Mohor Imperial Jepun

Mohor Imperial Jepun, juga disebut sebagai Mohor Kekwa (菊紋, kikumon), Mohor Bunga Kekwa (菊花紋, 菊花紋章, kikukamon, kikukamonshō) atau Lambang Kekwa Imperial (菊の御紋, kikunogomon), adalah salah satu mohor dan lambang (mon) yang digunakan oleh Maharaja Jepun dan ahli kerabatnya. Ia berbeza dengan Mohor Paulownia yang digunakan oleh pemerintah Jepun.

Mohor Imperial Jepun
Butiran
JenisMohor negara Jepun, Jata negara dan Chrysanthemum Flower Seal (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Pemegang/
pembawa
Naruhito, Maharaja Jepun
Diterima pakai1183
Darjah kebesaranDarjah Bunga Kekwa
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Pada zaman Meiji, tidak ada yang diizinkan untuk menggunakan Mohor Imperial kecuali Maharaja Jepun, yang menggunakan krisan 16-kelopak dengan enam belas petua baris kelopak lain yang menunjukkan di belakang baris pertama. Oleh itu, setiap ahli keluarga Imperial menggunakan versi mohor yang sedikit diubahsuai. Kuil-kuil Shinto ada yang mempamerkan mohor maharaja atau memasukkan unsur-unsur mohor ke dalam lambang mereka sendiri.

Penghuraian sunting

Simbolnya adalah kekwa kuning atau jingga dengan garis besar dan latar belakang hitam atau merah. Cakera tengah dikelilingi oleh set depan 16 kelopak. Satu set 16 kelopak belakang separuh terhuyung-huyung berkaitan dengan set depan dan dapat dilihat di tepi bunga. Contoh kekwa yang digunakan adalah dalam lencana untuk Darjah Bunga Kekwa.

Ahli Keluarga Imperial lain menggunakan versi dengan 14 kelopak tunggal, sementara bentuk dengan 16 kelopak tunggal digunakan untuk pin, darjah, pasport, dan barang-barang ahli Diet yang membawa atau mewakili autoriti Maharaja. Mohor Imperial juga digunakan pada piawaian Keluarga Imperial.[1]

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting