Misi Krulak-Mendenhall

Misi Krulak–Mendenhall ialah ekspedisi mencari fakta yang dihantar oleh kerajaan Kennedy ke Vietnam Selatan pada awal September 1963. Tujuan ekspedisi yang dinyatakan adalah untuk menyiasat kemajuan perang oleh rejim Vietnam Selatan dan penasihat tentera AS terhadap pemberontakan Viet Cong. Misi ini diketuai oleh Victor Krulak dan Joseph Mendenhall . Krulak merupakan seorang jeneral utama di Kor Marin Amerika Syarikat, manakala Mendenhall ialah seorang Pegawai Perkhidmatan Luar Kanan yang berpengalaman dalam menangani hal ehwal Vietnam.

Jeneral Kor Marin Amerika Syarikat Victor Krulak

Misi selama empat hari itu dilancarkan pada 6 September 1963, hari yang sama dengan mesyuarat Majlis Keselamatan Negara Amerika Syarikat (NSC), dan berlaku berikutan hubungan yang semakin tegang antara Amerika Syarikat dan Vietnam Selatan. Pergolakan awam mencengkam Vietnam Selatan ketika demonstrasi Buddha menentang diskriminasi agama Katolik Presiden Ngô Đình Diệm meningkat. Berikutan serbuan ke atas pagoda Buddha pada 21 Ogos yang menyebabkan angka kematian mencecah beberapa ratus, AS membenarkan siasatan ke atas kemungkinan rampasan kuasa melalui kabel kepada Duta Besar AS Henry Cabot Lodge Jr.

Dalam penyerahan mereka kepada NSC, Krulak membentangkan laporan optimis tentang kemajuan perang, manakala Mendenhall membentangkan gambaran suram kegagalan tentera dan ketidakpuasan hati orang ramai. Krulak tidak mengendahkan sokongan popular untuk Viet Cong, merasakan bahawa usaha askar Vietnam di lapangan tidak akan terjejas oleh rasa tidak senang orang ramai terhadap dasar Diệm. Mendenhall memberi tumpuan kepada mengukur sentimen orang bandar di Vietnam dan membuat kesimpulan bahawa dasar Diệm meningkatkan kemungkinan perang saudara agama, dan menyebabkan orang Vietnam Selatan percaya bahawa kehidupan di bawah Viet Cong akan meningkatkan kualiti hidup mereka. Laporan yang berbeza menyebabkan Presiden AS John F. Kennedy bertanya kepada dua penasihatnya "Kamu berdua melawat negara yang sama, bukan?"

Laporan tidak konklusif itu menjadi topik perdebatan di kalangan penasihat kanan Kennedy. Pelbagai tindakan terhadap Vietnam telah dibincangkan, seperti menggalakkan perubahan rejim atau mengambil beberapa siri langkah terpilih yang direka untuk melumpuhkan pengaruh Ngô Đình Nhu, abang Diệm dan ketua penasihat politik. Nhu dan isterinya Madame Ngô Đình Nhu dilihat sebagai punca utama masalah politik di Vietnam Selatan. Keputusan ekspedisi Krulak dan Mendenhall yang tidak muktamad menghasilkan misi susulan, misi McNamara–Taylor .

Rujukan sunting