Mitteldeutscher Rundfunk

Mitteldeutscher Rundfunk (Penyiaran Jerman Tengah, MDR) adalah penyiar awam untuk negara-negara persekutuan Thuringia, Saxony dan Saxony-Anhalt. Ditubuhkan pada Januari 1991, ibu pejabatnya berada di Leipzig, dengan studio-studio serantau di Dresden, Erfurt dan Magdeburg. MDR ialah ahli konsortium penyiar awam ARD di Jerman.

Mitteldeutscher Rundfunk
JenisSiaran radio, televisyen dan dalam talian
Negara
Jerman
Ibu pejabatLeipzig, Jerman
Orang penting
Karola Wille, Intendan
Tarikh pelancaran
1991
Laman sesawang
www.mdr.de

MDR menyiarkan saluran televisyennya sendiri ke tiga negara yang berfungsi dan juga menyumbang pengaturcaraan ke saluran TV Jerman pertama (Das Erste), dan menyiarkan sejumlah saluran radio.

Studio dan kakitangan sunting

 
Ibu pejabat MDR di Leipzig

MDR mempunyai kira-kira 2000 pekerja. Studio televisyen utama berada di Leipzig, dan studio radio utama berada di Halle. Terdapat juga studio radio dan TV di setiap tiga ibu negara bagi wilayah yang mewakili MDR: Dresden (Saxony), Erfurt (Thuringia), dan Magdeburg (Saxony-Anhalt).

Kewangan sunting

Pada tahun 2012 87% daripada pendapatan tahunan MDR sebanyak € 684,529,979 [1] diperolehi daripada yuran lesen yang perlu dibayar oleh semua isi rumah pada kadar € 17,50 (sebulan).[2] Yuran ini tidak dikutip secara langsung oleh MDR tetapi oleh Beitragsservice ("perkhidmatan kutipan yuran") yang dimiliki bersama oleh ARD (dan ahli-ahlinya), rangkaian televisyen kedua ZDF, dan penyiar radio nasional Deutschlandradio.

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.mdr.de/unternehmen/download3368.html (in German)
  2. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Mac 2016. Dicapai pada 9 Mac 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar sunting