Pemerintahan beraja Antigua dan Barbuda

(Dilencongkan dari Monarki Antigua dan Barbuda)

Pemerintahan beraja Antigua dan Barbuda ialah satu bentuk kerajaan yang berdaulat dan ketua negara Antigua dan Barbuda ialah raja keturunan. Raja dan ketua negara Antigua dan Barbuda terkini sejak 8 September 2022, ialah Raja Charles III. Sebagai raja, baginda ialah penjelmaan peribadi Mahkota Antigua dan Barbuda. Walaupun kedaulatan itu dikongsi sama rata di antara 14 negara merdeka Komanwel, setiap pemerintahan beraja adalah berasingan dan berbeza dari segi undang-undang. Akibatnya, raja terkini secara rasmi bergelar Raja Antigua dan Barbuda dan, dalam kapasiti ini, baginda dan ahli Keluarga Diraja yang lain menjalankan fungsi awam dan swasta di dalam dan luar negara sebagai wakil Antigua dan Barbuda. Bagaimanapun, Raja ialah satu-satunya ahli Keluarga Diraja yang mempunyai sebarang peranan perlembagaan.

Raja Antigua dan Barbuda
Penjawat kini
Charles III
sejak 8 September 2022
Butiran
GelaranKebawah Duli Yang Maha Mulia
Pewaris takhtaWilliam, Putera Wales
Raja pertamaElizabeth II
Pembentukan1 November 1981
PersemayamanGovernment House, St. John's[1]

Semua kuasa eksekutif terletak pada raja, dan perkenan diraja diperlukan untuk Parlimen Antigua dan Barbuda menggubal undang-undang dan untuk surat paten dan Perintah dalam Majlis mempunyai kesan undang-undang. Kebanyakan kuasa dijalankan oleh ahli parlimen yang dipilih, menteri-menteri Mahkota, yang umumnya diambil dari kalangan mereka, dan hakim dan hakim keamanan. Kuasa lain yang diberikan kepada raja, seperti pelantikan perdana menteri, adalah penting tetapi hanya dianggap sebagai kuasa simpanan dan sebagai bahagian keselamatan penting dalam peranan monarki.

Mahkota hari ini terutamanya berfungsi sebagai penjamin tadbir urus yang berterusan dan stabil serta perlindungan yang tidak memihak kepada penyalahgunaan kuasa. Walaupun beberapa kuasa hanya boleh dilaksanakan oleh raja, kebanyakan tugas operasi dan upacara raja dilaksanakan oleh wakilnya, gabenor jeneral Antigua dan Barbuda.

Pada September 2022, selepas kemangkatan Ratu Elizabeth II, Perdana Menteri Gaston Browne mengumumkan rancangan untuk mengadakan referendum dalam tempoh tiga tahun akan datang sama ada untuk memansuhkan pemerintahan beraja itu.

Rujukan sunting

  1. ^ Lennox, Doug (2009), Now You Know Royalty, Dundurn Press, m/s. 102, ISBN 9781770704060

Pautan luar sunting