Microvenator (yang bermaksud "pemburu kecil") ialah satu genus dinosaur dari Awal Zaman Batu Kapur Formasi Cloverly di masa kini selatan tengah Montana. Microvenator merupakan theropod oviraptorosauria. Fosil holotip ialah rangka tidak lengkap, kemungkinannya remaja, dengan panjang hidup sekitar 1.2 m. Saiz dewasa bagi Microvenator dianggarkan hampir 3 m panjang. Microvenator celer adalah primitif dan mungkin "takson berkait dengan semua oviraptorosaur lain."[1]

Microvenator
Julat zaman: Awal Zaman Batu Kapur, 110 Ma
Pemulihan Rangka
Pengelasan saintifik e
Templat taksonomi hilang (baiki): Microvenator
Spesies:
Nama binomial
Microvenator celer
Ostrom, 1970
Pemulihan.

Barnum Brown mengumpul spesimen tip (AMNH 3041) bagi haiwan ini pada tahun 1933 dan memasukkan apa yang kini dikenali sebagai gigi Deinonychus bersama spesimen tersebut, dan menganggap bahawa haiwan barunya mempunyai badan kecil dengan kepala yang luar biasa besar. Dengan itu, beliau secara tidak rasmi menggelarnya "Megadontosaurus" ("cicak bergigi besar"). Beliau telah membuat ilustrasi, tetapi tidak pernah menerbitkan nama itu, nasib yang sama yang dikongsi dengan beberapa dinosaur Cloverly lain (Deinonychus, Sauropelta dan Tenontosaurus). AMNH 3041 termasuk bahagian tengkorak. Tangan, kaki, fibula kiri, 23 vertebra, 4 tulang rusuk, dan ilia yang cukup lengkap, pubes, femora, tibiae, pergelangan kaki kiri, humerus kiri, radius, dan ulna. Pada tahun 1970 John Ostrom menggambarkan jenis spesimen dan memberikannya nama rasmi. Ostrom turut merujuk gigi tunggal dari koleksi Museum Yale Peabody, YPM 5366, kepada spesies baru ini.[2] Ilustrasi yang telah disediakan oleh Brown akhirnya diterbitkan dalam monograf terperinci dan lengkap oleh Mackovicky dan Sues pada tahun 1998. Mereka tidak dapat mengesahkan bahawa YPM 5366 milik Microvenator. Mereka mengesahkan bahawa Microvenator merupakan oviraptorosaurian, dan bahawa ia merupakan ahli terawal bagi kumpulan ini dari Amerika Utara.[3]

Nota kaki sunting

  1. ^ "Introduction," Varricchio (2001). Page 42.
  2. ^ Ostrom (1970).
  3. ^ Mackovicky and Sues (1998).

Rujukan sunting

  • Ostrom, John H. (1970). "Stratigraphy and paleontology of the Cloverly Formation (Lower Cretaceous) of the Bighorn Basin area, Wyoming and Montana” Ibid. 35:234pp.
  • Mackovicky, Peter J., Sues, Hans-Dieter. (1998). "Anatomy and phylogenetic relationships of the Theropod Dinosaur Microvenator celer from the Lower Cretaceous of Montana” American Museum Novitates. Number 3240, 27pp. 27 August 1998.
  • Norell, M.A., Gaffney, E.S., and Dingus, L. 1995. Discovering Dinosaurs in the American Museum of Natural History. Alfred A. Knopf, Inc.:New York, 204 p.
  • Varricchio, D. J. 2001. Late Cretaceous oviraptorosaur (Theropoda) dinosaurs from Montana. pp. 42–57 in D. H. Tanke and K. Carpenter (eds.), Mesozoic Vertebrate Life. Indiana University Press, Indianapolis, Indiana.