Metal Gear Solid: Peace Walker

Metal Gear Solid: Peace Walker ( メタルギアソリッド ピースウォーカー, Metaru Gia Soriddo Pīsu woka) adalah permainan video yang dihasilkan oleh Konami dan Kojima Productions yang dikeluarkan untuk PlayStation Portable pada tahun 2010.Peace Walker adalah siri kelima bagi jadul Metal Gear untuk PSP, walaupun hanya dianggap sebagai sebahagian daripada siri utama ', antaranya ialah Metal Gear Solid: Portable Ops. Ia juga merupakan permainan pertama dalam siri untuk konsol mudah alih yang diarahkan oleh pencipta Hideo Kojima.Judul asli Peace Walker adalah Metal Gear Solid 5:. Peace Walker.Pasukan pembangunan yang bekerja di Peace Walker. adalah sebagai besar sebagai pasukan yang bekerja di Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

Metal Gear Solid: Peace Walker
Muka depan permainan video Peace Walker yang dikeluarkan di Amerika Utara, Oceania dan sebahagian daripada Eropah.
PembangunKojima Productions
PenerbitKonami
PengarahHideo Kojima Sunting ini di Wikidata
PerekaHideo Kojima (Pengeluar, Pengarah)
ArtisYoji Shinkawa
PenulisHideo Kojima
KomposerLihat Musik
SiriMetal Gear
PlatformPlayStation Portable
PelepasanApril 28 2010(Jepun)
June 8 2010(Amerika Utara)
June 17 2010(Eropah)
June 18 2010(United Kingdom)
GenreAksi,
Penembak orang ketiga
ModSeorang pemain

Bertempat pada tahun 1974 di Amerika Tengah, permainan mengikuti eksploitasi untuk sekembalinya protagonis Naked Snake, yang sekarang dikenali sebagai Big Boss, apabila dia menerajui unit tentera dengan menggunakan sumber kuasa yang diperolehi daripada Gene pada akhir Portable Ops, empat tahun sebelumnya. Permainan juga menambah maklumat lebih lanjut disebalik pengasas negara tentera Outer Heaven.

Cara Bermain sunting

Terdapat beberapa perubahan yang dibuat dalam corak permainan biasa Metal Gear Solid. Gerakan dilakukan pada stick analog; tindakan seperti co-op menggunakan pad-arah, aksi jarak dekat, yang meliputi pelbagai balingan ke dalam musuh, gunakan butang R, dan senjata menggunakan kekunci L dengan butang R. Pemain tidak akan dapat bergerak atau menembak sambil berbaring dan sementara melekat di dinding. Pemain boleh menetapkan sistem kawalan yang sesuai seperti permainan Portable Ops,Guns of Patriots, atau Monster Hunter.

Sistem Rakan daripada Portable Ops telah dihapuskan bagi menyokong corak permainan koperasi, dengan dua pemain dalam misi utama dan empat pemain dalam misi bos, yang disebut Co-Ops. Pemain boleh memilih satu dari berbagai karekter yang berbeza-termasuk corak yang pelbagai.

Plot sunting

Peace Walker bertempat di Costa Rica pada bulan November 1974, empat tahun selepas peristiwa Portable Ops dan sepuluh tahun selepas Snake Eater. Sebuah kumpulan misteri yang dilengkapi dengan senjata terkini yang disebut sebagai Peace Sentinels (PS) telah digunakan di negara mereka. Walaupun PS yang dilengkapi dengan kuasa menembak yang stabil, kerajaan Costa Rica tidak boleh berbuat apa-apa tentang mereka kerana perlembagaan negara tidak membolehkan penciptaan sebuah angkatan bersenjata. Kehadiran PS mengancam dan membahayakan keseimbangan kuasa antara Timur dan Barat.

Musik sunting

Runut bunyi Metal Gear Solid: Peace Walker dikeluarkan pada 14 April 2010.Runut bunyi ini diterbitkan oleh Kojima Productions,Kazuma Jinnouchi dan Nobuko Toda manakala Akihiro Honda menyediakan tema orkestra dan lagu tema, "Heaven's Divide"(dipersembahkan dalam Bahasa Inggeris oleh Donna Burke) dan "Koi No Yokushi Ryoku (Love Pencegahan)" (dipersembahkan dalam Bahasa Jepun oleh Nana Mizuki). GEM Kesan's Norihiko Hibino, Yoshitaka Suzuki dan Takahiro Izutani serta Soundelux Design Music Group Todd Haberman dan Jeremy Soule juga menyediakan komposisi untuk runut bunyi.Permainan ini juga mempunyai ciri-ciri muzik yang berbeza daripada permainan Metal Gear Solid yang terdahulu, seperti Portable Ops "Calling to The Night", yang boleh dimainkan dalam Walkman permainan. Lagu Sing daripada The Carpenters juga dinyanyikan oleh AI Boss apabila Peace Walker tenggelam di bawah Lago Cocibolca.

Penerimaan sunting

Metal Gear Solid: Peace Walker
Markah agregat
PengagregatMarkah
GameRankings89.03%[7]
Metacritic88/100[6]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
1UP.comA-[5]
Edge9/10
Eurogamer8/10[1]
GameSpot9.0/10[4]
GameTrailers9.1/10[3]
IGN9.5/10
X-Play5/5

Peace Walker telah menerima ulasan yang sangat positif daripada pengkritik permainan video, dengan skor 89,03% daripada GameRankings berdasarkan 34 tinjauan.Ia diberi nilai sempurna 40/40 pada May 5 2010 di dalam majalah Jepun Weekly Famitsu. Ia merupakan permainan keempat belas untuk mencapai skor sempurna dan juga sebagai tajuk permainan pertama untuk konsol PSP. Namun, blog Kotaku menunjukkan bahawa ada potensi konflik kepentingan untuk Famitsu dalam memberikan ulasan kerana majalah tersebut muncul di dalam permainan dan bekas Editor Famitsu Hirokazu Hamamura muncul di dalam iklan cetak dan aktif mempromosikan permainan laman sesawang Konami.PSM3 memberikan permainan skor sebanyak 91%, memberi ulasan bahawa kemampuan permainan untuk "take the best bits from every Metal Gear Solid game — the recruitment tricks... from Portable Ops, the camouflage and multi-player from MGS3: Snake Eater, the stripped-down controls from Metal Gear Solid 4 and the bonus missions... from VR Missions". IGN memberikan permainan skor 9.5/10, menyatakan bahawa "is probably the biggest game in the Metal Gear series, and it's only on Sony's smallest system".

Anugerah sunting

Peace Walker menerima anugerah Best of Show dan Best PSP Game semasa Tokyo Game Show pada tahun 2009.

Rujukan sunting

  1. ^ Oli Welsh (2010-06-08). "Metal Gear Solid: Peace Walker PSP Review — Page 1". Eurogamer.net. Dicapai pada 2010-06-18.
  2. ^ CC, Cheat (2010-05-29). "MGS:PW Cheatcc Review". CCC. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-21. Dicapai pada 2010-06-09.
  3. ^ "Metal Gear Solid: Peace Walker: Reviews, Trailers, and Interviews". Gametrailers.com. Dicapai pada 2010-06-18.
  4. ^ McShea, Tom (2010-03-08). "MGS5 Review for PSP". GameSpot. Dicapai pada 2010-03-08.
  5. ^ "MGS5, Review". 1UP. 2010-06-08. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-21. Dicapai pada 2010-06-08.
  6. ^ "MGS5 (psp) reviews at Metacritic.com". Metacritic. Dicapai pada 2010-03-09.
  7. ^ "MGS5 for PSP". GameRankings. Dicapai pada 2010-03-09.


Pautan luar sunting