk setiap produk atau jenis produk yang dijual serta jumlah jualan untuk tempoh tertentu, dan melakukan tugas lain juga. Terminal POS ini selalunya akan mengenal pasti juruwang pada resit, dan membawa maklumat atau tawaran tambahan.

Pada masa ini, banyak daftar tunai adalah komputer individu. Mereka mungkin menjalankan perisian dalaman secara tradisional atau perisian tujuan umum seperti DOS. Kebanyakan yang lebih baharu mempunyai skrin sentuh. Mereka mungkin disambungkan ke rangkaian pusat jualan berkomputer menggunakan sebarang jenis protokol. Sistem sedemikian boleh diakses dari jauh untuk tujuan mendapatkan rekod atau penyelesaian masalah. Banyak perniagaan juga menggunakan komputer tablet sebagai daftar tunai, menggunakan sistem jualan sebagai perisian aplikasi yang boleh dimuat turun.[14]

Laci wang tunai sunting

 
Model daftar beli-belah kedai am lama Kanada, Muzium City of Surrey, British Columbia, Kanada

Mesin daftar tunai termasuk kunci berlabel "Tiada Jualan", disingkat "NS" (No Sale) pada banyak mesin daftar tunai elektronik moden. Fungsinya adalah untuk membuka laci, mencetak resit yang menyatakan "Tiada Jualan" dan merekod dalam log daftar bahawa mesin daftar dibuka. Sesetengah mesin daftar tunai memerlukan kata laluan berangka atau kunci fizikal untuk digunakan semasa cuba membuka laci tunai.

Laci mesin daftar tunai hanya boleh dibuka dengan arahan daripada mesin daftar tunai kecuali apabila menggunakan kunci khas, biasanya dipegang oleh pemilik dan beberapa pekerja (cth. pengurus). Ini mengurangkan jumlah perhubungan kebanyakan pekerja dengan wang tunai dan barang berharga lain. Ia juga mengurangkan risiko pekerja mengambil wang dari laci tanpa rekod dan persetujuan pemilik, seperti apabila pelanggan tidak meminta resit secara jelas tetapi masih perlu diberi pertukaran (wang tunai lebih mudah disemak terhadap jualan yang direkodkan daripada inventori).

Laci tunai biasanya merupakan petak di bawah daftar tunai di mana wang tunai daripada urus niaga disimpan. Laci biasanya mengandungi bahagian boleh tanggal. :aci tunai biasanya merupakan dulang plastik atau kayu yang dibahagikan kepada petak yang digunakan untuk menyimpan setiap denominasi wang kertas dan syiling secara berasingan untuk memudahkan pengiraan. Laci boleh tanggal membolehkan wang dialihkan dari tingkat jualan ke lokasi yang lebih selamat untuk mengira dan membuat deposit bank. Beberapa laci tunai moden adalah unit individu yang berasingan daripada daftar tunai yang lain.

Laci tunai biasanya dibina kukuh dan mungkin penting dengan mesin daftar atau bahagian berasingan yang terletak di atas mesin daftar. Ia meluncur masuk dan keluar dari kotaknya yang boleh dikunci dan diikat dengan regat muatan spring. Apabila transaksi yang melibatkan wang tunai selesai, daftar menghantar impuls elektrik kepada solenoid untuk melepaskan tangkapan dan membuka laci. Laci tunai yang penting kepada daftar kendiri selalunya mempunyai tangkapan pelepasan manual di bawahnya untuk membuka laci sekiranya berlaku kegagalan kuasa. Laci tunai yang lebih maju telah menghapuskan keluaran manual yang memihak kepada kunci silinder, yang memerlukan kunci untuk membuka laci secara manual. Kunci silinder biasanya mempunyai beberapa kedudukan: berkunci, tidak berkunci, dalam talian (akan dibuka jika impuls diberikan), dan lepaskan. Kedudukan pelepasan ialah kedudukan terputus-putus dengan spring untuk menolak silinder kembali ke kedudukan tidak berkunci. Dalam kedudukan "terkunci", laci akan kekal terselak walaupun impuls elektrik dihantar ke solenoid.

Sesetengah laci tunai direka bentuk untuk menyimpan nota secara menegak & menghadap ke hadapan, bukannya kedudukan rata dan depan ke belakang pada masa terdahulu. Ini membolehkan lebih banyak jenis nota disimpan. Sesetengah laci tunai adalah reka bentuk atas flip, di mana laci itu terbuka dan bukannya menggelongsor keluar seperti laci biasa, sebaliknya menyerupai kotak tunai.[15]

Fungsi pengurusan sunting

Fungsi bukan jualan yang sering digunakan ialah "tiada jualan" yang disebutkan di atas. Sekiranya perlu membetulkan perubahan yang diberikan kepada pelanggan, atau membuat perubahan dari mesin daftar sebelah, fungsi ini akan membuka laci tunai daftar. Apabila kakitangan bukan pengurusan diberi akses, pihak pengurusan boleh meneliti kiraan "tiada jualan" dalam log untuk mencari corak yang mencurigakan. Secara amnya memerlukan kunci pengurusan, selain harga pengaturcaraan ke dalam daftar, adalah fungsi laporan. Laporan "X" akan membaca angka jualan semasa dari ingatan dan menghasilkan cetakan kertas. Laporan "Z" akan bertindak seperti laporan "X", kecuali pembilang akan ditetapkan semula kepada sifar.

Input manual sunting

 
Daftar tunai moden dengan antara muka skrin sentuh

Daftar biasanya akan menampilkan pad berangka, QWERTY atau papan kekunci tersuai, antara muka skrin sentuh atau gabungan kaedah input ini untuk juruwang memasukkan produk dan yuran dengan tangan dan mengakses maklumat yang diperlukan untuk melengkapkan jualan. Bagi daftar lama serta di restoran dan pertubuhan lain yang tidak menjual barang berkod bar, input manual mungkin satu-satunya kaedah berinteraksi dengan mesin daftar. Walaupun penyesuaian sebelum ini terhad kepada rantaian yang lebih besar yang mampu mempunyai papan kekunci fizikal yang dibina khas untuk keperluan mereka, penyesuaian input daftar kini lebih meluas dengan penggunaan skrin sentuh yang boleh memaparkan pelbagai perisian tempat jualan.

Pengimbas sunting

 
Daftar tunai moden dengan pengimbas kod bar pegun di bawah monitor.

Daftar tunai moden mungkin disambungkan kepada pembaca kod bar pegang tangan atau pegun supaya pembelian pelanggan boleh diimbas dengan lebih pantas daripada yang mungkin dilakukan dengan memasukkan nombor ke dalam daftar dengan tangan. Penggunaan pengimbas juga harus membantu mencegah ralat yang terhasil daripada memasukkan kod bar atau harga produk secara manual. Di kedai runcit, pengimbas mesin daftar boleh digabungkan dengan penimbang untuk menimbang produk yang dijual mengikut berat.

Pencetak resit sunting

Juruwang selalunya dikehendaki memberikan resit kepada pelanggan selepas pembelian dibuat. Mesin daftar biasanya menggunakan pencetak termal untuk mencetak resit, walaupun pencetak dot matriks yang lebih lama masih digunakan di sesetengah peruncit. Sebagai alternatif, peruncit boleh tidak mengeluarkan resit kertas dalam beberapa bidang kuasa dengan sebaliknya meminta pelanggan untuk mengahantar resit ke e-mel mereka. Resit peruncit yang lebih besar cenderung untuk memasukkan kod bar unik atau maklumat lain yang mengenal pasti transaksi supaya resit boleh diimbas untuk memudahkan pemulangan atau perkhidmatan pelanggan lain.

Penyahaktifan keselamatan sunting

Di kedai yang menggunakan pengawasan strip elektronik, pad atau permukaan lain akan dilampirkan pada mesin daftar yang menyahaktifkan peranti keselamatan yang dibenamkan di dalam atau dilampirkan pada item yang dibeli. Ini akan menghalang pembelian pelanggan daripada mengaktifkan penggera keselamatan di pintu keluar kedai.

Mesin daftar tunai layan diri sunting

 
Mesin daftar keluar sendiri di kedai Home Depot, Pin Oak, Houston, Texas

Sesetengah syarikat dan pasar raya telah memperkenalkan mesin daftar keluar layan diri, di mana pelanggan dipercayai untuk mengimbas kod bar (atau mengenal pasti secara manual item tidak berkod seperti buah-buahan), dan meletakkan item itu ke dalam kawasan beg.[16] Beg ditimbang dan mesin menghentikan pembayaran apabila berat sesuatu dalam beg tidak sepadan dengan berat dalam pangkalan data inventori. Biasanya, seorang pekerja mengawasi beberapa pembayaran sedemikian untuk mengelakkan kecurian atau eksploitasi kelemahan mesin (contohnya, sengaja tersilap mengenal pasti hasil mahal atau barangan kering). Pembayaran pada mesin ini diterima dengan kad debit/kad kredit, atau tunai melalui slot syiling dan pengimbas wang tunai. Pekerja kedai juga diperlukan untuk membenarkan pembelian "terhad umur", seperti alkohol, pelarut atau pisau, di mana sama ada boleh dilakukan dari jauh oleh pekerja yang memerhati daftar keluar layan diri, atau melalui "log masuk kedai" yang operator miliki untuk log masuk.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Cash and Credit Registers, National Museum of American History.
  2. ^ "Replica of the Ritty Model 1 Cash Register". National Museum of American History. Dicapai pada April 7, 2009.
  3. ^ "On This Day". The New York Times. January 30, 2002. Dicapai pada May 18, 2014.
  4. ^ "Inventor of the Week: Archive". Massachusetts Institute of Technology. April 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada 2003-03-02. Dicapai pada April 7, 2009.
  5. ^ Kerr, Gordon (2013). Book of Firsts. RW Press. ISBN 9781909284296.
  6. ^ Bryson, Bill (1994). Made in America: An Informal History of the English Language in the United States. William Morrow Paperbacks. m/s. 114–115. ISBN 978-0380713813.
  7. ^ Brat, Ilan; Zimmerman, Ann (September 2, 2009). "Tale of the Tape: Retailers Take Receipts to Great Lengths". The Wall Street Journal. m/s. A1. Dicapai pada September 2, 2009.
  8. ^ "Forum relating to the manufacturing activities at the Hollingbury industrial estate, Brighton, during 1960s". Dicapai pada July 21, 2009.
  9. ^ "Gross Cash Registers pictures and company history". Dicapai pada July 21, 2009.
  10. ^ "Gross Cash Registers". BBC. 1980.
  11. ^ "Restaurants, paying the bill, receipt, check". Slow Travel Italy. Diarkibkan daripada yang asal pada October 3, 2013. Dicapai pada September 27, 2013.
  12. ^ "When in Italy, Keep That Receipt!". Roderickconwaymorris.com. April 10, 1992. Dicapai pada September 27, 2013.
  13. ^ "Type: Bitmap". Papress.com. Diarkibkan daripada yang asal pada March 20, 2014. Dicapai pada September 27, 2013.
  14. ^ Wingfield, Nick (April 22, 2013). "Tablets transforming the cash register". The New York Times.
  15. ^ "Cash Drawers". PCS Technology Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2012. Dicapai pada April 30, 2012.
  16. ^ "IBM Self Checkout Systems". IBM.