Minecraft Dungeons

permainan video dungeon crawler terbitan tahun 2020

Minecraft Dungeons adalah permainan video dungeon crawler yang dikembangkan oleh Mojang Studios dan Double Eleven. Ia diterbitkan oleh Xbox Game Studios. Ini adalah spin-off Minecraft dan dilancarkan untuk Nintendo Switch, PlayStation 4, Windows, dan Xbox One pada 26 Mei 2020. Permainan ini mendapat sambutan bercampur; banyak yang menganggap permainan ini menyeronokkan dan menawan, dengan pujian umum yang ditujukan kepada visual dan muziknya. Namun, cara mainan mudah dan penggunaan generasi prosedural mendapat sambutan yang bercampur-campur, dengan jalan cerita pendeknya dan kekurangan pendalaman juga dikritik.

Minecraft Dungeons
Pembangun
PenerbitXbox Game Studios
PengarahMåns Olsen
Pengeluar
  • Annica Strand
  • Steven Taarland
Pereka
  • Daniel Brynolf
  • Laura de Llorens Garcia
  • Matthew Dunthorne
Pengatur caraNiklas Börestam
ArtisDaniel Björkefors
Komposer
  • Peter Hont
  • Samuel Åberg
  • Johan Johnson[1]
SiriMinecraft
EnjinUnreal Engine 4
Platform
PelepasanMei 26, 2020
GenreDungeon crawler
ModPemain tunggal, multipemain

Permainan sunting

Tidak seperti Minecraft, Minecraft Dungeons tidak menampilkan dunia terbuka, serta perlombongan dan membina. Sebagai gantinya, ini adalah sebuah dungeon crawler bergaya "hack and slash", yang dipamerkan melalui perspektif isometrik.[2] Pemain meneroka ruang bawah tanah yang dihasilkan secara prosedur dan dibuat tangan, yang dipenuhi dengan raksasa yang dihasilkan secara rawak dan juga menangani perangkap, teka-teki, bos dan mencari harta karun.[3][4] Permainan ini tidak mempunyai sebarang sistem kelas; pemain boleh menggunakan senjata atau perlindungan yang mereka mahukan.[5] Permainan ini juga mengandungi multipemain 4 pemain tempatan dan dalam talian.[6]

Sinopsis sunting

Minecraft Dungeons diatur dalam dunia fiksyen yang sama dengan Minecraft, yang terdiri daripada objek 3D kasar — terutama berbentuk kiub dan cecair, dan biasanya dipanggil “blok” yang mewakili berbagai-bagai bahan, dan dihuni oleh kedua-dua mob damai dan bermusuhan. Berbeza dengan Minecraft, permainan ini menampilkan sebuah kempen yang linear, yang berdasarkan cerita dan klip potongan.

Klip pembukaan menceritakan kisah seorang "Illager" yang kehilangan tempat tinggal bernama Archie, yang ditolak oleh semua orang yang ditemuinya. Suatu hari, dia menemukan sebuah artifak kuat yang dikenali sebagai "Orb of Dominance", yang memberikannya kekuatan besar, tetapi juga merosakkannya. Sekarang dinamakan"Arch-Illager", dia membalas dendam terhadap semua orang yang menzalimi dia, dan menaklukkan dunia dengan tentera barunya, menyerang desa dan memaksa penduduk kampung bekerja sebagai buruh hamba. Pemain menjelajah pelbagai lokasi dan menyelesaikan pencarian untuk meneruskan ke peringkat seterusnya. Pada akhirnya, mereka menghadapi Arch-Illager di istananya, mengalahkannya dan menghancurkan Orb of Dominance dalam prosesnya, yang membebaskan Archie dari pengaruhnya. Setelah itu, mereka menunjukkan kebaikan kepada Archie, yang sangat mengejutkannya, dan bersama-sama mereka meraikan bahawa kejahatan telah dikalahkan dan dunia diselamatkan, walaupun Orb itu kemudian ditunjuk membina semula dirinya.

Pembangunan sunting

Dungeons dikembangkan oleh Mojang Studios untuk Xbox One, Windows 10, PlayStation 4, dan Nintendo Switch menggunakan Unreal Engine 4.[7][8] Versi konsol sedang dibangunkan oleh Double Eleven.[9]

Dengan kejayaan berterusan Minecraft asal, Mojang memikirkan permainan lain yang mungkin dapat membawa sesuatu yang baharu ke dalam alam semesta Minecraft.[10] Mengeksperimen dengan idea yang berbeza, permainan ini pada mulanya dirancang untuk dijadikan sebagai permainan dungeon crawler pemain tunggal, yang diilhami oleh siri The Legend of Zelda untuk Nintendo 3DS.[11] Namun, ketika permainan ini mula dibentuk, elemen-elemen ini diubah atau dikeluarkan. Sebagai contoh, setelah menambahkan ciri multipemain, pasukan pengembangan menyedari bahawa perubahan ini menjadikan permainan lebih menyeronokkan.[12] Menurut pengarah permainan Måns Olsen, permainan ini diilhamkan oleh Diablo dan Torchlight,[7] serta permainan penembak orang pertama berpasukan seperti Warhammer: End Times - Vermintide dan Left 4 Dead.

Salah satu cabaran utama yang dihadapi oleh pasukan pengembangan adalah mencari cara untuk menyesuaikan cara mainan permainan dungeon crawl seperti Diablo ke dalam dunia Minecraft. Oleh kerana watak Minecraft tidak mempunyai kebolehan semula jadi yang istimewa, Mojang harus memikirkan alternatif untuk perkara seperti kelas watak yang biasanya terdapat dalam permainan genre itu. Penyelesaian mereka adalah untuk fokus pada penciptaan senjata dan perlindungan yang pemain boleh menguatkan melalui magis, membolehkan pemain meneroka kreativiti mereka melalui penyesuaian.[11][13]

Di samping itu, Mojang ingin memperkemas pengalaman permainan dungeon crawl tradisional menjadi sesuatu yang lebih mudah diakses. Olsen menyatakan bahawa permainan lain dalam genre itu "dapat didekati sampai tahap tertentu, tetapi mereka biasanya permainan dengan sistem yang sangat dalam dan saling berkaitan", dan bahawa mereka ingin menjadikan Minecraft Dungeons "sangat mudah" namun "langsung akrab".[14] Keputusan untuk tidak membenarkan pembinaan atau penciptaan, dasar Minecraft yang asli, juga dibuat untuk memfokuskan pada pengalaman dungeon crawler.[10] Untuk memberi cabaran kepada pemain yang lebih berpengalaman, pasukan pengembangan menambahkan pilihan untuk mengubah kesukaran permainan, yang akan memberi ganjaran kepada pemain dengan peralatan yang lebih baik dan kandungan rahsia baru kerana bermain dengan tahap yang lebih sukar.[13]

Minecraft Dungeons pertama kali diumumkan pada 28 September 2018 semasa acara siaran langsung Minecon.[15][16] Sebuah video yang mempamerkan cara mainan dilancarkan pada E3 2019.[17]

Terbitan sunting

Minecraft Dungeons diterbitkan pada 26 Mei 2020, setelah ditangguhkan dari tarikh pelepasan asalnya pada April[18] kerana pandemik COVID-19.[19] Beta tertutup untuk permainan berlangsung selama sebulan dari 25 Mac hingga 24 April 2020.[20][21][22] Permainan ini tersedia dalam "Edisi Standard" atau "Edisi Pahlawan", yang mengandungi pek kandungan dan kosmetik yang boleh dimuat turun.[23]

Sambutan sunting

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic(PC) 71/100[24]
(NS) 71/100[25]
(XONE) 73/100[26]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Destructoid8/10[27]
EurogamerN/A[28]
Game Informer7/10[29]
GameSpot7/10[30]
IGN7/10[31]

Minecraft Dungeons mendapat sambutan bercampur dari pengkritik, menurut pengulas agregator Metacritic. Pengkritik pada umumnya menganggap permainan ini menyeronokkan dan menawan,[35][32] memuji visualnya dan muzik. Ada yang terbelah atas kemudahan Dungeons[36] dan sistem generasi prosedur digunakan untuk menghasilkan harta dan susun atur penjara. Sebilangan besar pengulas mengkritik cerita pendek permainan dan merasakan kekurangan pendalaman. Shacknews mengatakannya "sebuah dungeon crawler yang menyeronokkan dan santai untuk bermain bersama rakan-rakan." [37]

Anugerah dan pencalonan sunting

Tahun Anugerah Kategori Keputusan Ruj.
2020 The Game Awards 2020 Permainan Keluarga Terbaik Tercalon [38]

Rujukan sunting

  1. ^ Wilborgh, Thomas. "The Sound of Scary". Minecraft.net. Mojang Studios. Dicapai pada 11 June 2020.
  2. ^ Gilbert, Ben (May 26, 2020). "A new 'Minecraft' game is out today, and it shakes up the iconic series with a bold new hack-and-slash style of gameplay you can play with a friend". Business Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Jun 2020. Dicapai pada May 29, 2020.
  3. ^ "'Minecraft Dungeons' is a blocky, smash-and-slash adventure". Engadget (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 22 April 2020. Dicapai pada 11 Jun 2019.
  4. ^ Campbell, Colin (10 Jun 2019). "Minecraft Dungeons is simple, Diablo-inspired fun for the family". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 April 2020. Dicapai pada 11 Jun 2019.
  5. ^ McCarthy, Caty (10 Jun 2019). "Minecraft Dungeons is Diablo for People Who Are Intimidated by Diablo". USgamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Julai 2020. Dicapai pada 11 June 2019.
  6. ^ Marks, Tom (9 Jun 2019). "Minecraft Dungeons Release Window Announced - E3 2019". IGN (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Februari 2020. Dicapai pada 10 Jun 2019.
  7. ^ a b "Minecraft: Dungeons is made in the Unreal Engine". PCGamesN (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Oktober 2019. Dicapai pada 11 Jun 2019.
  8. ^ Kain, Erik. "'Minecraft Dungeons' Is A New Action-RPG Set In The 'Minecraft' Universe". Forbes (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 30 September 2019. Dicapai pada 10 Jun 2019.
  9. ^ "Announcement: Minecraft Dungeons". Double Eleven. 17 September 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Oktober 2019. Dicapai pada 18 September 2019.
  10. ^ a b Williams, Mike (5 Mei 2020). "Inside Minecraft Dungeon's Journey From a Zelda-Inspired 3DS Game to an Approachable Dungeon Crawler". USgamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 Jun 2020. Text "archive-url-https://web.archive.org/web/20200513103835/https://www.usgamer.net/articles/minecraft-dungeons-interview" ignored (bantuan)
  11. ^ a b Beckhelling, Imogen (2019-10-28). "Minecraft Dungeons started life as a Nintendo 3DS game". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-02.
  12. ^ O'Connor, James (2020-05-05). "Minecraft Dungeons Was Originally More Like Zelda Than Diablo". GameSpot (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-04-28. Dicapai pada 2020-06-02.
  13. ^ a b Roxburgh, Ewan (2020-05-05). "Taking Minecraft Into New Genres: An Interview With Minecraft Dungeon's Måns Olson And Daniel Bjorkefors". Press Start (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-02.
  14. ^ Talbot, Carrie (2019-11-18). "Dungeon crawlers can be "tricky" but getting into Minecraft Dungeons "is super easy"". PCGamesN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-02.
  15. ^ Gilbert, Ben (2018-09-29). "For the first time since the original, a new 'Minecraft' game is in the works — and it's arriving in 2019". Business Insider. Dicapai pada 2020-06-02.
  16. ^ Campbell, Colin (2018-09-29). "Mojang announces Minecraft: Dungeons". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-02.
  17. ^ Grubb, Jeff (2019-06-09). "Minecraft: Dungeons gameplay debuts at E3 2019". VentureBeat (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-02.
  18. ^ Chalk, Andy. "Minecraft Dungeons is delayed until May". PC Gamer. Dicapai pada 31 March 2020.
  19. ^ Beckhelling, Imogen (April 1, 2020). "Minecraft Dungeons is coming out a little later than planned due to the pandemic". Rock Paper Shotgun. Gamer Network. Dicapai pada May 29, 2020.
  20. ^ "Minecraft Dungeons FAQ". Minecraft Help. Mojang. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-03-29. Dicapai pada April 24, 2020. The closed beta will run from March 25 to April 24 at 11am CEST (2am PDT).
  21. ^ "How to play Minecraft Dungeons Beta". Windows Central. 2020-04-03. Dicapai pada 2020-05-28.
  22. ^ Lee, Helen A. (2020-05-18). "Do you have to own Minecraft to play Minecraft Dungeons?". Looper.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-05-28.
  23. ^ Holt, Kris (31 March 2020). "'Minecraft Dungeons' is delayed until May 26th". Engadget. Dicapai pada 3 April 2020.
  24. ^ "Minecraft Dungeons for PC Reviews". Metacritic. Dicapai pada 20 July 2020.
  25. ^ "Minecraft Dungeons". Metacritic. Dicapai pada 20 July 2020.
  26. ^ "Minecraft Dungeons for Xbox One Reviews". Metacritic. Dicapai pada 25 May 2020.
  27. ^ Carter, Chris (24 May 2020). "Review: Minecraft Dungeons". Destructoid. Dicapai pada 25 May 2020.
  28. ^ Phillips, Tom (May 27, 2020). "Minecraft Dungeons review: a Diablo-like that's just deep enough". Eurogamer. Dicapai pada May 29, 2020.
  29. ^ Cork, Jeff (May 26, 2020). "Review - Minecraft Dungeons". Game Informer. Dicapai pada May 29, 2020.
  30. ^ Watts, Steve (May 28, 2020). "Minecraft Dungeons Review - A Cuter Looter". GameSpot. CBS Interactive. Dicapai pada May 29, 2020.
  31. ^ Macy, Seth (23 May 2020). "Minecraft Dungeons Review - IGN". IGN. Dicapai pada 25 May 2020.
  32. ^ a b Maxwell, Ben (22 May 2020). "Minecraft Dungeons review – my first Diablo". PCGamesN. Dicapai pada 25 May 2020.
  33. ^ "Minecraft Dungeons review: Foundation for adventure". Shacknews. May 25, 2020.
  34. ^ Stuart, Keith (May 26, 2020). "Minecraft Dungeons review – hours of fun for locked-down families". The Guardian. Dicapai pada May 29, 2020.
  35. ^ Avard, Alex (22 May 2020). "Minecraft Dungeons review: "A more approachable entry point for the hack and slash genre"". GamesRadar+. Dicapai pada 25 May 2020.
  36. ^ Corliss, Cameron (24 May 2020). "Minecraft Dungeons Review". Game Rant. Dicapai pada 25 May 2020.
  37. ^ "Minecraft Dungeons E3 2019 preview: Creative sidestep". Shacknews (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada June 11, 2019.
  38. ^ Park, Gene (18 November 2020). "Here are the nominees for The Game Awards 2020". The Washington Post. Nash Holdings. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-18. Dicapai pada 18 November 2020.

Pautan luaran sunting