Mi wantan

(Dilencongkan dari Mi Wonton)

Mi wantan adakah satu hidangan mi Kantonis yang popular di Hong Kong, Malaysia, Indonesia, dan Singapura. Hidangan ini biasanya dihidangkan dalam sup panas, dihias dengan sayur berdaun, dan wantan. Jenis-jenis bagi sayur berdaun diggunakan biasanya adalah kailan. Satu lagi jenis ladu dikenali sebagai shui jiao kadangkala adalah disajikan sebagai pengganti wantan. Ia mengandungi udang, ayam atau daging babi, daun bawang dengan sesetengah ketua tukang masak menambah cendawan dan kulat hitam.

Mi wantan

Mi Wonton (gaya Hong Kong)
Cina Tradisional:
Cina Ringkas:
Jyutping (bahasa Kantonis): wan4 tan1 min6
Hanyu Pinyin: yúntūn miàn
Maksud harfiah: mi wonton

Hong Kong sunting

Di Hong Kong, mi ini biasanya adalah dihidangkan dalam sup panas dengan wonton udang dan dihias dengan sayur berdaun.

Terdapat empat bentuk nyata: Pertama, adalah wantan lebih banyak udang, dengan inti cincangan daging babi yang sedikit mahupun atau tiada langsung. Kedua, para penggemar akan berkeras baru, rata mi nipis yang mana adalah Al dente, bebas daripada rasa dan bau yang merupakan sifat dalam banyak mi telur kering bila dimasak. Ketiga, kaldu adalah coklat muda (disedia daripada flounder) dan biasanya dihidang panas berwap. Akhirnya, bawang putih adalah digunakan sebagai hiasan.

Malaysia sunting

 
Mi Wanton di Batu Pahat, Johor, Malaysia

Malaysia menawarkan versi hidangan berlainan, dengan negeri berbeza mempunyai versi hidangan berlainan dan terdapat versi daripada Johor, Pahang, Perak, Pulau Pinang, Sarawak dan Selangor. Versi Malaysia itu berlainan daripada asal dalam mempunyai hirisan char siu ditambahkan kepada hidangan, serta kemungkinan sup dan wonton dalam mangkuk yang lain, mi yang disajikan agak kering dan digaulkan dengan sos tiram.

Lihat juga sunting