Mitsui Bank, Ltd. (Jepun: 三井銀行, Hepburn: Mitsui Ginko) ialah bank Jepun utama dari 1876 hingga 1990. Ia bergabung dengan Taiyo Kobe Bank untuk membentuk Mitsui Taiyo Kobe Bank (MTKB), yang dinamakan semula sebagai The Sakura Bank pada April 1992. Sakura Bank kini menjadi sebahagian daripada Sumitomo Mitsui Banking Corporation (SMBC).

Sejarah sunting

Keluarga Mitsui memulakan operasi perbankan pada tahun 1683, apabila Tokugawa Shogunate memberikan kebenaran kepada Mitsui Takatoshi untuk bertindak sebagai penukar wang.

Mitsui Bank ditubuhkan sebagai sebuah syarikat swasta pada bulan Julai 1876, dengan modal dua juta yen. Ia merupakan salah satu bank utama kerajaan Jepun untuk deposit dan kutipan cukai sehingga pembentukan Bank Jepun pada tahun 1882. Dalam beberapa dekad, keluarga Mitsui mengambil alih pelbagai loji perindustrian kerajaan untuk membentuk konglomerat utama zaibatsu, dengan bank sebagai salah satu perniagaan utamanya.[1] Mitsui Bank disusun semula sebagai perkongsian tanpa had pada tahun 1893, dan sebagai syarikat terhad (modal saham: ¥ 20 juta) pada tahun 1909.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Yamamura, Kozo (1997). The Economic Emergence of Modern Japan, Volume 1. Cambridge University Press. m/s. 325.
  2. ^ "History". Sumitomo Mitsui Banking Corporation. Dicapai pada 7 April 2015.