Metalcore adalah sebuah genre gabungan heavy metal menggabungkan pelbagai elemen daripada campuran ekstrim metal dan hardcore punk . Nama itu adalah singkatan dari nama-nama dari kedua-dua genre. Istilah ini mengambil makna saat ini di pertengahan tahun 1990-an, menggambarkan kumpulan-kumpulan ini seperti Earth Crisis , Deadguy dan Integrity. Kugiran paling awal iaitu Integrity, mulai tampil pada tahun 1988, beberapa pengamal genre moden termasukm Killswitch Engage, All That Remains, As I Lay Dying dan The Devil Wears Prada.

Metalcore dibezakan daripada paduan punk metal lain dengan penekanannya pada breakdown: lebih lambat, bahagian mendedah kondusif untuk moshing. Genre ini telah memiliki ketepuan band dalam tempoh lima tahun yang lalu. Sepultura juga telah dikreditkan ke "meletakkan asas" bagi genre.

Sejarah sunting

Prekursor (1977-1984) sunting

Black Flag dan Bad Brains , di kalangan pemula tegar, dikagumi dan dicontohi oleh Black Sabbath . Kumupulan-kumpulan street punk dari British juga mengambil inspirasi daripada heavy metal seperti Discharge dan The Exploited. Misfits menyiarkan album Earth AD, menjadi pengaruh penting pada thrash. Walau bagaimanapun, budaya punk dan metal dan muzik kekal berasingan melalui separuh pertama pada tahun 1980-an.

Crossover thrash sunting

Cross-pendebungaan antara hardcore dan metal akhirnya dilahirkan scene crossover thrash, yang digestated di kelab Berkeley yang dipanggil Ruthie's, pada tahun 1984. Istilah "metalcore" adalah asalnya digunakan untuk merujuk kepada kumpulan crossover. Kumpulan-kumpulan hardcore punk Corrosion of Confirmity, Dirty Rotten Imbeciles dan Suicidal Tendencies yang dimainkan bersama-sama dengan kumpulan thrash metal seperti Metallica dan Slayer. Adegan ini mempengaruhi sayap skinhead New York Hardcore , yang juga bermula pada tahun 1984, dan termasuklah kumpulan seperti Cro-Mags , Murphy's Law , Agnostic Front dan Warzone. Kumpulan Cro-Mags adalah antara yang paling berpengaruh daripada band ini, ia sama rata dari Bad Brains , Motörhead, dan Black Sabbath. Cro-Mags juga memeluk straight edge dan menghairankan cukup iaitu, kesedaran Krishna. Kugiran New York straight edge yang lain termasuk Gorilla Biscuits, Crumbsuckers , dan Youth of Today juga, telah yang merasmikan genre youth crew. Pada 1985, menyaksikan pembangunan hardcore breakdown, merupakan percantuman Bad Brains latar belakang reggae dan metal, yang hanya menggalakkan moshing. Album 1986 Agnostic Front bertajuk Cause for Alarm, berkerjasama dengan Peter Steele , adalah kawasan tadahan air di intertwining metal dan hardcore.

 
Converge berda Neumo's, Seattle, Washington pada tahun 2008.

Metallic hardcore (1989-1995) sunting

Antara tahun 1989 dan 1995, kugiran-kugiran gelombang baru hardcore telah muncul. Kugiran hardcore seperti Merauder, All Out War, Integrity , Biohazard , Earth Crisis , Converge , Shai Hulud, Starkweather , Judge , Strife , Rorschach , Vision of Disorder , dan Hatebreed. Integrity menarik pengaruh terutamanya dari keganasan hardcore Jepun GISM dan Slayer , dengan unsur-unsur Septic Death , Samhain , Motörhead , dan Joy Division. Death metal dipinjam oleh Earth Crisis , Converge, dan Hatebreed. Album Shai Hulud Hearts Once Nourished with Hope and Compassion dan album Earth Crisis Destroy the Machines amat berpengaruh. Dalam erti kata Scott Crouse,

Ia adalah reaksi yang bercampur-campur. Saya sering dipetik sebagai berkata bahawa Krisis Bumi adalah band hardcore yang pertama dengan bunyi logam. Sudah tentu kita tidak yang pertama, tetapi saya fikir kita pasti membawa ke tahap yang lain. Kami mendengar banyak, "guys ini cuba untuk Pantera , 'yang kita semua mengambil sebagai pujian hebat!

Biohazard, Converge, dan Overcast juga merupakan kumpulan metalcore awal yang penting. Kumpulan-kumpulan ini kadang-kadang dirujuk sebagai "metallic hardcore".

Melodic Metalcore (1995-sekarang) sunting

Pada awal tahun 1990an, gelombang ketiga kumpulan metalcore muncul, yang memberi penekanan yang ketara yang lebih besar pada melodi. Kugiran-kugiran ini digabungkan unsur-unsur punk dan metal yang lebih moden dan cenderung untuk menggabungkan melodic death metal dan post-hardcore, dan dalam beberapa contoh penggunaan emo. Kugiran-kugiran yang pertama mempunyai unsur-unsur dicampur seperti Avenged Sevenfold, Killswitch Engage, Bullet for My Valentine ,All That Remains, Straight Line Stitch dan Atreyu muncul dan kini kebanyakan komersial yang berjaya pengamal metalcore. Kumpulan-kumpulan ini telah mengambil pengaruh yang besar, isyarat, dan gaya bertulis dari kugiran-kugiran Death Metal Sweden, terutamanya In Flames, Dark Tranquility dan At the Gates. Melodic metalcore ini sering menggunakan vokal bersih, dan ketara kurang disonan daripada metalcore yang lain. Dalm beberapa kumpulan ini, seperti Shadows Fall , telah menyatakan kasih sayang untuk 80-an glam metal. Kumpulan-kumpulan melodic metalcore telah digambarkan sebagai "memeluk 80-an metal klise", seperti "jumlah yang tamak haloba mesin asap , solos merobek', [dan] tiga drum bass".

Kejayaan komersial (pertengahan 2000-sekarang) sunting

Pada pertengahan 2000-an, metalcore muncul sebagai kuasa perdagangan, dengan beberapa label metal bebas, termasuk Century Media dan Metal Blade, menandatangani kumpulan-kumpulan metalcore. Pada tahun 2004, metalcore telah menjadi cukup popular bahawa album Killswitch Engage The End of Heartache, dan album Shadows Fall The War Within tempoh [46 ] memulakan kerjaya di nombor 21 dan 20, masing-masing, pada yang carta album Billboard. Lagu single All That Remains "Two Weeks" memuncak pada nombor sembilan di Mainstream Rock Tracks carta di AS Lagu ini memuncak pada carta Modern Rock Tracks di nombor 38. Kumpulan metalcore dari Wales iaitu Bullet for My Valentine album kedua, Scream Aim Fire, menaik terus ke # 4 pada Billboard 200, kemudian melepasi ini pada tahun 2010 dengan album ketiga mereka Fever, yang memulakan kerjaya di # 3. Album kelima Underoath, Define the Great Line, yang dikeluarkan pada tahun 2006, memuncak pada # 2 di Billboard 200 carta, menjual 98.000 salinan dalam minggu pertama. The Devil Wears Prada telah mencapai kejayaan yang lebih komersial dengan album terbaru mereka, With Roots Above and Branches Below, memuncak pada # 11 pada Billboard 200 apabila dilepaskan. Trivium telah bertemu dengan kejayaan yang sangat kuat, membuat top 25 kedudukan pada carta di beberapa negara, termasuk Amerika Syarikat, dan pangkat 10 teratas dalam kedua-dua Australia dan UK, walaupun membuat status Gold di UK. Hatebreed, God Forbid , dan As I Lay Dying juga telah mencatatkan. Album Underoath, Lost in the Sound of Separation mencapai # 8 di Billboard 200 dan dijual 56.000 salinan dalam minggu pertama yang jualan dalam Amerika Syarikat sahaja, dengan album kelima Killswitch Engage, diri-berjudul mencapai # 7 di Billboard 200 dan menjual 58.000 salinan. Kejayaan yang paling terkini adalah album "Reckless & Relentless" oleh kumpulan dari British Asking Alexandria, mencecah sehingga ke kini # 9 pada Billboard 200, menjual 31.000 pada minggu pertama.

Ciri-ciri sunting

Nyanyian sunting

Teknik vocalizing dalam metalcore ini secara umumnya iaitu jeritan vokal, ia biasa di kalangan kumpulan-kumpulan metalcore dari tahun 1990-an. Hari in banyak kumpulan-kumpulan metalcore telah menggabungkan jeritan vokal seluruh dengan penggunaan vokal bersih biasanya semasa bridge atau korus lagu.

Instrumentasi sunting

Rif-rif gitar yang harmoni, double bass drumming, dan breakdown adalah biasa dalam genre metalcore. Penalaan-penalaannya gitar Drop digunakan hampir secara universal, biasanya menggunakan Drop D atau C. Pemain dram biasanya menggunakan banyak teknik double bass dan gaya dram menyeluruh. Rentak Blast juga dilihat pada masa.

Ideologi sunting

Genre metalcore ini muncul dari persekitaran sekeliling youth crew hardcore punk cabang kebudayaan, dengan banyak kumpulan-kumpulan yang berpegang kepada kepercayaan pinggir lurus (pantang dadah dan alkohol), walaupun kumpulan Integrity ini agak luar biasa yang ketara. Kumpulan Converge terkenal kerana tumpuan mereka hanya pada peribadi kesedihan dan pengalaman cinta romantis yang gagal. Dwid Hellion, vokalis kumpulan Integrity, menyokong "Holy Terror Church of Final Judgment", sistem kepercayaan yang dahsyat yang berkaitan dengan Gnosticisme dan Catharisme. Ada beberapa ahli kumpulan metalcore secara kontemporari beramal dengan Kristian, termasuk ahli-ahli dalam kumpulan Zao, The Devil Wears Prada , As I Lay Dying, August Burns Red, Texas in July, Demon Hunter, Oh, Sleeper dan Underoath.

Genre-genre gabungan sunting

Mathcore sunting

Genre mathcore ini bermula dengan kerja-kerja pertengahan 90-an daripada Converge, Botch dan The Dillinger Escape Plan. Istilah mathcore yang dicadangkan oleh analogi dengan math rock. Mathcore dicirikan oleh kelajuan, riffing teknikal, dan tandatangan masa yang luar biasa. Seperti Fear Before adalah kugiran yang menggabungkan standard metalcore bersama-sama dengan tandatangan masa dan unsur-unsur progresif.

Deathcore sunting

Genre deathcore merupakan percantuman antara metalcore, hardcore punk dan death metal. Sementara baki genre gabungan metalcore, deathcore adalah amat dipengaruhi oleh death metal dalam kelajuan, sumbatan, dan pendekatan untuk kromatik, banyak menggunakan palm muted riffing, percanggahan, dan kerap perubahan utama. Asas metalcore seperti kerosakan dan riffs melodi turut hadir dalam deathcore.

Lihat juga sunting