Model inovasi linear

Model Linear Inovasi adalah sebuah model awal yang direka untuk memahami hubungan diantara sains dan teknologi. Penerangan model ini bermula dengan penyelidikan asas yang kemudiannya mengalir ke penyelidikan gunaan, pembangunan dan penyebaran [1]

Model asal tiga fasa proses Perubahan Teknologi

Model ini meletakkan penyelidikan saintifik sebagai asas kepada inovasi yang akhirnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi. [2]

Model ini telah dikritik oleh ramai sarjana sejak beberapa dekad yang lalu. Majoriti daripada kritikan tersebut menunjukkan kekasaran dan batasan model ini dalam menerangkan sumber, proses dan kesan inovasi. [2] Walau bagaimanapun, model ini juga telah dipertikaikan oleh orang ramai yang bahawa model linear ini hanyalah ciptaan ahli akademik, dibahaskan oleh mereka sahaja, tetapi tidak pernah direalisasikan dalam dunia realiti. [2] Model ini lebih sesuai digunakan sebagai asas untuk memahami model alternatif yang lebih terperinci.

Model inovasi yang digunapakai sekarang adalah diperoleh daripada pendekatan lain seperti Teori Aktor-Rangkaian, Pembentukan sosial teknologi dan pembelajaran sosial. [3] Pendekatan-pendekatan dapat ini memberikan gambaran yang lebih kaya tentang cara inovasi berfungsi. Idea semasa dalam Inovasi Terbuka dan inovasi Pengguna diperoleh daripada pendekatan yang terkemudian ini.

Dalam 'Phase Gate Model', konsep produk atau perkhidmatan dibekukan pada peringkat awal untuk meminimumkan risiko. Melalui perusahaan, proses inovasi melibatkan satu siri fasa yang berurutan yang dimana jikalau mahu melangkah ke satu fasa yang baru, sesuatu produk atau perkhidmatan perlu menyelesaikan cabaran yang berada di dalam fasa sebelumnya. Maka boleh dikatakan terdapat "penjaga pintu" (gatekeeper) untuk setiap fasa

Kriteria untuk setiap konsep produk atau perkhidmatan adalah sama; aitu perlu setiap pintu masuk ditentukan terlebih dahulu. Penjaga pintu perlu memeriksa sama ada objektif yang dinyatakan untuk fasa sebelumnya telah dipenuhi dengan betul atau tidak dan sama ada pembangunan yang dikehendaki telah berlaku semasa fasa sebelumnya atau tidak.

Dua versi model linear inovasi sering dibentangkan:

  1. model "tekanan teknologi" [4]
  2. model "tarik pasaran" [4]

Dari tahun 1950-an sehingga ke Pertengahan tahun 1960-an, proses inovasi perindustrian secara amnya dianggap sebagai perkembangan linear daripada penemuan saintifik, kemudianya melalui pembangunan teknologi dalam firma (universiti, syarikat, dll.), dan akhirnya ke pasaran. [4]


Peringkat model "Tekanan Teknologi" ialah:

Sains asas→Reka bentuk dan kejuruteraan→Pembuatan→Pemasaran→Jualan

Dari Pertengahan tahun 1960-an sehingga ke Awal tahun 1970-an, telah muncul model Inovasi generasi kedua, yang dirujuk sebagai model inovasi "tarik pasaran". [4] Mengikut model jujukan mudah ini, pasaran adalah sumber idea baharu untuk memberikan penyelidikan dan pembangunan hala tuju dan ianya mempunyai peranan reaktif dalam proses tersebut.


Peringkat model "tarik pasaran" ialah:

Keperluan pasaran—Pembangunan—Pembuatan—Jualan

Model inovasi linear menyokong banyak kritikan mengenai kelinearan model. Model ini mengabaikan banyak maklum balas dan gelung yang berlaku diantara "fasat" proses yang berbeza. Kekurangan dan kegagalan yang berlaku pada pelbagai fasa boleh membawa kepada pertimbangan semula langkah-langkah yang telah dilakukan pada fasa yang awal atau sebelumya dan ini mungkin menghasilkan inovasi. Sejarah model inovasi linear boleh didapati dalam makalah The Linear Model of Innovation: The Historical Construction of an Analytical Framework nukilan Benoît Godin. [5] Pandangan kritis tentang asal usul istilah dan bagaimana ia mungkin mempunyai sejarah yang meragukan boleh didapati dalam 'Model linear' tidak wujud: Refleksi tentang sejarah dan pensejarahan sains dan penyelidikan dalam industri pada abad kedua puluh (The linear model’ did not exist: Reflections on the history and historiography of science and research in industry in the twentieth century) David Edgerton. [2]

Lihat juga sunting

  • Inovasi
  • Perubahan teknologi
  • Kajian sains dan teknologi

Rujukan sunting

  • Rogers, Everett (2003). Penyebaran Inovasi, edisi ke-5, Akhbar Percuma.ISBN 0-7432-2209-1
  1. ^ Godin, Benoît (2006). "The Linear Model of Innovation: The Historical Construction of an Analytical Framework". Science, Technology, & Human Values. 31 (6): 639–667. doi:10.1177/0162243906291865. JSTOR 29733964.
  2. ^ a b c d Edgerton, David. "'The Linear Model' Did Not Exist: Reflections on the History and Historiography of Science and Research in Industry in the Twentieth Century". The Science-industry Nexus: History, Policy, Implications: Nobel Symposium 123 – melalui ResearchGate.
  3. ^ Ilkka., Tuomi (2006). Networks of innovation: change and meaning in the age of the Internet. Oxford University Press. ISBN 978-0199256983. OCLC 53871734.
  4. ^ a b c d Rothwell, Roy (February 1994). "Towards the Fifth‐generation Innovation Process". International Marketing Review. 11 (1): 7–31. doi:10.1108/02651339410057491. ISSN 0265-1335.
  5. ^ Godin, Benoit (2006). "The Linear Model of Innovation: The Historical Construction of an Analytical Framework" (PDF). Science, Technology, & Human Values. 31 (6): 639–667. doi:10.1177/0162243906291865.

Templat:Science and technology studies