Mimiirose (Hangul미미로즈; RRmimilojeu; digayakan dengan huruf kecil) adalah kumpulan wanita dari Korea Selatan yang ditubuhkan oleh Yes Im Entertainment. Pada tahun 2024, kumpulan ini menukar agensi kepada Pocket7 Entertainment. Kumpulan ini terdiri daripada lima orang ahli: Han Ye-won, Yoon Ji-a, Seo Yun-ju, Inn Hyo-ri dan Choi Yeon-jae. Kumpulan ini debut pada 16 September 2022 dengan album single pertama mereka Awesome.

Mimiirose
Juga dikenali sebagai
Mimiimii
Berasal dariSeoul, Korea Selatan
Genre
Tahun aktif2022 (2022)–sekarang
Syarikat rakaman
  • Yes Im Entertainment (2021–2023)
  • Pocket7 Entertainment (2024–kini)
Ahli
  • Han Ye-won
  • Yoon Ji-a
  • Seo Yun-ju
  • Inn Hyo-ri
  • Choi Yeon-jae

Nama sunting

Nama kumpulan itu, 'mimiirose' ialah kata majmuk mimiimii, bermaksud kecantikan dan mawar. mimiirose bermaksud mekar seperti mawar yang cantik dengan membandingkan kelopak yang dikelilingi oleh lapisan dengan kecantikan dalaman dan luaran.[1]

Sejarah sunting

Aktiviti pra-debut sunting

Beberapa ahli sebelum ini pernah terlibat dalam industri hiburan sebelum menyertai kumpulan ini. Yoon Ji-a adalah peserta dalam rancangan realiti Girls Planet 999, dia telah disingkirkan dalam episod 8, kedudukan K11, tidak dapat membuat debut ke dalam barisan debut terakhir.[2] Seo Yun-ju ialah bekas pelatih A Team Entertainment dan pada asalnya merupakan ahli BugAboo, tetapi dia meninggalkan kumpulan itu sebelum kumpulan itu memulakan debut secara rasmi. Selepas meninggalkan kumpulan itu, dia menjadi peserta di My Teenage Girl. tetapi telah tersingkir dalam Episod 3.[3]

2022–kini: Pengenalan , debut dengan Awesome dan Live sunting

Pada 10 Julai 2022, Yoon Ji-a mengumumkan melalui Instagram peribadinya bahawa dia akan membuat debut sebagai ahli kumpulan wanita Yes Im yang akan datang, Mimiirose. Mimiirose ialah kumpulan pertama yang debut di bawah syarikat itu, yang dibentuk oleh Im Chang-jung.

Kumpulan itu membuat penampilan umum pertama mereka pada bulan Julai 2022 di konsert Im Chang-jung, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Yes Im Entertainment. Pada 24 Ogos 2022, Im Chang-jung berkongsi kumpulan itu dijadualkan untuk debut 2-3 tahun sebelum ini, tetapi ditunda tanpa batas waktu kerana pandemik COVID-19.[4]

Kumpulan itu secara rasminya debut pada 16 September 2022, dengan album single debut mereka Awesome dengan single utama "Rose". Pada hari yang sama, mereka mengadakan showcase debut mereka yang disiarkan di SBS M.[5]

Kumpulan itu membuat comeback pertama mereka pada 14 September 2023 dengan album single kedua mereka Live dengan single utama "Flirting".

Pada 21 November 2023, telah diumumkan bahawa kumpulan itu akan meninggalkan Yes Im Entertainment untuk menandatangani kontrak dengan agensi baharu.[6]

Pada 26 Mac 2024, telah diumumkan bahawa kumpulan itu akan menandatangani di bawah Pocket7 Entertainment dan dua orang ahli baharu dari Jepun akan ditambahkan pada barisan kumpulan.[7]

Ahli sunting

  • Inn Hyo-ri (인효리)
  • Choi Yeon-jae (최연재) – Ketua[8]
  • Han Ye-won (한예원)
  • Yoon Ji-a (윤지아)
  • Seo Yun-ju (서윤주)

Diskografi sunting

Album single sunting

Senarai album single, menunjukkan butiran yang dipilih, kedudukan carta yang dipilih dan angka jualan
Tajuk Butiran album Kedudukan tertinggi
carta
Jualan
KOR
[9]
Awesome
Senarai lagu
  1. "Lululu"
  2. "Rose"
  3. "Kill Me More"
  4. "Rose (Inst.)"
16
Live
  • Dikeluarkan: 14 September 2023
  • Label: Yes Im Entertainment
  • Format: CD, muat turun digital, penstriman
Senarai lagu
  1. "Flirting"
  2. "Tipsy"
  3. "A-Ok"
  4. "Flirting (Inst.)"
63

Single sunting

Senarai single, menunjukkan tahun keluaran, kedudukan carta dan nama album
Tajuk Tahun Kedudukan tertinggi carta Album
KOR
Down.

[12]
"Rose" (로즈) 2022 104 Awesome
"Flirting" 2023 168 Live

Nota sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "임창정표 걸그룹 미미로즈, 9월 16일 정식 데뷔 [공식]" [Lim Chang-jeong's girl group Mimi Rose, officially debut on September 16] (dalam bahasa Korea). Newsen.
  2. ^ "[종합] '걸스플래닛999' 첫 번째 생존자 발표식, 과연 누가 꿈을 이어갈 것인가?..."정말 감사합니다."" [[Comprehensive] 'Girls Planet 999' first survivor announcement ceremony, who will continue the dream? "Thank you very much."] (dalam bahasa Korea). Top Star News.
  3. ^ "'등교전 망설임' 오은영, 김민서·최윤주 하굣길 동참...눈물바다 된 사연" [My Teenage Girl Choi Yunju The story that became a sea of tears] (dalam bahasa Korea). SpotVNews.
  4. ^ "임창정, "걸그룹 '미미로즈' 제작, 땅·160여곡 저작권 다 팔았다"('라디오스타')" [Lim Chang-jung, "Produced girl group 'MimiiRose', sold all copyrights of land and 160 songs" ('Radio Star')] (dalam bahasa Korea). Hankook.
  5. ^ "임창정 걸그룹 '미미로즈', 데뷔 앨범명은 '어썸'" [Lim Chang-jung's girl group 'MimiiRose', debut album titled 'Awesome'] (dalam bahasa Korea). Newsis.
  6. ^ "미미로즈, 임창정 떠나 새 소속사 行 "계약 준비 중…"". JTBC News. November 21, 2023.
  7. ^ "[단독] 미미로즈, 새 단장·새 둥지·새 출발 준비완료". 언론사 뷰. Dicapai pada 2024-03-26.
  8. ^ "임창정 '소주한잔' 팔아 제작한 미미로즈, 최초공개" [MimiiRose, produced by selling Lim Chang-jung's 'a glass of soju', released for the first time] (dalam bahasa Korea). Sports Trend.
  9. ^
  10. ^ Cumulative Sales of Awesome
  11. ^ Cumulative Sales of Live:
  12. ^
    • "Rose". Circle Chart. Dicapai pada September 29, 2022.
    • "Flirting". Circle Music Chart. Dicapai pada September 25, 2023.

Pautan luar sunting