Modul Apollo Lunar

Modul Apollo Lunar, atau modul lunar semata-mata (LM, disebut "Lem"), yang pada asalnya ditetapkan Modul Lunar Excursion (LEM), adalah kapal angkasa darat yang diterbangkan dari orbit bulan ke permukaan Bulan semasa program Apollo. Ia merupakan kapal angkasa pertama yang beroperasi secara eksklusif di ruang kosong, dan masih menjadi satu-satunya kenderaan yang dipaksa untuk mendarat di mana-mana di luar Bumi.

Secara struktur dan aerodinamik tidak mampu penerbangan melalui atmosfera bumi, Modul Apollo Lunar diarahkan ke orbit bulan yang dilampirkan kepada perintah dan modul perkhidmatan kapal angkasa Apollo (CSM), kira-kira dua kali jisimnya. Krunya terbang dari LM dari orbit bulan ke permukaan dan kemudian kembali ke modul arahan, yang mana ia dibuang.

Diikuti oleh Pesawat Grumman, pembangunan LM telah dibelenggu masalah yang menangguhkan penerbangan pertama yang tidak dibuang oleh kira-kira sepuluh bulan dan penerbangan kru pertamanya sekitar tiga bulan. Walau bagaimanapun, LM akhirnya menjadi komponen yang paling boleh dipercayai dari kenderaan Angkasa Apollo / Saturnus, satu-satunya komponen yang tidak pernah mengalami kegagalan yang tidak dapat diperbetulkan dalam masa untuk mengelakkan misi pendaratan.[1]

Sepuluh modul lunar dilancarkan ke ruang angkasa. Daripada jumlah ini, enam orang yang mendarat di Bulan antara 1969 dan 1972. Dua yang pertama dilancarkan ialah penerbangan ujian di orbit Bumi rendah -yang pertama tanpa kru, yang kedua dengan satu. Satu lagi digunakan oleh Apollo 10 untuk penerbangan "latihan" di orbit lunar rendah, tanpa pendaratan. Satu modul lunar berfungsi sebagai "bot nyawa" untuk kru Apollo 13, memberikan sokongan hidup dan pendorong apabila CSM mereka dilumpuhkan oleh letupan tangki oksigen dalam perjalanan ke Bulan, memaksa kru untuk meninggalkan rancangan pendaratan.

Jumlah kos LM untuk pembangunan dan unit yang dihasilkan adalah $ 21.3 bilion pada 2016 dolar, menyesuaikan dari jumlah ukuran dasar $ 2.2 bilion[2] menggunakan Indeks Inflasi Awal NASA Baru.[3] Tahap keturunan enam mendarat tetap utuh di mana mereka mendarat; peringkat pendakian (Apollo 10's) berada dalam orbit heliosentrik. Semua LM yang lain yang terbang sama ada terhempas ke Bulan atau dibakar di atmosfera bumi.

Rujukan sunting

  1. ^ Moon Race: The History of Apollo DVD, Columbia River Entertainment (Portland, Oregon, 2007)
  2. ^ Orloff, Richard (1996). Apollo by the Numbers (PDF). National Aeronautics and Space Administration. m/s. 22.
  3. ^ "NASA New Start Inflation Indices". National Aeronautics and Space Administration. Dicapai pada May 23, 2016.

Bacaan lanjut sunting

  • Kelly, Thomas J. (2001). Moon Lander: How We Developed the Apollo Lunar Module (Smithsonian History of Aviation and Spaceflight Series). Smithsonian Institution Press. ISBN 1-56098-998-X.
  • Baker, David (1981). The History of Manned Space Flight. Crown Publishers. ISBN 0-517-54377-X
  • Brooks, Courtney J., Grimwood, James M. and Swenson, Loyd S. Jr (1979) Chariots for Apollo: A History of Manned Lunar Spacecraft NASA SP-4205.
  • Pellegrino, Charles R. and Stoff, Joshua. (1985) Chariots for Apollo: The Untold Story Behind the Race to the Moon. Atheneum. ISBN 0-689-11559-8 (This is not the NASA history series book of the same base title, above, but a totally unrelated work.)
  • Sullivan, Scott P. (2004) Virtual LM: A Pictorial Essay of the Engineering and Construction of the Apollo Lunar Module. Apogee Books. ISBN 1-894959-14-0
  • Stoff, Joshua. (2004) Building Moonships: The Grumman Lunar Module. Arcadia Publishing. ISBN 0-7385-3586-9
  • Stengel, Robert F. (1970). Manual Attitude Control of the Lunar Module, J. Spacecraft and Rockets, Vol. 7, No. 8, pp. 941–948.

Pautan luar sunting