Dalam bidang undang-undang,moratorium (dari Latin, morari yang bermaksud penundaan)[1] ialah kebenaran sah untuk menangguhkan pembayaran hutang atau kewajiban tertentu untuk had waktu yang ditentukan. Istilah ini juga sering digunakan untuk merujuk pada penangguhan pembayaran itu sendiri, sementara kebenaran disebut sebagai undang-undang moratorium. Undang-undang moratorium umumnya diberlakukan pada saat tekanan politik atau komersial yang serius, misalnya, semasa Perang Jerman-Perancis, pemerintah Perancis meluluskan undang-undang moratorium.

Penyokong moratorium hutang berpendapat bahawa moratorium ialah keputusan berdaulat pemerintah untuk menangguhkan pembayaran hutang, jika pembayaran tersebut dapat mengakibatkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki bagi kesejahteraan rakyatnya.

Moratorium hutang dapat berupa penundaan pembayaran semua hutang, atau dalam bentuk penangguhan pembayaran sebagian hutang, kerana presiden Peru, Alan García, menerapkan "Penyelesaian Sepuluh Peratus", yang hanya sepuluh peratus hasil eksport boleh digunakan untuk membayar hutang.

Sebarang bentuk moratorium hutang secara amnya telah ditolak oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). Beberapa negara yang telah menyatakan moratorium hutang termasuk Brazil, Mexico dan Argentina.

Rujukan sunting

  1. ^ dictionary.com. "definition of moratorium". dictionary.com.