for the artist see Arturo Di Modica.
Modica
Comune di Modica
NegaraItali
DaerahSicily
WilayahRagusa (RG)
FrazioniFrigintini, Marina di Modica
Kerajaan
 • Datuk BandarIgnazio Abbate
Keluasan
 • Jumlah290.77 km2 (112.27 batu persegi)
Aras
296 m (971 ft)
Penduduk
 (31 May 2009)
 • Jumlah54,581
 • Kepadatan190/km2 (490/batu persegi)
DemonimModicani
Zon waktuUTC+1 (CET)
 • Musim panas (DST)UTC+2 (CEST)
Poskod
97015
Kod pendailan0932
Penaung saintSt. George
Hari saintApril 23
Laman sesawangTapak web rasmi

Modica (Muòrica dalam bahasa sicily, Μότουκα bagi orang Yunani, Mutica / Motyca dalam bahasa Latin, dalam bahasa arab: Mohac) adalah sebuah komun di itali dengan 54,456 penduduk[1]persatuan komunal bebas di Sicilia. Bandar ini ialah komun ketiga belas mengikut kepadatan penduduk di dalam Sicily dan ke-124 di dalam Itali. Selanjutnya, ianya tempat wilayah yang ke-11 diantara komun-komun di sicily dan yang ke-41 di antara semua komun-komun di Itali.

Kota asal-usul neolitik, Modica adalah ketua kota wilayah hampir sama dengan Bebas spa comunale di Kejiranan. Sampai abad ke-sembilan BELAS ia adalah ibu dari Daerah yang telah dilaksanakan yang luas pengaruh dalam dunia politik, ekonomi dan budaya, jadi telah dikira antara tanah, yang paling kuat dari selatan. Seperti warisan yang hilang politik keutamaan, ia masih yang keempat bandar yang paling penting di Sisilia (selepas Palermo, Catania dan Messina) sehingga pertama setengah abad kedua PULUH dan mewakili asas rujukan untuk wilayah selatan-timur pulau.

Modica mempunyai kaya himpunan hidangan istimewa, hasil dari pencemaran pelbagai budaya yang telah dikuasai; ia lebih dikenali untuk pengeluaran yang biasa coklat berasal dari aztec.

Pusat bersejarah, dibina semula setelah buruk gempa bumi dari 1693, adalah salah satu yang paling penting contoh lewat baroque arsitektur dan bagi karya-karya yang kota telah dimasukkan di tahun 2002, bersama-sama dengan Val di muzium sivik, dalam senarai Patrimonies dari Kemanusiaan daripadaUNESCO.