Miss World 2011
Miss World 2011 Ivian Sarcos
Tarikh6 November 2011
Penyampai
Hiburan
TempatEarls Court Exhibition Centre, London, United Kingdom
Penyiar
Kemasukan113
Penempatan31
Kemunculan pertama
Tarik diri
Kembali
PemenangIvian Sarcos
 Venezuela
← 2010
2012 →
Miss World 2011, edisi ke-61 pertandingan Miss World, telah diadakan pada 6 November 2011 di Earls Court Two di London, United Kingdom. Sebagai sebahagian daripada acara, para peserta juga pergi ke Edinburgh, Scotland antara 23 dan 27 Oktober.[1] Alexandria Mills dari Amerika Syarikat memahkotakan pengganti Ivian Sarcos dari Venezuela pada akhir acara itu, beliau ialah wanita keenam Venezuela untuk memenangi Miss World. Walaupun lebih daripada 120 perwakilan dijangka bersaing, masalah mengenai pemerolehan visa yang tepat pada masanya menghalang beberapa calon daripada menyertai, dengan itu mengurangkan nombor terakhir kepada 113. Miss World 2011 ditonton oleh lebih dari 1 bilion orang di seluruh dunia. 

Keputusan sunting

Penempatan sunting

Keputusan akhir Peserta
Miss World 2011
Tempat pertama
Tempat kedua
7 Teratas
15 Teratas
20 Teratas
31 Teratas

Hakim sunting

Peserta Miss World 2011 telah dinilai oleh panel hakim.[2]

Catatan sunting

Penampilan sulung sunting

Kembali sunting

Tarik diri sunting

Penetapan sunting

  •   Albania - Isi Topçiu-Ulaj dilantik mewakili Albania, beliau menjadi juara ke-3 di pertandingan Miss Albania 2010.
  •   Belarus - Anastasiya Kharlanava dilantik untuk mewakili Belarus, selepas tiada pertandingan kebangsaan diadakan kerana Miss Belarus ialah acara dua tahunan. Ia kali terakhir diadakan pada tahun 2010. Anastasiya ialah pemenang tempat kedua di pertandingan Miss Belarus 2010.
  •   Curaçao - Monifa Jansen dilantik sebagai Senorita Kòrsou World 2011 selepas beliau tidak dibenarkan bersaing di Miss Universe 2011 kerana tidak memenuhi syarat minimum umur.
  •   Mesir - Donia Hamed dilantik untuk mewakili Mesir selepas tiada pertandingan kebangsaan diadakan akibat krisis politik. Donia sebelum ini ialah Miss Universe Mesir 2010.
  •   Yunani - Eleni Miariti dilantik mewakili Greece, selepas tiada pertandingan kebangsaan diadakanakibat krisis kewangan. Beliau dipilih di kalangan kumpulan peserta yang mengambil bahagian dalam pemilihan panggilan Miss World Greece 2011 yang diadakan pada 8 Oktober.
  •   Guatemala - Lourdes Figueroa dilantik mewakili Guatemala. Beliau ialah Miss Guatemala 2009 dan mewakilinya di Miss Universe 2009
  •   Mongolia - Buyankhishig Unurbayar.
  •   Nicaragua - Darling Trujillo telah dilantik sebagai "Miss Mundo Nicaragua 2011" selepas pengarah kebangsaan baru Denis Davila, dianugerahkan lesen Miss World di Nicaragua.
  •   Amerika Syarikat - Erin Cummins dilantik mewakili Amerika Syarikat oleh Elite Models, pemegang lesen untuk Miss World di Amerika Syarikat. Cummins bekerja untuk Elite Models sebagai model profesional.
  •   United States Virgin Islands - Esonica Veira dilantik untuk mewakili Kepulauan Virgin AS, beliau menjadi pemenang tempat pertama di Miss Universe US Virgin Islands 2011.
  •   Vietnam - Victoria Phạm Thuý Vy dilantik untuk mewakili Vietnam, beliau ialah pemenang tempat kedua Miss Vietnam World 2010.

Penggantian sunting

  •   Austria - Julia Hofer menggantikan pemenang asal Miss Austria 2011, Carmen Stamboli, kerana Carmen tidak memenuhi syarat usia yang ditetapkan oleh organisasi Miss World. Julia ialah pemenang tempat pertama di pertandingan nasional.
  •   Hong Kong - Pemenang Miss Hong Kong 2011 Rebecca Zhu digantikan oleh pemenang tempat pertama Hyman Chu, Kerana Rebecca terlalu sibuk untuk membintangi Drama TV pertamanya sebelum Miss World 2011.
  •   Mauritius - Joelle Nagapen menggantikan Laetitia Darche kerana penyertaan Laetitia di Miss Intercontinental 2011. Joelle ialah pemenang tempat pertama pertandingan Miss Mauritius 2010.
  •   Mexico - Cynthia de la Vega digantikan oleh Gabriela Palacio selepas diketepikan kerana gagal mematuhi tugasnya sebagai Miss World Mexico.

Rujukan sunting

  1. ^ "2011 to be held in London". Miss World. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Mei 2011. Dicapai pada 6 Jun 2011.
  2. ^ "Miss Philippines is runner-up in Miss World in London". GMA News Online. Dicapai pada 30 January 2016.
  3. ^ "Caribbean Runner-up & Finalist". NY Carib News. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Februari 2016. Dicapai pada 30 Januari 2016.

Pautan luar sunting