Missing (filem 2008)

Missing adalah filem seram fantasi Hong Kong 2008 yang diarahkan oleh Tsui Hark yang dibintangi oleh Angelica Lee.

Missing
深海尋人
PengarahTsui Hark
Lakon layarTsui Hark
Ho Leung Lau
Cerita olehKwak Jae-yong
Tsui Hark
Dihasilkan olehPeter Ho-Sun Chan
Sanping Han
Eric Huen
Hiu-Ping Lee
Kim Wah Lou
Nansun Shi
Hark Tsui
Chang-tian Wang
Raymond Bak-Ming Wong
Chi Ming Wu
Chi Wai Yan
Zhao Zhang
DibintangiAngelica Lee
SinematografiYoshitaka Sakamoto
Disunting olehYau Chi Wai
Muzik olehRicky Ho
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehMandarin Films Distribution
Tarikh tayangan
  • 12 Jun 2008 (2008-06-12)
(Hong Kong)
Masa tayangan
118 minit
NegaraHong Kong
BahasaKantonis
Mandarin

Plot sunting

Pakar psikiatri Dr. Gao Jing sedang melakukan penyelaman skuba dengan sekumpulan ahli alam sekitar yang cuba mengebumikan karbon dioksida di dasar laut apabila dia difoto oleh Guo Dong, saudara saudaranya Xiao Kai. Gambar-gambar itu ditunjukkan dalam pameran dan kedua-dua mula berkencan. Guo Dong mengambil Gao Jing ke Kepulauan Ryukyu untuk memperlihatkan bandar bawah air purba Yonaguni di mana dia telah menyembunyikan cincin yang dia akan gunakan untuk meminang cinta sejati, tetapi dipenggal kepalanya oleh kemalangan yang misterius.

Xiao Kai tidak percaya bahawa badan di pengkebumian adalah adik lelakinya kerana tidak ada kepala dan cap jari telah dipakai. Dia percaya bahawa abangnya masih hidup dan mula mencari abangnya. Dia mencari tapak kapal karam dengan rakan Guo Dong, Haiya Amu dan mendapati kepala terputus-putus berambut putih yang dia percaya adalah kakaknya.

Dr Gao telah kehilangan ingatannya terhadap peristiwa itu dan tidak tahu apa yang berlaku kepada teman lelakinya. Dr. Gao meyakinkan bosnya Dr. Tang untuk memberikan terapi hipnotisme dan ubat untuk memulihkan ingatannya. Dadah itu menyebabkannya menjadi sensitif terhadap lampu terang dan bunyi yang kuat. Dia menyedari kepekaan yang sama dalam pesakit Simon, yang mengatakan dia telah melihat hantu dalam basah dari Guo Dong. Dr Gao meminta Simon untuk membantunya menghubungi Guo Dong tetapi memberi amaran kepadanya bahawa dia sedang dikejar oleh hantu berambut putih.

Dr. Gao pulang ke rumah untuk mencari Xiao Kai bercakap dengan aksen dan suspek yang berbeza bahawa dia menyalurkan hantu Su Zhenjing, seorang gadis berusia 24 tahun dari Hualien. Xiao Kai meminta Dr Gao untuk membuka kanister yang mengandungi kepala yang pulih tetapi Simon memanggil dan memberi amaran kepadanya supaya tidak melakukannya. Kemudian dia cedera parah apabila dia dilarikan oleh Xiao Kai dan berakhir di hospital.

Pelakon sunting

Pengeluaran sunting

Fotografi bawah air digunakan untuk menyiarkan pemandangan di bawah air di Pulau Yonaguni, Jepun.[1]

Siaran dan promosi sunting

Filem ini dikeluarkan di Hong Kong pada 12 Jun 2008 dan dipaparkan di Festival Filem Roma 2008.[2]

Sambutan sunting

Filem ini menerima ulasan negatif secara umumnya. Derek Elley dari Variety.com memanggilnya "nadir kerjaya Tsui"[3] dan The Hollywood Reporter menyebutnya "sekeping kerja yang kurang memberangsangkan " dan "cincai (hodge-podge)" lalu menyimpulkan bahawa "semuanya kelihatan dengan cepat dirakam dan diletakkan bersama-sama, dari pemandangan bawah air yang tidak dapat dilihat ke lagu tema yang sering diulangi mengenai cinta yang tidak berdosa."[4] Semakan di laman web Screen Anarchy menyatakan bahawa "idea itu menarik" tetapi filem itu mempunyai "terlalu banyak ramuan."[5] Ho Yi dari Taipei Times menulis bahawa "walaupun usaha yang terlibat adalah terpuji, hasilnya tidak".

Rujukan sunting

  1. ^ "[FILM REVIEW] The demons and the deep blue sea - Taipei Times". www.taipeitimes.com.
  2. ^ Staff, Variety; Staff, Variety (October 17, 2008). "Rome Film Festival lineup highlights".
  3. ^ Elley, Derek; Elley, Derek (Jan 31, 2009). "All About Women". Dicapai pada Nov 3, 2019.
  4. ^ "Missing". The Hollywood Reporter.
  5. ^ "Review Of MISSING". ScreenAnarchy. Jun 21, 2008. Dicapai pada Nov 3, 2019.