Minato Mirai 21 (Jepun: みなとみらい21, Hepburn: Minato Mirai Nijūichi, Pelabuhan Masa Depan 21), sering diringkaskan menjadi Minato Mirai atau MM merupakan sebuah pembangunan bandar yang besar di Yokohama, Jepun. Kawasan Minato Mirai 21 dikhaskan untuk menjadi pusat bandar baru yang dirancang untuk menyambung pusat bandar tradisional Kannai dan kawasan Stesyen Yokohama.

Minato Mirai 21 pada senja
Roda Ferris "Cosmo Clock 21"
Pemandangan latar langit "Minato Mirai 21 dari Kishamichi Promenade

Minato Mirai 21 asalnya dicadangkan sebagai salah satu daripada enam pelan pembangunan utama Yokohama yang dicadangkan oleh Datuk Bandar Yokohama, Ichio Asukata pada 1965. Selepas beberapa penilaian dan sesi kajian semula, pembinaan sebenar telah bermula pada tahun 1983. Kawasan ini adalah kawasan yang pernah dikenali sebagai limbungan kapal Yokohama Perindustrian Berat Mitsubishi, dan limbungan klasifikasi Landasan Keretapi Kebangsaan Jepun, dermaga Takashima dan dermaga Shinko di Pelabuhan Yokohama. Dijalankan sebagai pembaharuan bandar dan tanah tebus guna, pelabuhan dan kawasan perindustrian tersebut pernah memisahkan pusat bandar diantara Kannai dan stesyen Yokohama, bertukar menjadi kawasan perniagaan baru di Yokohama hari ini. Minato Mirai 21 bermaksud "Pelabuhan Masa Depan (kurun ke-)21", yang telah dipilih pada pendapat tarikan awam.

Kawasan ini kini berkembang sebagai salah satu kawasan perniagaan bandar yang terbaru di kawasan Metropolitan Tokyo Raya yang mana disimbolkan dengan Menara Mercutanda, pencakar langit tertinggi Jepun , menara Queens Square mengandungi pusat membeli-belah yang besar, pusat konvensyen Pacifico Yokohama, Hotel Antarabenua, Roda buayan Cosmo Clock 21, dan lain-lain lagi. Bersebelahan menara mercu tanda terbabit adalah Muzium Kesenian Yokohama.

Di dalam perniagaan, Ibu Pejabat Global Nissan Motors , Ibu Pejabat Global JGC Corporation, dan ibu pejabat dan cawangan syarikat-syarikat utama lain serta organisasi antarabangsa terletak di dalam kawasan ini di Yokohama. Kini, kira-kira 79.000 orang yang bekerja di Minato Mirai 21.

Di Yokohama, Minato Mirai 21 juga menarik banyak pelancong bersama-sama dengan Pekan Cina Yokohama yang berdekatan. Pada tahun 2010, kira-kira 58 berjuta-juta orang melawat Minato Mirai 21. Oleh kerana pandangan yang anggun, kemudahan tepi pantai, kapal persiaran yang bertolak dari Dermaga Ōsanbashi, dan Jambatan Teluk Yokohama,gambar-gambar Minato Mirai 21 cenderung untuk digunakan untuk menjadi simbol Yokohama pada hari ini.

Tarikan sunting

Tarikan utama di kawasan ini termasuklah yang berikut:

Hotel Utama sunting

Hotel-hotel utama di kawasan ini dengan lebih 300 bilik termasuk perkara-perkara berikut:

Stesyen Keretapi sunting

Pembangunan terusan sunting

Hari ini kira-kira 1420 korporat terletak di kawasan Minato Mirai 21. Kerajaan bandar Yokohama menyasarkan untuk meningkatkan pekerja sehingga 190,000 orang, bersama-sama dengan 10,000 penduduk dirancang. Pada tahun 2004, penyiapan kerja-kerja Baris Minatomirai, menghubungkan kawasan secara langsung kepada kedua-dua pusat Yokohama, seperti Bashamichi, Pekan Cina Yokohama dan Motomachi, dan Shibuya di Tokyoakses dipertingkatkan di kawasan ini. Minato Mirai 21 kini boleh diakses dengan Baris Minatomirai, Baris Negishi Syarikat Keretapi Timur Jepun dan Baris BiruBiro Pengangkutan Bandar Yokohama .

Untuk menggalakan dan menyokong pelaburan dan perniagaan di Minato Mirai 21, terdapat jenis program sokongan disediakan oleh kedua-dua Kerajaan Wilayah Yokohama and Kanagawa .

Rujukan sunting

Pautan Luar sunting

Koordinat: 35°27′29″N 139°37′55″E / 35.458°N 139.632°E / 35.458; 139.632


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Templat:Kejiranan Yokohama