Mohd Yusmadi Mohd Yusoff

Mohd Yusmadi bin Mohd Yusoff (Jawi: محمد أوس مضيئ بن محمد يوسف; lahir 12 October 1974) adalah ahli politik Malaysia dan merupakan Ahli Parlimen Malaysia bagi kawasan Balik Pulau di Pulau Pinang, Malaysia dari tahun 2008 hingga 2013.[1] Beliau mewakili Parlimen sebagai ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Yang Berbahagia

Mohd Yusmadi Mohd Yusoff
Ahli Dewan Negara Malaysia
Dipilih oleh Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang
Dalam jawatan
27 Ogos 2018 – 26 Ogos 2021
Berkhidmat dengan Lim Hui Ying
Anggota Parlimen
untuk P53 Balik Pulau, Pulau Pinang
Dalam jawatan
8 Mac 2008 – 2013
Didahului olehDatuk Seri Dr. Hilmi Yahaya (BN)
Digantikan olehDatuk Seri Dr. Hilmi Yahaya (BN)
Majoriti708
Butiran peribadi
Lahir (1974-10-12) 12 Oktober 1974 (umur 49)
Balik Pulau, Pulau Pinang
Parti politik Parti Keadilan Rakyat
PekerjaanPeguam, penulis dan penganalisa politik
Laman web rasmiwww.yusmadi.com



Yusmadi kini memegang jawatan sebagai Senator di Dewan Negara mewakili Pulau Pinang.[2] Beliau dilantik pada bulan Ogos 2018.


Yusmadi dilantik sebagai ketua Jawatankuasa Kerja Pembaharuan Senat. Pelantikan itu dibuat sebulat suara oleh semua senator di Dewan Negara pada 20 Disember 2018.


Peguam yang kini ahli politik juga merupakan pembantu politik kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, seorang ahli politik Malaysia yang kini menjadi presiden Parti Keadilan Rakyat (Bahasa Inggeris: People Justice Party).


Yusmadi adalah seorang penulis yang prolifik dan pandangannya mengenai undang-undang dan politik dicari oleh media cetak dan elektronik di Malaysia. Dia adalah kolumnis di sebuah akhbar terkemuka dan ahli panel undangan biasa di saluran TV satelit Malaysia mengenai undang-undang, politik dan hal ehwal antarabangsa terutama mengenai dasar luar AS dan hal-ehwal Asia Tenggara.


Pada 2018 Yusmadi dijemput oleh Stephen A. Schwarzman, Pengerusi, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Bersama Blackstone (firma ekuiti swasta terbesar dunia yang berpusat di New York) untuk berkhidmat sebagai Pewawancara bagi Schwarzman Scholars. Program ini dimodelkan selepas Biasiswa Rhodes; namun, daripada menghantar pelajar siswazah yang luar biasa ke Oxford, para cendekiawan akan belajar bersama dalam program kohort untuk satu tahun Ijazah Sarjana dalam Hal Ehwal Global di Universiti Tsinghua, salah satu institusi akademik terkemuka di China. [3]Maklumat lanjut mengenai program ini boleh didapati di: www.schwarzmanscholars.org.


Yusmadi telah dilantik sebagai Profesor Adjung di Institut Pemikiran dan Peradaban Islam Antarabangsa (ISTAC IIUM)[4] mulai 1 Mac 2019 secara pro bono. Bidang penyelidikan beliau adalah Islam, demokrasi dan etika politik.


Pada Oktober 2019, Senator Yusmadi dipilih oleh Kementerian Luar Negeri Singapura sebagai Felo Kanan Lee Kuan Yew pertama dalam Perkhidmatan Awam di Sekolah Dasar Awam Lee Kuan Yew, Universiti Nasional Singapura (NUS).[5]


Pada bulan Disember 2019, Senator Yusmadi Yusoff sebulat suara dipilih sebagai Pengerusi Kaukus Dewan Negara[6] pertama dalam mesyuarat pertama.

Biografi sunting

Yusmadi Yusoff dilahirkan di Balik Pulau, Pulau Pinang. Balik Pulau sangat disayangi di hatinya sehingga dia secara peribadi percaya makna yang mendasari akronim 'BP' adalah 'Beyond Possibilities'. Beliau memulakan pendidikan di Sekolah Rendah Kebangsaan Sungai Korok, Balik Pulau. Dia kemudian melanjutkan sekolah menengahnya di SMKA (L) Al Mashoor , Pulau Pinang dan menamatkannya di Kolej Islam Alam Shah, Klang.

Beliau mendapat Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang (Kepujian) dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Pada tahun 2007, dia menamatkan pengajian Sarjana dalam Pengajian Undang-Undang Antarabangsa (Hak Asasi Manusia) dari American University Washington College of Law, Washington, DC. Dengan mengutip pengetahuan, ia kemudian dipilih sebagai Felo Demokrasi & Pembangunan Draper Hills oleh Pusat Demokrasi, Pembangunan & Kedaulatan Undang-Undang (CDDRL) di Stanford University California pada tahun 2008.[7]

Kerjaya Professional sunting

Senior Partner, Fahda Nur & Yusmadi sunting

Yusmadi adalah pengamal undang-undang mengikut profesion. Beliau pakar dalam kes litigasi kepentingan awam dan kes pembelaan jenayah. Beliau telah terlibat sebagai penasihat dan penasihat bersama dalam banyak kes sivil dan jenayah yang berprofil tinggi. Beberapa kes terkenal yang dikendalikan olehnya melibatkan ahli politik, penyanyi terkenal dan aktivis iaitu kes Al-Maunah, Dato ’Seri Anwar Ibrahim dan Band Rock Search, kes pengusiran paksa, aktivis Reformasi. Dia juga aktif dalam membela kes yang ditugaskan oleh YBGK (Yayasan Bantuan Guaman Nasional)[8]. Fahda Nur & Yusmadi adalah kebanggaann beliau yang mana ianya sebuah firma undang-undang yang memberi tumpuan kepada undang-undang sivil, komersial, jenayah, hak asasi manusia, kepentingan awam dan undang-undang Islam.[9]

Yayasan RIGHTS sunting

Beliau menubuhkan Yayasan RIGHTS. Beliau adalah pengasas dan pengerusi organisasi bukan kerajaan Yayasan RIGHTS yang mempromosikan penglibatan dan interaksi yang membina mengenai isu-isu Pentadbiran, Hak Asasi Manusia dan Keadilan Sosial di rantau ini melalui forum, seminar, kerja advokasi, dialog dan penerbitan. Titik fokus RIGHTS terdiri daripada Idea RIGHTS, Institusi RIGHTS dan Tangan Tersembunyi RIGHTS.[10]

Pengalaman Perkhidmatan Awam sunting

Parlimentarian sunting

Yusmadi dipilih sebagai Ahli Parlimen Balik Pulau, Pulau Pinang semasa Pilihan Raya Umum Malaysia pada tahun 2008. Beliau memecahkan rekod dengan memenangi kerusi itu buat pertama kalinya sejak 1999 untuk PKR dengan majoriti 708 undi menentang Norraesah Binti Mohamad (UMNO).  Walaupun demikian, semasa Pilihan Raya Umum Malaysia pada tahun 2013, beliau tidak dipertandingkan untuk menumpukan perhatian kepada organisasi bukan keuntungan dan kegiatan hak asasi manusia, serta memberi jalan bagi Muhammad Bakhtiar Wan Chik, yang akhirnya tidak berjaya memenangi kerusi tersebut.[11]

Keputusan PRU 12 (2008) : Parlimen P53 Balik Pulau, Pulau Pinang
Tahun Pembangkang Undi Peratus Kerajaan Undi Peratus Jumlah kertas undi Majoriti Kadar turnout
2008 Yusmadi Yusoff (PKR) 15749 50.17% Norraesah Mohamad (UMNO) 15041 47.92& 31,391 708 78.94%

Semasa memegang jawatan sebagai Ahli Parlimen, beliau dilantik oleh Seri Paduka Baginda Raja sebagai Anggota Jawatankuasa Parlimen untuk Pencegahan Rasuah di bawah naungan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).[12] Beliau juga menjadi jurucakap aktif yang memperjuangkan masalah yang berkaitan dengan pendidikan dan urusan antarabangsa. Beliau dilantik ke banyak jawatankuasa antara parlimen termasuk Bendahari Kesatuan Antara Parlimen (IPU Malaysia), Setiausaha untuk ASEAN Inter Parliamentary Myanmar Caucus (AIPMC), Malaysia-European Union Caucus, Malaysia-South Korea Caucus dan Malaysia-Indonesia Kaukus.

Pembaharuan Senat sunting

Senator Yusmadi Yusoff dilantik sebagai ketua Jawatankuasa Kerja Pembaharuan Senat. Pelantikan itu dibuat sebulat suara oleh semua senator di Dewan Negara pada 20 Disember 2018. Mantan Ahli Parlimen Balik Pulau itu adalah senator Senat pada bulan Ogos. Jawatankuasa kerja ditubuhkan untuk meningkatkan institusi. pembentukan perbincangan antara ahli jawatankuasa dan persetujuan Presiden Senat Tan Sri SA Vigneswaran. Antara perkara yang akan dicadangkan untuk reformasi Senat adalah meningkatkan kebebasan Senat seperti yang diperuntukkan oleh Perlembagaan dan untuk mendidik masyarakat mengenai fungsi institusi tersebut. Jawatankuasa Kerja Pembaharuan Senat mampu menyatukan anggota Dewan Negara dengan ideologi politik yang berbeza untuk mencapai kepentingan pembangunan negara yang lebih besar.

Akademi Rakyat sunting

Akademi Rakyat diilhamkan oleh kejayaan Yayasan Anda (dipelopori oleh Dato Seri ’Anwar Ibrahim). Akademi Rakyat ditubuhkan pada tahun 2012 dan dirancang untuk memperkasakan komuniti pinggir bandar di Balik Pulau. Ianya disediakan untuk orang-orang yang tidak memiliki kemewahan untuk mencari pengetahuan kerana beliau percaya bahawa "pengetahuan adalah kekuatan, maklumat membebaskan, dan pendidikan adalah premis kemajuan, di setiap masyarakat, dalam setiap keluarga". Akademi Rakyat dilengkapi dengan kemudahan pendidikan terkini, buku rujukan dan tempat belajar yang selesa.[13]

Felo Institut Kajian Dasar (IKD) sunting

Beliau terpilih sebagai anggota Institut Penyelidikan Dasar[14] dari tahun 2006 hingga 2008. Institut Penyelidikan Dasar ditubuhkan oleh Dato Seri 'Anwar Ibrahim pada tahun 1985. Organisasi ini bertujuan untuk tujuan kebangkitan semula budaya, pembinaan sebuah masyarakat awam dan promosi interaksi antara negara-negara Asia Tenggara, antara rantau ini dan seluruh dunia.

Penglibatan Antarabangsa sunting

Beliau terpilih untuk Program Kepemimpinan Pelawat Antarabangsa (IVLP) untuk Program Advokasi Hak Asasi Manusia Serantau di Amerika Syarikat pada tahun 2004. Pada tahun 2006 beliau dianugerahkan Hubert H. Humphrey Fellowship (Undang-Undang & Hak Asasi Manusia) oleh Suruhanjaya Fulbright yang dihoskan oleh American University Washington College of Law, Washington DC kerana penyertaannya yang aktif dalam memperjuangkan hak asasi manusia.[15][16]

Selain perjuangan hak asasi manusia, beliau juga merupakan anggota aktif dari komuniti undang-undang antarabangsa, di mana dia selalu diundang sebagai pembicara oleh pemerintah antarabangsa ke forum. Beberapa forum tersebut adalah Forum Doha (Qatar), Forum Dunia untuk Demokrasi (Strasbourg), Forum 2000 (Prague), dan Persidangan Perlindungan Hak Asasi Manusia Tamil Eelam (Chennai). Beliau juga dilantik oleh Setiausaha Jeneral Komanwel untuk menjadi sebahagian daripada Pasukan Pemerhatian Pilihan Raya Komanwel untuk Pilihan Raya Presiden Maldives pada tahun 2013. Beliau adalah salah seorang Pemerhati Pilihan Raya di Virginia dan Maryland semasa Pilihan Raya Pertengahan AS pada tahun 2007 yang dianjurkan oleh Pusat Pengurusan Demokrasi & Pilihan Raya,  Universiti Amerika, Washington, DC

Penerbitan sunting

  1. Lelaki Di Sebalik Pulau atau diterjemahkan secara harfiah sebagai The Man Behind the Island adalah bukti untuk mengesahkan kenyataan tersebut. Buku itu ditulis olehnya dan diterbitkan pada tahun 2015. Ini adalah gambaran pandangannya mengenai undang-undang dan masyarakat. Buku ini berfungsi sebagai alat bagi pembaca untuk meningkatkan pemahaman undang-undang dan kesannya terhadap dunia nyata.
  2. Realizing Dewan Negara atau Menzahirkan Dewan Negara berusaha untuk meningkatkan pemahaman pembaca mengenai peranan Dewan Negara, peranan senat dan senator, mengembalikan Akta Perkhidmatan Parlimen 1963, penambahbaikan Struktur Institusi Senat dan Penjenamaan Semula Senat dalam acuan tempatan melalui pelbagai program termasuk advokasi dan kesedaran masyarakat.

Filem/Dokumentari sunting

Tetamu jemputan khas dalam A Whisper To A Roar pada tahun 2009, sebuah projek kolaborasi antara Universiti Stanford dan Yayasan Prince Hecham Maulay. Diarahkan dan dihasilkan oleh Ben Moses pencipta 'Good Morning, Vietnam' yang memenagi anugerah Emmy . Pada tahun 2004, beliau adalah pelakon utama dalam ‘A Neighboring Country Story’ di Phoenix Channel, Hong Kong.

Konsep Muafakat (Consensus) sunting

Yusmadi terkenal dengan pandangan optimis, objektif dan positif. Beliau menumpukan perhatian kepada isu-isu yang berpusatkan orang untuk mendorongnya maju. Beliau tidak memilih populisme atau berkecimpung dalam bentuk kebencian politik sedangkan isu sebenarnya yang harus difokuskan adalah rakyat[17].


Beliau sangat percaya kepada konsep Muafakat (consensus). Memetik kata-kata dari akhbar The Star yang berkaitan dengan pandangannya pada Pemilihan PKR 2018 yang akan datang, dia mengatakan, “Formula untuk PKR lebih kuat adalah melalui Muafakat. Bagi saya, Muafakat bukan hanya mengenai permuafakatan dan kerjasama tetapi Muafakat adalah kesepakatan antara pihak berkepentingan yang bersangkutan untuk agenda yang lebih besar. Agenda yang lebih besar hanya satu - untuk PKR menjadi parti yang paling lestari, yang terkemuka untuk pemerintahan baru ”[18]


Beliau percaya bahawa muafakat adalah bentuk demokrasi yang menggambarkan kematangan dengan unsur-unsur nilai sosial dan kemanusiaan yang diselitkan demi kepentingan yang lebih besar daripada kepentingan diri.[19]

Rujukan sunting

  1. ^ Keputusan Akhir PRU 12 (2008) http://semak.spr.gov.my/spr/laporan/5_KedudukanAkhir.php
  2. ^ Susan Loone (10 Ogos 2018) Anak veteran DAP, Yusmadi dilantik jadi senator https://www.malaysiakini.com/news/438339
  3. ^ Laman web Rasmi Schwarzman Scholarshttps://www.schwarzmanscholars.org/ Dicapai 14 Julai 2021
  4. ^ Shahrizal Ahmad Zaini (2019) Umat Islam perlu ubah pemikiran demi pembangunan ketamadunan Islamhttps://m.sinarharian.com.my/mobile-article?articleid=41408
  5. ^ Lee Kuan Yew Senior Fellowship in Public Service Participant Profile https://lkyspp.nus.edu.sg/sfps#participant-profile
  6. ^ BH Online (Disember 19 2019) Mohd Yusmadi dilantik Pengerusi Kaukus Dewan Negarahttps://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/12/640025/mohd-yusmadi-dilantik-pengerusi-kaukus-dewan-negara
  7. ^ Center on Democracy, Development and The Rule of Law, Freeman Spogli Institute for International Studieshttps://cddrl.fsi.stanford.edu/ Dicapai pada 14 Julai 2021
  8. ^ National Legal Aid Foundation (YBGK) (March 18 2017) Legal aid shrinking due to delayed payments, Malaysian Bar report sayshttps://hakam.org.my/wp/tag/national-legal-aid-foundation-ybgk/
  9. ^ About Fahda Nur & Yusmadi http://www.fny.my/ Dicapai pada 14 Julai 2021
  10. ^ About RIGHTS Foundation http://rights.com.my/ Dicapai pada 14 Julai 2021
  11. ^ Semakan Keputusan Pilihan Raya Umum ke 13 (2013)http://resultpru13.spr.gov.my/module/keputusan/paparan/5_KeputusanDR.php?kod=05300 Dicapai pada 14 Julai 2021
  12. ^ Laman Web rasmi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) https://www.sprm.gov.my/ Dicapai pada 14 Julai 2021
  13. ^ Buletin Mutiara (2 November 2012) Akademi Rakyat perkasa akademik Balik Pulau https://www.buletinmutiara.com/akademi-rakyat-perkasa-akademik-balik-pulau/
  14. ^ Laman Web rasmi Institut Kajian Dasarhttps://www.ikd.org.my/about-us Dicapai 14 Julai 2021
  15. ^ US Embassy Kuala Lumpur Facebook Post (15 August 2018) https://www.facebook.com/usembassykl/posts/10156493643554847?comment_id=10156494793144847 Dicapai pada 14 Julai 2021
  16. ^ Fullbright News (21 Jun 2013) MACEE-Fulbright Malaysia 50th Anniversary Galahttps://www.macee.org.my/macee-fulbright-malaysia-50th-anniversary-gala/
  17. ^ The Sun Daily (07 April 2018) Yusmadi goes for positive approach and issue solving https://www.thesundaily.my/archive/yusmadi-goes-positive-approach-and-issue-solving-NUARCH538444
  18. ^ Philup Golingai The Star (Sunday, 12 Aug 2018) Too close to pick https://www.thestar.com.my/opinion/columnists/its-just-politics/2018/08/12/too-close-to-pick-the-battle-between-team-azmin-and-team-rafizi-for-the-pkr-no-2-spot-hots-up-while/
  19. ^ Yusmizal Dolah Aling (20 Disember 2018) https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/12/405025/angkat-politik-muafakat-demi-rakyat