Metropolis

(Dilencongkan dari Metropolitan)

Metropolis merupakan istilah yang umumnya digunakan untuk mewakili petempatan atau kawasan yang lebih besar dari bandar raya. Kawasan bandar kurang dari satu juta orang jarang dianggap metropolis dalam konteks kontemporari. Bandar besar memiliki sebuah bilangan bandar lebih besar, tetapi yang bukan merupakan inti dari bilangan itu, umumnya tidak dianggap sebagai kota metropolis tetapi sebahagian daripada itu. Sebuah metropolis biasanya merupakan pusat ekonomi yang signifikan, politik dan budaya beberapa negara atau daerah, dan sebuah hubungan penting untuk sambungan serantau atau antarabangsa dan komunikasi.

Bandar Raya New York bandar raya terbesar di Amerika Syarikat dianggap sebagai "suatu metropolis"

Dengan erti sejarah, merujuk pada kota atau negara asal dari sebuah jajahan (pada Yunani kuno), sebuah bandar dianggap sebagai pusat kegiatan tertentu, atau sebuah bandar besar yang penting.

Antiquity sunting

Di masa lalu, metropolis adalah sebutan untuk sebuah bandar atau negara asal dari sebuah jajahan. Banyak bandar-bandar besar yang didirikan oleh peradaban kuno telah dipertimbangkan metropolis dunia yang penting dari mereka kali kerana penduduk yang besar dan kepentingan mereka. Beberapa kota-kota kuno bertahan hingga ke hari moden (hari ini) dan merupakan salah satu bandar tertua di dunia terus dihuni.

Etimologi dan Moden Penggunaan sunting

Perkataan "metropolis" lakuran Yunani μήτηρ meter bererti "ibu" (sewarisan Sanskrit: मातृ, rumi: mā́tṛ) dan "πόλις" polis yang bermaksud "negara kota" (sewarisan Sanskrit: पुर, rumi: pura), yang bagaimana tanah jajahan Yunani kuno disebut asalnya bandar, dengan siapa mereka ditahan Sambungan ibadat dan politik-budaya. Kata ini digunakan dalam bahasa Latin pasca-klasik untuk bandar utama dari wilayah, pusat pemerintahan dan, khususnya, ecclesiastically untuk kerusi atau melihat dari sebuah biskop metropolitan kepada suffragan biskop bertanggungjawab. Penggunaan ini menyamakan wilayah dengan kesukupan atau lihat biskop.

Dalam penggunaan moden, kata itu telah datang untuk merujuk kepada daerah metropolitan, satu set yang berdekatan dan saling berkaitan kumpulan bandar di pusat bandar. Dalam pengertian ini metropolitan biasanya bermaksud "yang merangkumi seluruh metropolis" (seperti dalam "pentadbiran metropolitan"), atau "yang tepat dari sebuah metropolis" (seperti dalam "kehidupan metropolitan", dan menentang "Wilayah "atau" luar bandar "). ini cuklim

Bandar Global sunting

Konsep bandar global (atau sebuah bandar Dunia) bererti sebuah bandar yang mempunyai kesan langsung dan nyata tentang masalah global melalui sarana sosial ekonomi. Istilah ini telah menjadi semakin akrab, kerana munculnya globalisasi (iaitu, global kewangan, komunikasi, dan perjalanan). Upaya untuk mendefinisikan dan mengkategorikan bandar di dunia dengan kriteria kewangan yang dibuat oleh Globalisasi dan Dunia Kelompok Studi Kota & Rangkaian (GaWC), terutama didasarkan pada Loughborough University di Inggeris. Penyelidikan peringkat bandar berdasarkan syarat-syarat mereka "perkhidmatan penerbit maju" seperti perakaunan, iklan, kewangan dan hukum. Inventori mengenalpasti tiga tingkat bandar di dunia dan beberapa sub-kedudukan (lihat bandar bandar Kedudukan dunia ).

Sebuah metropolis tidak selalu merupakan bandar-global atau, menjadi satu, itu tidak mungkin di antara peringkat-top-kerana standard yang hidup, pembangunan dan infrastruktur.

Tempatan definisi mengikut negara sunting

Bangladesh sunting

Di Republik Rakyat Bangladesh, ada tujuh kawasan metropolitan Dhaka, Chittagong, Rajshahi, Khulna, Sylhet, Barisal dan Rangpur. Tanah sangat murah dan warga dianggap memiliki gaya hidup bandar yang lebih baik. Jabatan polis khusus berhak bagi bandar-bandar metropolitan dan bandar ada syarikat yang sedang datuk bandar terpilih selama lima tahun . Sebahagian besar bandar-bandar mempunyai kepadatan penduduk 35.000 / sq batu atau lebih. Dhaka dianggap sebagai Bandar Mega kerana penduduk melintasi 10 juta.

Kanada sunting

Statistik Kanada mendefinisikan bancian wilayah metropolitan sebagai satu atau lebih bandar berdekatan terletak di sekitar teras bandar utama di mana teras bandar berpenduduk paling sedikit 100.000.

India sunting

 
Chennai, Salah satu bandar Metropolis terbesar di Asia Selatan.

Di Republik India, menyatakan bandar-bandar metropolitan seperti Mumbai, Delhi, Chennai, Kolkata, Bangalore dan Hyderabad. Penduduk bandar-bandar ini juga berhak atas faedah sewa rumah yang lebih tinggi. Suruhanjaya Banci mendefinisikan kelayakan untuk bandar metropolitan sebagai penduduk lebih dari 4 juta, sehingga Pune, dan Ahmedabad belum menjadi Bandar Mega memenuhi syarat untuk dinyatakan sebagai bandar metropolitan.

Itali sunting

Dengan reformasi 2001 dari V Tajuk Perlembagaan Itali, republik Itali telah disediakan untuk institusiMetropolitane Area. Metropolitane Areaakan diadakan sekurang-kurangnya untuk kornubasi utama Rom, Milan, Turin dan Napoli, namun, itu belum jelas apakah Aree Metropolitaneakan menggantikan Negeri, atau hanya akan ditambah ke bahagian-bahagian pentadbiran yang lebih tua.

Jepun sunting

 
Latar langit Tokyo

Istilah Jepun hukum(都) biasanya diterjemahkan sebagai "metropolis".

Berstruktur seperti Wilayah, bukan sebuah bandar yang normal, hanya ada satu di Jepun, iaitu Tokyo. Pada 2008, Jepun telah mempunyai 11 bandar lain dengan penduduk lebih dari satu juta.

Pakistan sunting

Dalam Pakistan menyatakan bandar metropolitan adalah Karachi dan Lahore, sedangkan bandar kuno Multan dan pusat Industri di dalam Punjab, Faisalabad, juga dianggap sebagai bandar metropolitan.

Filipina sunting

Dengan jumlah penduduk sekitar 16.3 juta, Metro Manila ialah wilayah metropolitan terpadat di Filipina dan kesebelas terbesar di dunia. Termasuk Metro Manila, Filipina mempunyai dua belas kawasan metropolitan seperti yang ditakrifkan oleh National Economic and Development Authority (Neda). Angeles Metro, Metro Bacolod, Metro Baguio, Metro Batangas, Metro Cagayan de Oro, Metro Cebu, Metro Dagupan, Davao Metro, Metro Iloilo-Guimaras, Metro Naga, Metro Olongapo.

Poland sunting

ParaUni Poland metropolis(Poland: Unia Metropolii Polskich), ditubuhkan pada tahun 1990, adalah organisasi menyatukan bandar-bandar terbesar di negara itu. Ketika ini dua belas bandar adalah ahli organisasi, yang 11 mempunyai lebih dari satu juta penduduk seperempat. Risiko terbesar di Poland, jika kedudukan hanya dengan jumlah penduduk, adalah Upper Silesian Metropolis dengan 2 juta penduduk (5 juta orang di Silesian metropolitan area), diikuti oleh Warsaw, dengan 1.7 juta penduduk di bandar yang tepat, dan 2.7 juta di kawasan metropolitan Warsaw. Upper Silesia Risiko adalah sebuah inisiatif dari beberapa tahun terakhir, usaha untuk menyatukan besar conurbation/urban area menjadi satu unit rasmi bandar.

United Kingdom sunting

Conurbation Berbagai di Inggeris dianggap kawasan metropolitan (lihat Metropolitan country). Istilah Metropolis itu sendiri jarang digunakan. London adalah archaically disebut sebagai "Metropolis", yang hanya ditahan oleh polis London, Metropolitan Police Service. (Pegawai kepala Met secara rasmi dikenali sebagai Commissioner of Police of the Metropolis.)

Amerika Syarikat sunting

Di Amerika Syarikat, sebuah gabungan kawasan atau kelompok daerah yang mempunyai penduduk lebih dari 50,000 diperlukan untuk memiliki sebuah organisasi perancangan metropolitan untuk memudahkan projek-projek infrastruktur utama dan untuk memastikan kewangan solvabilitas. Dengan demikian, jumlah penduduk 50.000 atau lebih besar telah digunakan sebagai de facto standard di Amerika Syarikat untuk mendefinisikan sebuah metropolis. Definisi yang sama digunakan oleh Biro Banci Amerika Syarikat. Mereka mendefinisikan sebuah kawasan metropolitan statistik sebagai setidaknya satu kawasan bandar daripada 50,000 atau lebih penduduk.

Risiko sebagai kawasan daratan sunting

Di Perancis, Portugal dan Sepanyol ,'metropolis' (' Métropole (fr.) / metropolis (Port.) / metrópoli (Spa.)) menunjuk bahagian darat suatu negara berdekatan atau di benua Eropah; dalam kes Perancis, ini bermakna Perancis tanpa nya jabatan luar negeri; untuk Portugal dan Sepanyol selama Empayar Sepanyol dan Empayar Portugis. Tempoh dulu biasa untuk menunjuk Portugal atau Sepanyol kecuali tanah jajahan Syarikat (Ultramar'). Di Perancis metropolis juga digunakan untuk merujuk kepada pengelompokan besar.

Lihat juga sunting

Bandar jenis lain
Senarai
Perancangan teori
Lain-lain

Nota dan rujukan sunting

  • Allen J. Scott (ed.)Kawasan Kota Global: Trend, Teori, Dasar, Oxford University Press (2001).
  • Monti, Daniel J., Jr,Kota Amerika: SebuahSejarah Sosial dan Budaya. Oxford, Inggeris dan Malden, Massachusetts: Blackwell Publishers, 1999. 391 hlm ISBN 978-1-55786-918-0.


Pautan luar sunting