Orang Moken

(Dilencongkan dari Moken)

Moken (juga Mawken atau Morgan; Bahasa Burma: ဆလုံ လူမျိုး; Bahasa Thai: ชาวเล) merupakan sebuah orang kaum Austronesia yang terdapat di Asia Tenggara dimana sebahagian besar kehidupannya sebagai penggembara di lautan. Suku kaum ini kebanyakan terdapat di sekitar Laut Andaman di Myanmar, pantai barat Thailand.

Orang Moken Mawken/Morgan
ဆလုံလူမျိုး/ชาวเล
Gadis Moken memakai thanaka di mukanya
Jumlah penduduk
2,000–3,000 (2013)[1]
Kawasan ramai penduduk
 Thailand
Selatan  Myanmar
Bahasa
Moken, Melayu, Thai, Burma, lain-lain
Agama
Sembahan buyutan, Buddha, Islam
Kumpulan etnik berkaitan
Melayu, Orang Austronesia
Kanak-kanak Moken berhampiran Kepulauan Surin, Thailand

Moken mengembara di laut dalam perahu-perahu kecil sejak lahir sehingga mati, hidup sederhana dari kekayaannya, orang-orang Asia Tenggara nampak sebagai mitos sebagai puteri duyung. Kelompok-kelompok etnik yang dikenali sebagai "Gipsi Laut" masih ditemui dari Filipina ke Kalimantan ke Thailand ke Burma. Di Myanmar suku kaum ini disebut dengan istilah Salone, sedangkan di Thailand suku kaum ini disebut Chao Ley (orang laut) atau Chao nam (orang dari perairan). Suku Moken berkerabat dekat dengan suku Urak Lawoi dan Orang laut.

Asal sunting

 
Perahu Kabang Suku Moken, yang juga digunakan sebagai tempat tinggal

Selama tiga abad yang lalu sebuah suku kaum meninggalkan kekacauan politik di Indonesia dan mengamalkan kehidupan laut terikat. Mereka perlahan-lahan bergerak ke utara ke kedua-dua Teluk Thailand dan juga ke pantai Andaman. Mereka ditemui di Thailand dan Myanmar. Mereka adalah orang-orang setengah nomad yang menyebut diri Moken tersebut. Di Thailand mereka juga disebut sebagai chao le yang bermaksud 'orang laut'. Mereka telah mengalami diskriminasi dan esukaran di tangan pemerintah, namun Tsunami Lautan Hindi tahun 2004 menunjukkan bahawa orang Moken memiliki pengetahuan kuno yang tidak boleh hilang.[2]

Orang-orang Moken berasal dari etnik Austronesia . Mereka bertutur dengan bahasa moken dan mempertahankan budaya mereka sendiri dan keyakinan agama. Terdapat sekitar 3,000 orang Moken. Secara tradisional orang-orang Moken menghabiskan masa memancing mereka sementara para wanita tinggal di desa dasar di pantai. Mereka diet tambahan ikan mereka dengan sejumlah kecil pertanian. Seperti halnya dengan globalisasi Moken telah dipaksa untuk mempunyai kenalan yang cukup dengan dunia luar. Ini telah memberi manfaat ekonomi tetapi juga 'pencemaran' budaya tradisional mereka.

Di Thailand kadangkala suku Moken dianggap sebagai gangguan ketika taman negara dibina dan memancing secara rasmi dibuat secara haram. Moken yang menentang undang-undang ini yang melarang hak mereka untuk mengejar cara hidup tradisional mereka. Ketika ini Moken diterima, tetapi hukum tidak berubah. Sebaliknya mereka diizinkan untuk melanggar hukum. Pihak berkuasa Thailand yang bersaing untuk mencuba dan termasuk Moken di negara Thailand. Ratu mengunjungi kampung-kampung dan memberikan nama keluarga beberapa orang Thailand. Sejak itu guru mula mendidik anak-anak Moken. Sayangnya, dengan pendidikan datangnya propaganda. Dalam kes orang Thai Moken telah mencuba untuk menukarkannya ke dalam agama Buddha.

Kehidupan Sosial sunting

Suku Moken atau Salone tidak hidup pada pertanian atau pertanian, bukannya mereka berkeliaran di laut berhampiran pantai dan mengejar pada hasil laut dan laut bahawa mereka boleh mendapatkannya dengan cara yang pelik dan pelbagai cara tradisional. Perahu mereka, diperbuat daripada kayu ringan, nyaman dan tepat untuk pergi di laut. Cara adat mereka hidup di laut adalah luar biasa bahawa mereka mengambil semua hal rumah tangga - peralatan, catuan makanan dan termasuk anjing, kucing dan ayam - dengan mereka di atas kapal.[3]

Sehingga musim panas dan sejuk, mereka bertahan hidup daripada memancing, mengumpulkan dan menjual hasil laut alam. Namun, sehingga musim hujan, ketika cuaca kuat dan kasar, mereka berjaya tetap jorok di pulau-pulau terdekat yang mereka dapat menemuinya. Mereka membangunkan pondok panjang berkaki yang diperbuat daripada bambu, tongkat atau apapun yang dapat mereka temui berguna untuk membangunkan pondok. Seperti nama mereka gipsi laut , membayangkan mereka mahir dalam kembali semula ke pulau-pulau mereka, tidak lama, ketika mereka melihat sebuah cuaca tidak menguntungkan.

Kebijaksanaan dan kepakaran dari Salone menyelam dan menenggelamkan di laut tidak dapat ditandingi. Mereka boleh menyelam sehingga 8 - 10 kaki dan tinggal untuk masa yang lama. Mereka dulu kali menyelam dan menenggelamkan beberapa dalam sehari. Hal ini disangka bahawa Salone adalah satu-satunya orang yang dapat bertahan dalam air selama beberapa minit tanpa menggunakan tabung oksigen.

Mereka mengumpulkan dan menjual hasil laut seperti kerang laut, tiram, moluska, ambergris, rumput laut, mutiara dan lain-lain, serta sarang yang boleh dimakan dari Swifts (Collocalia spp.) Madu dan tanaman ubat yang tumbuh di pulau itu.

Para pengembara Salone tidak mudah bergaul dengan orang lain. Mereka tidak menyertai dalam pembangunan ekonomi, sosial malahan budaya di negara mereka tinggal masuk masyarakat mereka memiliki nilai-nilai budaya yang berbeza daripada apa yang ditawarkan oleh masyarakat moden. Mereka terkunci dalam sistem nilai yang mereka sendiri percaya.

Nota sunting

  1. ^ "The lost world: Myanmar's Mergui Islands". Financial Times. 19 April 2013. Dicapai pada 2017-11-10.
  2. ^ "The Plight of the Moken People in Thailand". 10 March 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-16. Dicapai pada 2013-04-16.
  3. ^ "Moken People". 10 March 2012.

Pautan luar sunting