Michel Camdessus (dilahirkan pada 1 Mei 1933) adalah ahli ekonomi Perancis dan merupakan Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dari 16 Januari 1987 hingga 14 Februari 2000. Sehingga kini, beliau berkhidmat Pengarah terpanjang Urusan IMF.

Michel Camdessus
7th Managing Director of the International Monetary Fund
Dalam jawatan
16 January 1987 – 14 February 2000
Didahului olehJacques de Larosière
Digantikan olehHorst Köhler
Butiran peribadi
Lahir (1933-05-01) 1 Mei 1933 (umur 90)
Bayonne, France
Kerakyatan Perancis
Alma materUniversity of Paris
ProfesionEconomist

Antara peristiwa-peristiwa yang paling penting dalam tempoh beliau ialah Krisis Kewangan Asia Timur . Peranan beliau telah dikritik kerana tidak memberi perhatian kepada keadaan yang unik negara-negara Asia Timur dan secara membuta tuli mengenakan langkah-langkah yang diikuti di Mexico yang membawa kepada kemelut yang agak besar dan rusuhan di negara-negara seperti Indonesia.

Sebelum ini, beliau adalah Timbalan Gabenor dan Gabenor Bank Perancis dari November 1984 sehingga berpindah ke Washington DC .

Dilahirkan di Bayonne , Perancis, Mr. Camdessus mendapat pendidikan di Universiti Paris dan memperoleh ijazah sarjana dalam bidang ekonomi di Institut d'Etudes Politiques de Paris (Sains Po) di Paris dan École nationale .

Beliau kini merupakan Presiden Semaines Sociales de France dan anggota Suruhanjaya untuk Afrika yang ditubuhkan oleh Tony Blair . Beliau juga merupakan anggota Suruhanjaya berkenaan dengan paus bagi Keadilan dan Keamanan. Camdessus adalah ahli Panel Kemajuan Afrika (APP), pihak berkuasa bebas di Afrika yang dilancarkan pada bulan April 2007 untuk menumpukan perhatian pemimpin-pemimpin dunia untuk memberikan komitmen mereka ke benua itu . Panel itu melancarkan satu laporan yang utama di London pada hari Isnin 16 Jun 2008 bertajuk Pembangunan Afrika: Janji dan Prospek .

Rujukan sunting