Mikroblog

medium penyiaran

Mikroblog ialah medium siaran dalam talian yang wujud sebagai bentuk blog tertentu. Blog mikro berbeza dengan blog tradisional kerana kandungannya biasanya lebih kecil di kedua-dua saiz fail sebenar dan agregat. Blog mikro "membolehkan pengguna menukar unsur kecil kandungan seperti kalimat pendek, imej individu atau pautan video", yang mungkin menjadi sebab utama popularitinya.[1] Mesej kecil ini kadang-kadang dipanggil microposts.

Seperti blog tradisional, blogger mikro-blog mengenai topik-topik yang terdiri daripada yang mudah, seperti "apa yang saya lakukan sekarang", kepada tematik, seperti "kereta sukan." Mikro-blog komersil juga wujud untuk mempromosikan laman web, perkhidmatan dan produk, dan untuk mempromosikan kerjasama dalam organisasi.

Beberapa perkhidmatan blogging mikro menawarkan ciri-ciri seperti tetapan privasi, yang membolehkan pengguna mengawal siapa yang boleh membaca blog mikro mereka, atau cara alternatif untuk menerbitkan entri selain antara muka berasaskan web. Ini mungkin termasuk pemesejan teks, pemesejan segera, E-mel, audio digital atau video digital .

Rujukan sunting

  1. ^ Aichner, T.; Jacob, F. (March 2015). "Measuring the Degree of Corporate Social Media Use". International Journal of Market Research. 57 (2): 257–275. doi:10.2501/IJMR-2015-018.