Mantan Naib Canselor UTHM
Professor Datuk Dr. Mohd Noh Dalimin
Kelahiran(1952-03-18)18 Mac 1952
PendidikanPhD. 1981, Imperial College London
PekerjaanMantan Naib Canselor Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
PasanganProf. Datin Dr. Maryati Mohamed
Anak-anak7

Latar Belakang sunting

Profesor Datuk Dr. Mohd Noh Dalimin(lahir pada 18 Mac 1952),MSc PhD ( Lond ), DIC (Imperial College London) , DSDK , PGDK , ASDK , adalah Profesor Fizik (Tenaga dan Bahan) dan merupakan Naib Canselor Universiti Tun Hussein Onn Malaysia yang ke-2 . Beliau dilantik sebagai Naib Canselor UTHM dari tahun 2008 hingga 2017 menggantikan Prof. Dato' Dr. Hj Ismail bin Haji Bakar. Sebelum itu , beliau merupakan Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah ( UMS) di antara tahun 2005 dan 2008, dan seorang Timbalan Naib Canselor antara tahun 1998 dan 2005, di universiti yang sama. Mohd Noh telah berkahwin dengan Prof Datin Dr Maryati Mohamed, entomologi , dan mereka mempunyai tujuh orang anak.

Kerjaya sunting

Mohd Noh memulakan kerjaya sebagai pensyarah dalam Fizik di Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1981 selepas menamatkan pengajian di Kolej Imperial, London. Pada tahun 1992 , beliau telah dilantik sebagai Timbalan Dekan , Fakulti Sains dan Sumber Asli di universiti yang sama, sebelum menyertai sebagai Yayasan Dekan dan Profesor Fizik , Pusat Pengajian Sains dan Teknologi, Universiti Malaysia Sabah, pada tahun 1995.

Pendidikan sunting

Mohd Noh mendapat pendidikan awal di kampungnya , Batu Pahat , pendidikan Rendah Pintas Raya Sekolah rendah , dan Limpoon Sekolah Rendah Inggeris, dan pendidikan menengah di Sekolah Inggeris Sultan Sulaiman dan Sekolah Menengah Batu Pahat. Beliau adalah graduan dalam bidang Fizik dari Universiti Gadjah Mada , Ijazah Sarjana Sains dalam Fizik Keadaan Pepejal dari Bedford College, University of London , dan mempunyai PhD dalam eksperimen Fizik Keadaan Pepejal , dari Imperial College London.

Sumbangan sunting

Ketika masih belajar , Mohd Noh sangat aktif dalam gerakan pelajar . Beliau merupakan Presiden PKPMI - Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia , antara tahun 1974 hingga tahun 1975, dan juga sebagai Presiden KMUK - Kesatuan Pelajar Melayu di United Kingdom, antara tahun 1977 hingga 1979. Beliau juga aktif dalam pelbagai organisasi selepas beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1981 , termasuk sebagai Presiden Ibu Bapa Guru Persatuan beberapa buah sekolah, gerakan Koperasi , persatuan komuniti dan beberapa organisasi di Malaysia dan di luar negara. Mohd Noh adalah pengerusi bagi Seksyen Malaysia ISES (Antarabangsa Solar Tenaga Society) PBB diiktiraf NGO. Beliau juga adalah Pengerusi Lembaga Peperiksaan Malaysia ( Majlis Peperiksaan Malaysia) dan juga Pengerusi Kebangsaan Rangkaian Universiti-Universiti Teknikal Malaysia (MTUN).

Penyelidikan sunting

Penyelidikan yang diminati adalah dalam fizik eksperimen keadaan pepejal dan bahan-bahan , tenaga dan alam sekitar sains boleh diperbaharui solar , dan penglibatan komuniti.